Annons

Fotografera Formel 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Katona

Aktiv medlem
Har funderingar på att eventuellt åka ner till Ungerns Grand Prix och fota. Undrar om det är någon här som har erfarenheter kring F1 evenemang och eventuella tips.
 

Arto

Avslutat medlemskap
Hej Michael,

Det första du bör bestämma är att i vilket syfte du åker dit ner. För bilderna, eller för att själv få njuta till fullt av tävlingen.

Vill du fotografera så bra som möjligt bör du ta dig närmare banan än vad läktarna tillåter. För att få tillträde till banan bör du kontakta arrangören god tid före och höra om deras krav o.s.v.

Försöker du fotografera från läktarna så blir allt mycket svårare. Stängslena brukar vara höga, så se till att få plats högt upp.

Du kan köpa inträdesbiljet utan läktarplats. Då får du sträva runt utanför läktarna och försöka hitta bästa stället nära banan, utan högt stängsel och arga vakter.

Förra året jag besökte Ungerns GP var bevakningen strikt. T.ex. tilläts inga stativ för besökare. Vakterna som stod vid läktarna körde iväg dig om du som åskådare försökte stoppa objektivet genom stängslet.

Jag var där på familjesemester, men hade dock med mig en hel del utrustning. Det blev säkerligen några hundra helt OK bilbilder och många intressanta åskådarbilder.

Alkohol tillsammans med värme ger usla fotoresultat. Huvudbonad är ett måste. Vattenskydd om det börjar regna.

Som utrsutning gäller det att ha en objektiv med lång brännvidd, samt att den och kameran kan fokusera snabbt. Och teknik är det viktigaste. Bilarna är svåra rackare att följa efter, speciellt vid kurvorna.

Du kan se en bild på Rubens Baricello i sin Ferrari om du kollar in mina bilder här på Fotosidan.

Lycka till, och har du fler frågor/synpunkter så ska jag försöka svara dig så gott som jag kan.
 

Soulfinder

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera att åka till belgien/spa, där kan man komma upp högt brevid stängslet på ett flertal ställen...

Samt att passa på att under dom fria träningarna vandra runt och hitta ställen där man kan fota, samtidigt som det inte är så mkt folk..

om du skall ha ett bra fotoställe är det ofta värt att köa tidigt på morgonen race dagen, för att få en bra plats, samtidigt som du måste veta exakt vart du skall ta dig för att hitta ditt utvalda ställe....kan vara svårt att fota från Grand standsen...

Nicklas
 

Maverick

Aktiv medlem
Tips 1: Panorera så kommer inte stängslet att synas i bilderna i nån större bemärkelse.

Tips 2: Se till att staketet inte ligger i skärpa, är det tillräckligt oskarpt kommer det inte heller att märkas.

Båda metoderna gör att bilderna kommer att upplevas som lite mer kontrastlösa pga att staketet trots allt är i vägen. Det fungerar i praktiken som ett högst grovmaskigt poloraidfilter eller gitter. Det åtgärdas genom att man höjer kontrasten i efterhand. Kan bli otroligt bra resultat.

Jag gissar att det är rätt lönlöst att ta kontakt med arrangören för att få komma bättre till. Det är en stenhårt kontrollerad verksamhet som går ut på att tjäna pengar på allt, inklusive medierättigheter. Normalt sett komman man ju inte in på STCC ens och det lär inte vara lättare på F1 race. Men från läktaren får man väl göra det bästa av situationen.

Mvh
Maverick
 

Michael Katona

Aktiv medlem
Tusen tack för era svar. Har försökt kontakta arrangörerna för Ungerns GP men de svarar inte i telefonen *djup suck*

Så jag får väl göra det bästa av situationen och kanske njuta mer av loppet än av fotandet.
 

Arto

Avslutat medlemskap
Tack Michael,

Bilden är tagen från en läktare, därför den underliga bildvinkeln som man annars inte ser så ofta på F1-bilder.
Bilden är även beskärd, ungefär till hälften och tagen med 300 mm objektiv.
Det går att ta helt OK bilder på det sättet, men med resultatet att alla blir mycket lika varandra.

