Annons

Fotografera på och från flygplan

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus86

Medlem
Om man åker på semester är det tillåtet att fotografera från och på flygplanet då. Menar inte något speciellt flygbolag utan i allmännhet. Jag har sätt flera fotograferat på flygplan jag åkt med, och har även själv fotograferat där. Men när jag sedan visade bilderna sa en släkting "Men man får ju inte fotografera på flyget".

Någon som vet hur det är med detta? det är ju ingen radiomotagning eller sändning i kameran så det kan ju inte störa utrustningen som finns där.
Man kanske inte ska sätta upp stativ och sådant, men ett och annat foto borde väl vara tillåtet?


En annan sak; om man har foto som är tagna ovanför molnen där man inte ser marken, får man då använda bilderna utan tillstånd från försvaret, som man måste ha på andra flygfoto?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Sådana flygfoton som du nämner sisst,, vet jag har förekommit på fler än en konstutställning under senare år..

Mvh Niclas,
 

PITCH

Aktiv medlem
Om man från ett flygplan vill fotografera något på marken så vill jag minnas att man måste ha tillstånd för detta... osäker på vem.. men misstänker att det är länsstyrelsen

Att fota inne i ett flygplan vet jag inte... Men om man ska fota så kan jag tycka att man frågar de andra "ofrivilliga" om det är OK ....
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
PITCH skrev:
Om man från ett flygplan vill fotografera något på marken så vill jag minnas att man måste ha tillstånd för detta... osäker på vem.. men misstänker att det är länsstyrelsen

Att fota inne i ett flygplan vet jag inte... Men om man ska fota så kan jag tycka att man frågar de andra "ofrivilliga" om det är OK ....

För privata bilder tror jag att det är fritt fram faktiskt.. förbudet tror jag är upphävt. Eller blandar jag ihop detta med ngt annat nu?..

Tänker du på att man skall fråga de ofrivilliga som går på marken?;)

Mvh Niclas, (med trötthumorvarning!!!)
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Inom Sverige gäller det att det antingen ska stå på en skylt att det är fotoförbud eller att du ska bli upplyst om det för att det ska gälla.

Det borde vara liknande i de flesta länder. Jag har fotograferat inne i flygplan både inrikes och inom Europa utan några som helst problem. Dock måste man respektera flygbolagens regler om att elektronisk utrustning skall vara avstängds vid start och landning (vilket är trams, men som ändå måste respekteras.)

I Sverige är det här förbudet att fotografera från flygplan upphävt, med undantag för vissa skyddade platser.

/Jens
 

Graal

Avslutat medlemskap
Förut tror jag att man konsekvent förbjöd publicering av flygbilder om horisonten fanns med i bild (utom i undantagsfall). Vet någon varför?
 

Brejdol

Aktiv medlem
Det var för att inte bilder med horisonten krökt åt fel håll skulle komma ut... Nu för tiden får man ju visa upp sin vidvinkeloptik innan man går ombord, så att dom vet att den håller god kvalité, och att man inte använder glaset i den för att strimla sin sätesgranne.
 

BenHur

Aktiv medlem
Även om själva förbudet att fotografera från luften är upphävt i Sverige så är det inte fritt fram att offentliggöra dessa bilder. Alla flygfoton som skall offentligöras i någon form skall kontrolleras (censureras) av Militärområdesbefälhavaren. Länsstyrelsen har inte ett dugg med det hela att göra.

Nyhetsmedia och vissa rutinerade professionella flygfotografer har rätt att utöva självkontroll. Men då har dom fått papper på att dom har den rätten, och givetvis lite extra ansvar när nåt syns som inte borde synas. (Att det sen syns ändå på sattelitbilderna är en helt annan sak.)

Privat bruk att sätta i album går bra, men inte att visa här på FS t.ex.

Skyddsområden som någon talade om finns fortfarande kvar. Men det finns även sk. "Skyddsobjekt" som man inte vill ha på bild.

Enklast för den som tror att problemet kommer att uppstå är att ringa Försvarsstaben och be att få reglementet för flygfotografering tillsänt, tror att den fortfarande heter "Flygfoto B".
 

Marcus86

Medlem
Men om det är ett foto där man bara ser vingen på ett flygplan och moln under. På ett sådant foto kan de väl inte påstå att något skyddsobjekt är med på bilden, eller? Ett sådant foto går ju inte häller att lokalisera, de kan ju vara taget var som helst på jorden.

(Jo bilderna är för privat bruk, men om man i framtiden vill använda de till något är det bra att veta vad som gäller.)
 

PITCH

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Tänker du på att man skall fråga de ofrivilliga som går på marken?;)

Mvh Niclas, (med trötthumorvarning!!!)
Nä.. jag tänkte mest på om man fotar INNE i ett flygplan.... Jag tycker då att man kan vara artig och fråga andra än den man ska fota om det är ok
 

PITCH

Aktiv medlem
BenHur skrev:
Även om själva förbudet att fotografera från luften är upphävt i Sverige så är det inte fritt fram att offentliggöra dessa bilder. Alla flygfoton som skall offentligöras i någon form skall kontrolleras (censureras) av Militärområdesbefälhavaren. Länsstyrelsen har inte ett dugg med det hela att göra.
Så var det nog ja.... var lite osäker..
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
PITCH skrev:
Nä.. jag tänkte mest på om man fotar INNE i ett flygplan.... Jag tycker då att man kan vara artig och fråga andra än den man ska fota om det är ok
Fråga de som inte kommer med på bilden?
Varför?

Bara undrar. Vill inte verka svår. Mitt förra inlägg var nog ett litet skutt i nattmörkret..

MVH Niclas,
 

PixelArt

Aktiv medlem
I den här tråden kan man läsa lite mer om det där med flygfoto och vad man får och inte får göra: Flygfotoförbud eller inte

Där står det också lite om hur man går till väga för att skaffa Självgranskningsrätt för flygfoton, vilket vi har och som inte var några problem alls att få.
 

PITCH

Aktiv medlem
Om man ska fotografera från luften söker man tillstånd för detta i det militärdisktrikt som tillståndet ska gälla. För skånes del så är det "Säkerhet och samverkan" (SäkSam) -kontoret i Malmö.

Dessa upplysningar har jag fått från försvarets högkvarter i Stockholm.
 

prylnissen

Aktiv medlem
Sidospår, men:

jensohlsson skrev:
Dock måste man respektera flygbolagens regler om att elektronisk utrustning skall vara avstängds vid start och landning (vilket är trams, men som ändå måste respekteras.)

/Jens
Lite teknik:

Kommentarer från en som arbetat med störningar från elektroniska system under stor del av ett helt yrkesliv:
- Jag har mätt upp HÖGA störnivåer från små oskyldiga digitalkameror, så jag skulle inte använda ordet *trams* om detta!

- Just under landning är planets inflygningsbana beroende av god mottagning av radiosignaler i det frekvensområde, där digitalkameror lämnar ifrån sig starka radiosignaler, så jag avråder absolut från att börja argumentera med personalen ombord.... (Better safe than sorry gäller här!)

Tack och lov finns det marginaler, men om hälften av passagerarna skulle vilja ta en digitalbild av ngt vid samma tillfälle, skulle jag nog be att få kliva av.....

mvh,

herr besserwisser

alias

prylnissen
 

Benganbus

Aktiv medlem
PITCH skrev:
Om man ska fotografera från luften söker man tillstånd för detta i det militärdisktrikt som tillståndet ska gälla. För skånes del så är det "Säkerhet och samverkan" (SäkSam) -kontoret i Malmö.

Dessa upplysningar har jag fått från försvarets högkvarter i Stockholm.

Då måste Säpo vara inblandad!!
Om man skall ha tillstånd! ;)

Med tanke på den kamerateknik som vissa satelliter har, med detaljupplösning på 1-3 decimeter ?
och även genom moln/dimma!!!

Men....
det kanske ändå är så att Amerikaner/Ryssar/Kineser/Engelsmän/Fransmän/ söker tillstånd.....!?

Så kanske det är...
"Tänkte inte på det"! ;)
 

PITCH

Aktiv medlem
prylnissen skrev:
Sidospår, men:

Lite teknik:

Kommentarer från en som arbetat med störningar från elektroniska system under stor del av ett helt yrkesliv:
- Jag har mätt upp HÖGA störnivåer från små oskyldiga digitalkameror, så jag skulle inte använda ordet *trams* om detta!

- Just under landning är planets inflygningsbana beroende av god mottagning av radiosignaler i det frekvensområde, där digitalkameror lämnar ifrån sig starka radiosignaler, så jag avråder absolut från att börja argumentera med personalen ombord.... (Better safe than sorry gäller här!)
Själv skulle jag inte vilja starta en mobiltelefon under tiden som jag befinner mig i ett flygplan. Jag respekterar flygpersonalen fullständigt i denna fråga... vad jag däremot inte visste var att även en oskyldig liten digitalkamera sänder ut signaler.... "Man lär så länge man lever"
 

PITCH

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Då måste Säpo vara inblandad!!
Om man skall ha tillstånd! ;)

Med tanke på den kamerateknik som vissa satelliter har, med detaljupplösning på 1-3 decimeter ?
och även genom moln/dimma!!!

Men....
det kanske ändå är så att Amerikaner/Ryssar/Kineser/Engelsmän/Fransmän/ söker tillstånd.....!?

Så kanske det är...
"Tänkte inte på det"! ;)
Ingen aning.. de sa bara så.. om jag ville ha telefonnummret till Malmö kontoret så kunde jag ringa hans sekreterare.. då skulle hon ta fram det. Kanske borde ringa dit och kolla upp saken närmre... Jag är ju lite nyfiken själv på hur det egentligen ligger till i denna fråga...
 
ANNONS