Annons

Fråga angående 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

danieljansson

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag är för tillfället en Minolta plåtare (7D) men håller just nu på att sälja all min utrustning för att köpa en 5D och diverse L objektiv.

Jag fotar alltid med manuel exponering och använder mig ofta av en smidig funktion på 7D'n som gör att slutare/bländare hålls relativt till varandra när man ändrar någon av dem så man får samma exponering på bilden fast annat skärpedjup. Finns denna funktion på 5D'n också?

nja, anv'nder du bländar automatik eller slutartids automatik få du den effekten. fast då är det inte helt manuellt.

defiant skrev:
nja, anv'nder du bländar automatik eller slutartids automatik få du den effekten. fast då är det inte helt manuellt.

Precis det blir ju inte helt manuellt, jag vill ju ha kontroll över både bländare och slutare. Finns inte den funktionen så får jag helt enkelt börja använda hjärnan lite mer!

Hej

P kläget är exakt så.

Tryck ner avtryckaren halvvägs, sen kan du med den lilla ratten ändra som du vill upp eller ner, kameran ökar den ena o minskar den andra eller tvärt om.

Det är det P läget e till för.

Roine

roinek skrev:
Hej

P kläget är exakt så.

Tryck ner avtryckaren halvvägs, sen kan du med den lilla ratten ändra som du vill upp eller ner, kameran ökar den ena o minskar den andra eller tvärt om.

Det är det P läget e till för.

Roine

OK, men den räknar fortfarande ut den "grundläggande" exponeringen själv när man kör i P läget antar jag, som man sen kan ändra? Vill ha denna funktion i M läget.

he he
man kan inte få allt, dock har du nu tre alternaiv ju, nått bör du ju bestämma själv ju.

du kan i så fall simulera M läget genom P, sen trycka * bak o så stega med * intryckt o avtryckaren halvvägs.

Ljusmätaren i sökaren visar hur fel du ligger i M mode mot vad kameran tycker. Men antar din tidigare kamera hadde så också?

Roine

Ja, den funktion som du frågar efter finns på 5D. Ändrar man bländaren ett steg, ändrar sig tiden motsvarande för att få samma exponering.

danieljansson skrev:
Men inte i manuellt läge tyvärr har jag fått förklarat för mig.
Nej, för det är ju manuellt. Hur skulle det då gå till menar du?
Det du vill ha är tids- eller bländarautomatik, och det har ALLA systemkameror och har haft typ sedan stenåldern;-)

Makten skrev:
Nej, för det är ju manuellt. Hur skulle det då gå till menar du?
Det du vill ha är tids- eller bländarautomatik, och det har ALLA systemkameror och har haft typ sedan stenåldern;-)

Jag vill köra helt manuellt men jag vill även kunna koppla ihop slutare/bländare när jag själv vill det för att ändra skärpedjupet. På min 7D så kan jag trycka in en knapp när jag är i manuellt läge så att de "kopplas", sen trycka igen för att enbart välja slutare eller bländare. Mycket smidigt och kommer att sakna det! Nu måste jag räkna ut mer i huvet vad slutaren eller bländaren ska bli relaterat till varandra.

Om man kör slutarautomatik eller tidsautomatik kan man ändra förhållandet bländare/slutare genom att snurra på ratten och få samma exponering.

danieljansson skrev:
Jag vill köra helt manuellt men jag vill även kunna koppla ihop slutare/bländare när jag själv vill det för att ändra skärpedjupet. På min 7D så kan jag trycka in en knapp när jag är i manuellt läge så att de "kopplas", sen trycka igen för att enbart välja slutare eller bländare. Mycket smidigt och kommer att sakna det! Nu måste jag räkna ut mer i huvet vad slutaren eller bländaren ska bli relaterat till varandra.
Du behöver inte räkna ett dugg. Det du efterfrågar finns, som sagt.

Hej

Det han inte kan få är att den föreslår tid/bländare som i P läget, kan göra shift som i P läget genom att hålla nere nån knapp, utan knappen kan han ju tydligen stega som vanligt tid o bländare var för sig, dvs exponeringskompensera.

Det finns ju inte, men som jag o ni andra skriver kan man komma en bit närmare i vart fall.

Roine

På en Canon måste man alltså vrida två gånger, för att göra detta. På min 400D snurrar man inställningshjulet på ena hållet X klick, trycker på knappen för att ändra bländare och snurrar på andra hållet lika många klick. Mer räknande än att hålla reda på antalet klick är det inte.

De mer välutrustade modellerna, som min EOS 30, som har hjul på baksidan också, får man snurra ena hjulet på ena hållet och det andra på andra hållet. Men räknandet av klick är detsamma.
EOS 5D har ett likadant hjul på baksidan.

Denna funktion är vad jag saknar mest på min 5D (och alla andra Canon-hus jag haft). Jag kör ofta helmanuellt, och det finns tyvärr inget automatiskt sätt att ändra skärpedjupet utan att samtidigt ändra exponeringen. Att behöva räkna klick på hjulen känns ju lite primitivt...

Av/Tv-lägena är ju inte alls samma sak då exponeringen bestäms av kamerans ljusmätare.

Helst skulle en låsfunktion också vara konfigurerbar, så att man kan kan välja vilken/vilka av iso, bländare och slutartid som ska ändras automatiskt.

Jag förstår verkligen inte problemet? Du vill alltså inte rätta dig efter kamerans ljusmätare? Då har du ju exp.kompensationen i läget Av. VIll du exponera snålare ställer du den till - och vill du exponera rikligare ställer du den på +.

ponera följande, du kör m-läget och hittar en exponering du gillar, titta vad ljusmätaren säger. Ok , den säger -1. Då slår du på Av och stälelr exp.komp till -1. Sen är det ju bara att juastera bländaren och köra på.

Enda anledningen (som jag kan se) att köra manuellt är att man vill ställa in en viss exponering, punkt. Sen bryr man sig inte om ifall motivets belysning ändras. Måhända är det delar av motivet som ändrar belysning, men inte det som man anser vara väsentligt.
Om man då med utgångspunkt från denna fixerade exponering ändå vill laborera med olika skärpedjup/slutartid, beroende på vilket som mest inverkar på bilden, då vore naturligtvis en sådan här länkning bra att ha.

Själv har jag ingen större anledning att önska mig en sådan funktion, men det beror ju helt på vad det är man vill fotografera.

danieljansson skrev:
Oj vad missförstånd det blev. Funktionen finns som sagt på 7D & har inget med automatikformerna att göra, dessutom så är den förbaskat bra!

Men som vanligt så saknar ingen Canonägare det som saknas på deras kamera :) Sorry, är bara lite sarkastisk...

Lycka till med din 5D Daniel!

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto