Annons

Fråga om ”the watercolor effect” och JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

acar

Medlem
Fujifilm-kamerornas tendens att ge s.k. vattenfärgseffekt och ”worms” har liksom orsakerna diskuterats i flera år i olika forum. Den lösning som oftast anges är att använda RAF/RAW-format och framkalla i Capture One eller andra Fujifilm-vänliga alternativ till LR.

Vad gäller för den som vill skriva ut i A3/A2 direkt från JPG? Möjligheten att kunna arbeta aktivt med JPG framhävs ju ibland som en fördel med X-trans. Dock: Jag har i helgen tagit ett antal naturbilder med träd, lövverk, gräs m.m. som i vissa delar ger iögonenfallande utsmetning även i A4, olikt något annat jag sett. Har Fujiexpertisen på FS några tips?

Min fråga gäller alltså specifikt JPG och inte RAF/RAW. De effekter jag nämner är reella hos Fujifilm (i mitt fall X-T20) medan andra system uppvisar dem i betydligt mindre grad. Jag har god erfarenhet både av andra system och av att printa själv från JPG och RAW.

Tack på förhand!
 

Brix

Aktiv medlem
Även Fuji's egna JPG's lider ju konstigt nog av vattenfärgseffekten till en viss grad. Är själv egentligen sugen på att skaffa skrivare och börja göra prints. Dock fotar jag inte i JPG så för mig skulle detta inte vara nåt problem. Enda lösningen är väl just att fota i RAW och använda adekvat mjukvara. Visst att man kan få fina JPG's med Fuji, men annat än för smidighetens skull så ser jag ingen fördel att fota JPG, man kan ju fortfarande få bättre resultat med RAW.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om jpg har jag inga åsikter. .Den enda jpg jag ser är den som syns bak på skärmen eller i LR före programmet skapar en egen tumnagel från raw.
Fotar man raw ställer man in kameran väldigt konservativt vad gäller jpg-inställningar. Det gäller speciellt kontrast, färg, skärpa & brusreducering. Detta för att bilden på skärmen som också visar om en bild klipper eller inte skall bli så lik en raw som möjligt.

Detta med vattenfärgseffekten är en diskussion som dyker upp med jämna mellantum. Nu mer sällan är för 5 år sedan. Då var det ett reellt problem. med LR/PS.

Adobe erkände detta själva och inledde ett samarbete med Fujifilm.

Jag vill nog påstå att det nu är ett icke problem. Jobbar ofta i LR för det är det program där jag jobbar snabbast. Ofta har jag både bilder från Canon 5D MKIV och Fuji X-PRO2 eller X-H1 tagna vid samma tillfälle.

När jag redigerar tänker jag sällan på vilken kamera bilden är tagen med. Numera uppträder båda på ungefär samma sätt och ger likvärdiga resultat. Så var det absolut inte för 5 år sedan.

Jag har också ON1 2020 och Capture One 20.
Båda kan leverera resultat som är snäppet bättre än vad LR klarar.
Framförallt i C1PRO kan man hantera filerna lite mer hårdhänt utan att det ger upphov till artefakter.

För jpg skulle jag ställa in kameran konservativt för att få så mycket data som möjligt kvar till efterbearbetning. I detta sammanhang är det bra att ställa in kameran på aRGB istället för sRGB. Detta hjälper en aning när man mörkar himlar eller andra färgförändring.. Sedan har man i raw-filen något som ligger närmare ProPhoto rgb och vissa kameror klarar numera till och med ytterligare lite. Raw är är alltid en fördel.

Skickar med en bild av den typ som brukade ge problem. När jag nu jämför LR och C1PRO kan jag få fram lite mer detaljer i den senare. Betoning på lite.
 

Bilagor

Senast ändrad:

acar

Medlem
Tack för input. Det var JPG och inte RAW frågan gällde. Min lösning blev radikal: att byta system och kliva i sidled till FF. Så pass extrem upplevde jag effekten. Case closed för min del.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för input. Det var JPG och inte RAW frågan gällde. Min lösning blev radikal: att byta system och kliva i sidled till FF. Så pass extrem upplevde jag effekten. Case closed för min del.
enligt minsta moyt

Klart man kan gå enligt minsta motståndets lag.
Jag kämpar vidare och har tagit många bilder med Fuji och framkallat dem till bilder jag aldrig vill missa.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för input. Det var JPG och inte RAW frågan gällde. Min lösning blev radikal: att byta system och kliva i sidled till FF. Så pass extrem upplevde jag effekten. Case closed för min del.
Lite smått drastiskt ja :p Fotar man enbart JPG så har jag dock förståelse för det. Det är ju måttligt lustigt att inte ens Fuji själva lyckats fixa renderingen av X-trans-filer ordentligt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att det är problem med Fuji X-trans och SOC bilder är svårt att bemöta. Själv använder jag konstant både Canon och Fuji och har inga problem med någon vattenfärgseffekt längre. Fast jag fotar enbart raw och i prinicip aldrig jpg.
DEt var en lång tid där Adobe hade problem med X-trans och det blev korvartefakter och vattenfärgseffekt på vissa bilder.
Detta är sedan några år tillbaka historia.
Adobe är fortfarande inte bäst. Det priset får gå till Capture One.
Nu är skillnaden mycket liten och syns troligen aldrig i en utskrift.

Hur det är med jpg ur kameran kan jag inte uttala mig om. Jag har vid något tillfälle för länge sedan sett vattenfärgseffekten också i jpg ur kameran. Sedan dess har det kommit många uppdateringar till min X-PRO2 och X-HH1.
Att byta märke av denna orsak verkar vara att snöa in på något som egentligen är ett litet problem och bara uppkommer i ett fåtal bilder.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Mats, du råkar inte ha en råfil över med denna effekt så att man själv kan testa färginterpoleringsmetoder mot den?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mats, du råkar inte ha en råfil över med denna effekt så att man själv kan testa färginterpoleringsmetoder mot den?
Jag letade bland mina bilder. Allt från 2016 och framåt är tyvärr uppgraderade till version 5 av Camera raw och där är problemet nästan obefintligt. Jag lyckades hitta en fil som jag vet jag brottades med. Den är tagen med en Fuji X20 som hade samma problem.
Om du vill se problemet så använd Camera raw version 3.

Roade mig själv att kika på samma bild i Capture One Pro. Där är problemet nästan helt borta. Även om jag ser en tendens. Nu är detta taget med en en gammal kamera och med en mindre sensor.
Tyvärr är det nog det bästa exemplet jag har. Lär ha fler bilder där det fanns bekymmer senare men de är alla uppgraderade till camera raw 5 där problemet är nästan helt borta.
Gräver du dig tillbaka till gamla trådar kan du kanske hitta exempel.

Mailar du mig din emailadress via fotosidan skall jag skicka dig filen. Mailet lär bli större än 20 Mb så hoppas du kan ta emot stora mail.

Den bifogade filen visar vad jag kunde uppnå för 7 år sedan.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Även Fuji's egna JPG's lider ju konstigt nog av vattenfärgseffekten till en viss grad. Är själv egentligen sugen på att skaffa skrivare och börja göra prints. Dock fotar jag inte i JPG så för mig skulle detta inte vara nåt problem. Enda lösningen är väl just att fota i RAW och använda adekvat mjukvara. Visst att man kan få fina JPG's med Fuji, men annat än för smidighetens skull så ser jag ingen fördel att fota JPG, man kan ju fortfarande få bättre resultat med RAW.
Jag har fotat med XPRO-1och XPRO-2 Sedan dag ett från rätt många år sedan. Efter ett år med XPRO-1 slutade jag med att lägg tid på att redigera RAW-filer och fotar sedan 7-8 år endast med JPEG direkt ut kameran.
Jo jag har noterat enstaka bilder med vattenfärgseffekt, men på sistone inte alls. Numera köra jag XT-4 och jag ser ingen bild med vattenfärgseffekt. Jag cet inte om det beror på uppdateringar eller annat men problemet är borta.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har fotat med XPRO-1och XPRO-2 Sedan dag ett från rätt många år sedan. Efter ett år med XPRO-1 slutade jag med att lägg tid på att redigera RAW-filer och fotar sedan 7-8 år endast med JPEG direkt ut kameran.
Jo jag har noterat enstaka bilder med vattenfärgseffekt, men på sistone inte alls. Numera köra jag XT-4 och jag ser ingen bild med vattenfärgseffekt. Jag cet inte om det beror på uppdateringar eller annat men problemet är borta.
Kan bara instämma. Det fanns stora problem med vissa bilder i LR/PS för ett antal år sedan och flera andra raw-konverterare.
Jag var nog den som klagade mest på Fotosidan om detta. Då var det många som påstod att jag hade fel.
Det hade jag inte. Då använde jag ofta Iridient som gav mycket bättre resultat.
Problemet låg i hur LR och camera raw hanterade det som inte var bayer array.
Det finns mycket mer att säga om hur adobe skapar sina och kameratillverkarens rendeering.
Som när jag hade en en 5Ds r som inte hade världens bästa Dr så sänkte deras version skuggorna med cirka ett steg för en kamera som redan hade problem med att lyfta dessa.
Min egen version gjord med X-rite colorchecker passport gav ett mycket bättre resultat .Efter att många av oss klagat på detta hos DPR fick vi en version som Adobe skapat för att optimera kamerans egenskaper. Den var ganska lik den jag själv skapat med X-rite.
Så tro inte att de stilar som finns i kameran eller de man kan välja på i Adobe är det bästa som kameran kan leverera.
 
ANNONS