Lycka till med resan, det är värt vart enda öre oavsett hur du tillbringar dagarna där.
 

jani003

Ny medlem
Håller med övriga talare, men vill passa på att visa upp lite bilder tagna under Spaniens GP förra året.

http://www.jnilsson.net

Och den 30 bär det iväg igen, i år har jag dock inte läktarplats utan får hålla tillgodo med gräsmattan
så vi får väll se hur bilderna blir då.
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Det är nog inte ens lönt att försöka få ackreditering till ett F1 lopp som amatör.

Håller också med om det som redan sagts, var ute i god tid på morgonen om du inte har läktarplats!

Staffan
 

eon

Aktiv medlem
Jag antar att du inte ska fotografera tävlingen för att sälja racebilder, utan att det är för din egen skull.
Med alla restiktioner och hinder som har nämnts här i tråden så ta inte för allvarligt på det här med bilar som tävlar. Satsa på att dokumetera allting runt omkring. Försök fånga den känsla du har av att besöka evenemanget. Dvs vad som skiljer att vara på plats hela helgen respektive att sitta framför TV'n i två timmar för att se racet. Du har nog mycket större chans att få högkvalitativa bilder av publiken och omgivningen, så lägg krutet där. Sen blir det nog några hyggliga bilbilder att komplettera berättelsen med.

/Erik
 

danneman

Aktiv medlem
Har själv lite funderingar på att resa iväg å se på F1. Men ju mer jag funderar så kanske jag släpper idén att dra med alla kameragrejor och försöker njuta av loppet istället. Att "komma bra till" är nog inte att tänka. Det här är nog tyvärr den motorsport som har mest av trista restriktioner. Har hört att endast ett tjugotal fotografer i världen har förtroendet att få tillträde till de bra fotoplatserna vid ett lopp.
 

jani003

Ny medlem
Vi börjar nå pudelns kärna här, till ett F1 lopp åker man definitivt för upplevelsen, första gången bilarna kommer ut på banan åhh vilket ljud ;-) längtar enormt. Men kameran skall med det kan ju bli som mitt första besök på ett lopp när både Kimi's och Trulli's bilar gav upp precis där vi satt och dom klättrade över staket för vespa färd tillbaks till depån.

Passar även på att tipsa om www.f1bb.com Sveriges kanske bästa diskussionsforum för F1.
 

åkesson

Medlem
Barcelona F1

Hej är en amatör som var i barcelona i helgen, oj vad svårt det var o fotografera , fick en bild av 100 i hyfsad focus har en 20d hur fotar ni proffs, ai servo, o en focus punkt eller? tacksam för tips. Kommentera gärna bilen i mitt album, jag vet att jag inte fick med hela bilen men ändå ha ha
Mvh Åkesson
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Re: Barcelona F1

åkesson skrev:
Hej är en amatör som var i barcelona i helgen, oj vad svårt det var o fotografera , fick en bild av 100 i hyfsad focus har en 20d hur fotar ni proffs, ai servo, o en focus punkt eller?
AI servo fungerar ganska bra och 20D borde inte ha några större problem med att följa en F1:a. Använd centrumpunkten och ha så mycket tele som möjligt. Ju större bilen är i sökaren desto mindre är risken att AF punkten hamnar utanför bilen. Skulle AF mot förmodan inte hänga med så går det bra med MF också.

Staffan
 

Arto

Avslutat medlemskap
Jag är inte proffs på F1, och har nog inga direkta förslag på hur man ska göra för att lyckas bäst. Men däremot så gjorde jag såhär, och fick relativt många % "bra" bilder från dom tagna:

Kameran var en Canon D60 med en 300 mm objektiv. Den har tre autofokuspunkter, och jag provade allihopa med lyckat resultat. Men mest körde jag med centrumpunkten då den oftast hamnade mitt i prick på förarens hjälm. Följande autofokus och oftast AV och en bländare runt 4 - 5,6 tillsammans med ISO 400 eller 800. Detta gav rätt då höga slutartider. Sen är det bara att följa bilarna och köra på :) Prova på så många olika bildvinklar som möjligt o s v.

I ditt fall med 20D skulle jag köra ISO 800 rakt av även på dom soligaste dagarna, och inte neka för ISO 1600 ifall det behövdes. Följande autofokus,och inte beskära bilden för mycket i sökaren utan efterhand i datorn, du har ju massa massa pixlar :)

Hade du fast brännvid eller zoom?

Största minuset i din bild är den avhuggn anosen som du redan vet :) Annars är jag int emycket till att kommentera bilder. Men din skulel helt och hållet vara kanonfin om hela bilen skulle vara med.
 

åkesson

Medlem
tack arto

Ska tänka på dina synpunkter när jag förhoppnings vis kommer till silverstone i sommar, har mycket o lära men det är så grymt kul o fota snabba sporter
Använde mig av en 70-200 2,8 is usm så jag kan inte skylla på gluggen ha ha, den är grym när man börjar kunna hantera den.
Stod 3m upp i luften, uppklättrad på ett staket så det är väl också en orsak
Mvh
Jan Carlsson
 

jonas67859

Aktiv medlem
Var på F1 i Montreal (Canada) i Juni och mitt tips är att låsa sökaren på ett ställe på banan där du vill plåta bilen, och sen panorera bilen och när den kommer till stället som du låst så knäpper du kortet.
Tips: Framförhållning... shutterlag ;-)

Mina F1 bilder: www.jbengtsson.net
 
Senast ändrad:

PixelArt

Aktiv medlem
Läste någonstans om kraven för att bli ackrediterad F1-fotograf (=få tillgång till bra platser). Ett av kraven var att man skulle finnas på plats på ALLA loppen under ett VM (19 om jag inte minns fel). Så visst är det hårda krav för oss amatörer. Man får hålla till godo med dragracing på Sundsvall Raceway istället.
 

Michael Katona

Aktiv medlem
Jag startade tråden och idag så är jag hemma och en upplevelse rikare. Jag skall dela med mig av mina tips av att fota formel 1 på Hungaroring, Ungern.

[Placering]

Det gäller att skaffa sig en bra plats och jag valde biljettplats på läktaren som heter Silver 5. Den ligger i sista kurvan och ger utsikt över start och målrakan men även kurvorna innan. Främsta skälet till mitt val var att bilarna bara åker i 110 i denna kurva vilket underlättar fotandet lite, samt att man får höra och se när de drar på för fullt ut på start- och målrakan. En prislapp på 240 Euro och då fick jag tillgång till fre, lör & sön. Jag hade tur och hamnade vid en trappa vilket gjorde att jag lätt kunde röra mig och byta plats utan att störa andra. Vinkeln var mycket bra. Ovanför staketet, det hade varit misslyckat om jag hamnat på en rad som innebär ett lågt nummer då de räknar raderna från botten av läktaren. Rad 17 och uppåt bör ge fri sikt.

Vill du fota åkarna så har du chansen vid grindarna då de kommer med poliseskort. Tänk på att det går fort och blir lite paparazzi känsla på dessa kort. Första åkarna brukar komma runt 9 tiden på söndagen.

[Dag]

Det är underlättar lite att få bra bilder på tidsträningarna under fredagen och lördagen än på själva tävlingsdagen. Då viftas det med flaggorna och människor ställer sig ivägen för dig.

[Fotandet]

Jag fotade med en Canon 20D, 70-200 2.8L på frihand och fick ganska många skarpa kort. Trodde att fler skulle vara suddiga. Självklart tror jag att IS och stativ kunde hjälpt. Jag såg andra som hade stativ och ingen blev tillsagd. Fick däremot inte fota genom stängslet. Jag har bifogat en bild som visar hur nära jag kom i 200mm läget. Inte den bästa bilden men för att ge ett exempel.

Jo glöm inte öronpropparna, det är ett underbart ljud, men man vill gärna kunna använda hörseln i framtiden också ;-) Lovar att du känner bilarna i kroppen om du står nära staketet.
 

Bilagor

ANNONS