Annons

Fråga om DNG och komprimering!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat använda RAW-DNG converter. I "preferences" där finns det ett alternativ som kallas compression (lossless). Innebär det här att bildkvalitén inte påverkas alls?
Jag har använt den och från att mina normala RAW-filer har varit 10 mb stora krympte de till 4,5-5 mb. Det är ju väldigt välkommet! Iaf för mig.
Om inte bilden påverkas kommer jag att använda mig av det här alternativet eftersom det sparar väldigt mycket diskutrymme.
Jag kikade i "Photoshop help" och där förklarar de komprimeringen så här: "Compressed (lossless) Applies a lossless compression to the DNG file."

Det borde ju inte förstöra bilden på något sätt i och med att de skriver på det sättet, men det är ändå tryggt att höra vad ni säger. =)

Senast ändrad:
De använder förlustfri komprimering, ungefär som ZIP eller LZW.

Problemet är att få program stödjer DNG. Du får inte heller några miniatyrbilder i utforskaren. Likaså kan du inte använda original-programmet från Nikon, Canon, etc, med DNG ännu.

Vid konverteringen till DNG kan man också välja att inte komprimera och då blir filen ungefär lika stor som den ursprungliga filen.
Att filen blir hälften så stor med komprimering är ju otroligt. Så mycket mindre blir den ju inte ned ZIP direkt. Jag anväder Photoshop CS2 så det spelar ingen roll att andra program inte stödjer DNG. Dessutom kommer de förmodligen stödja DNG i framtiden.

Det är inte helt förvånande att det blir bättre packat än vanligt zip eftersom man kan göra många fler antaganden när man vet att det är en bildfil. som tex att de lägsta bittarna i varge färgkanal ändras mycket oftare än de högsta (små färgskillnader och brus ligger ju bara i de lägre bittarna)

Om bara DNG:s komprimeringsmetod är väldokumenterade så ser jag väl inga problem med att använda det.

ANNONS
Götaplatsens Foto