Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag har ett fotouppdrag i sommar där bilderna skall gå till tryck i en folder.

Tryckeriet vill ha bilderna i högsta upplösning JPG samt färgprofil Adobe RGB.

När jag sedan skall bearbeta bilderna i PS CS4 kan jag ju inte behandla färgerna eftersom min skärm inte kan visa mer än sRGB och då blir det ju fel med färgerna i trycket.

Ska jag helt enkelt inte bry mig om färgbehandling av bilderna?

Har någon tips på hur jag skall göra i detta läget?
Jag har en Canon Eos 7D.

/Micke Månsson

Jag har ett fotouppdrag i sommar där bilderna skall gå till tryck i en folder.

Tryckeriet vill ha bilderna i högsta upplösning JPG samt färgprofil Adobe RGB.

När jag sedan skall bearbeta bilderna i PS CS4 kan jag ju inte behandla färgerna eftersom min skärm inte kan visa mer än sRGB och då blir det ju fel med färgerna i trycket.

Ska jag helt enkelt inte bry mig om färgbehandling av bilderna?

Har någon tips på hur jag skall göra i detta läget?
Jag har en Canon Eos 7D.

/Micke Månsson

Det är inte alls nödvändigt att du ser alla de färger som kan rymmas innanför Adobe RGB på din skärm. I så fall skulle vi aldrig kunnat göra bilder på gamla tjockskärmar, eftersom ingen av dem kunde visa Adobe RGB.

Det enda som händer om du använder ett bildbehandlingsprogram som har en korrekt färghantering är att de allra starkaste färgerna kan flyta samman lite grann. Se till att du inte driver upp färgernas intensitet för mycket genom att stämma av hur bilden ser ut efter en konvertering till en rimlig tryckfärgrymd. Om du använder Photoshop så kan du använda Visa > Korrekturinställningar > Egen och i den dialogrutan öppna inställningen Coated Fogra 39. Aktivera sedan Visa > Tryckbarhetsvarning. Blir det en massa grå fält på din skärm har du skruvat upp färgerna för mycket.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto