Fototeknik för bilbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

bealefay

New member
Hej, en glad amatör som vill lära sig fota schyssta bilder på min bil och även andra har fått min bil fotograferad några gånger och på bilträffar och skulle vilja ta steget själv och lära mig och har en Nikon D3000 med ett vanligt 18-55 objektiv och fick ett tips att köpa ett nikon nikkor af-s 50mm f/1.4g för att få till det med suddig bakgrund och bara lägga fokus på just objektet. Något jag ska tänka på med min kamera? Som sagt är rätt ny och bara fotat små saker men inget avancerat.

Bilagor

fotobollfoto

Well-known member
Jag googlade ” bilfoto site:fotosidan.se” och fick många träffar. Du kan börja leta där.
Men annars gillar vi att upprepa oss i tråd efter tråd. Så det kommer att dyka upp tankar även här.

Falumas

Well-known member
För suddig bakgrund ställ kameran i A, välj minsta bländarvärdet, ställ dig så nära bilen du kan och fortfarande få med bilen i bilden och försök ha så stort avstånd mellan bilen och bakgrunden som möjligt. Suddig bakgrund i sig gör dock inte en bra bild.

Jag hade tagit bort regplåtarna alternativt täckt över dom med något. På Volvoträffar här brukar träffarna tillhandahålla clipons med träffens namn att täcka över plåtarna med.

Måns H

Well-known member
Börja med grejerna du har!

Jag tror att du kan börja jobba med den utrustning du har. Bilden du visar är en bra början, du har tänt lyset och sänkt kameran, två grepp som visar att du tänker konstruktivt.

Kolla gärna upp FS-medlemmen Patrik Lindgren www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=41198. Han är proffs bilfotograf och väldigt generös med att dela med sig av sina kunskaper. Leta reda på vad han berättat, det är guld värt. Hans inlägg har lärt mig jättemycket!

Själv plåtar jag bilar ibland (för tidningen Elbilen). Det gäller att hitta en vinkel med bra bakgrund (antingen neutral eller häftig och relevant för bilen) och att ljuset är bra. Det löser det mesta.

Patentgreppet i efterbehandlingen är att smacka på rejält med Clarity på själva bilen så den blir blank och fin. Det finns en mängd olika metoder, från att pensla på Clarity i något program till att avgränsa själva bilen och sen välja t ex oskarp mask och lämpliga (ganska extrema) värden.

unoengborg

Well-known member
För suddig bakgrund ställ kameran i A, välj minsta bländarvärdet, ställ dig så nära bilen du kan och fortfarande få med bilen i bilden och försök ha så stort avstånd mellan bilen och bakgrunden som möjligt. Suddig bakgrund i sig gör dock inte en bra bild.

Jag hade tagit bort regplåtarna alternativt täckt över dom med något. På Volvoträffar här brukar träffarna tillhandahålla clipons med träffens namn att täcka över plåtarna med.
Om du fotograferar bilar i rörelse från sidan kan ett annat sätt att få oskärpa i bakgrunden vara att använda ganska lång slutartid och panorera så att du följer bilen. Brukar dock fordra en del träning och försök innan man får till det.

Falumas

Well-known member
Om du fotograferar bilar i rörelse från sidan kan ett annat sätt att få oskärpa i bakgrunden vara att använda ganska lång slutartid och panorera så att du följer bilen. Brukar dock fordra en del träning och försök innan man får till det.
Vid bilfoto brukar man dock vilja ha med fälgarna, vilket fungerar dåligt då bilen är i rörelse.

ztenlund

Well-known member
Vid bilfoto brukar man dock vilja ha med fälgarna, vilket fungerar dåligt då bilen är i rörelse.
Om jag går in på sidan för Tesla Model S så är det första jag möts av en stor bild med fälgar som inte är skarpa... Påståendet har ungefär samma giltighet som att alla gatufoton måste tas med Leica M och 35 mm.

Ventures

Well-known member
Vill man se den extremare änden av bilfoto finns en del "tutorials" på Youtube. T.ex. den där hela garagetaket gjorts till softbox för extra mjukt ljus. En jämnmulen dag lär väl också funka.
Jag gillar själv att ibland ta närbilder på bilar med kort vidvinkel, typ 12 mm för en dx-kamera. Det ger förstås ett förvrängt perspektiv men också bra effekt.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar