Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om garanti vid begagnat köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att köpa en begagnad digital systemkamera. Säljare uppger i annonsen på blocket att kvitto ska medfölja.Om något händer med kameran då jag köpt den av honom "står garantin" på mig då eller gäller inte garantin på mig eftersom den en gång i tiden köpts av en annan person.
/Magnus

Garantin gäller alltid första köparen om det inte handlar om en produkt som har överföringsbar garanti. Däremot så brukar det väl fungera ändå.

Har aldrig stött på någon handlare som åberopat personlig garanti. Garanti ska gälla varan, oberoende av vilken person som i slutändan behöver utnyttja den.

Vi har haft den här diskussionen på forumet tidigare och jag står fortfarande på mej! Garanti gäller för produkten inte personen!

Förvisso ganska enkelt att ta reda på. Alla kommuner har en konsumentvägledare el liknande som kan svara dej på det här.

/K

Det finns inga lagar eller regler som definierar hur en garanti ska se ut.

Det är upp till importören att specificera det finstilta. Och för de flesta varor är garantin uttryckligen definierad för den första ägaren enbart, så förvänta dig inget annat.

Sen är det en annan sak om senare ägare kan få varan lagad på garanti ändå. Så är det ofta.

/Erik

keckax skrev:
...Vi har haft den här diskussionen på forumet tidigare och jag står fortfarande på mej! Garanti gäller för produkten inte personen!...

Hur kan du garantera att garantin gäller, och varför ger du oss inte referenser när du är så tvärsäker?

(enkelt kan man ju fråga sig varför en säljare ska ha ett åtagande till en person han inte ens haft som kund)

EDIT: stavning.

Senast ändrad:
Om personen är seriös så skriver ni ett kontrakt på att om kameran pajar så går säljaren med dig till butiken den köptes och hjälper dig med garantin, inte svårare än så! Jag gör alltid så oavsett produkt (Om det finns någon garanti kvar)

FILM) (ulltand skrev:
Hur kan du garantera att garantin gäller, och varför ger du oss inte referenser när du är så tvärsäker?

(enkelt kan man ju fråga sig varför en säljare ska ha ett åtagande till en person han inte ens haft som kund)

EDIT: stavning.

Läs:http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

Exempel:

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
vanvård,
onormal användning,
att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.

1) Jag kan inte garantera nåt! Jag har bara en åsikt, det är allt!

2) Exemplet besvarar kanske frågan.

/K

Jeppe skrev:
Garantin gäller alltid första köparen om det inte handlar om en produkt som har överföringsbar garanti. Däremot så brukar det väl fungera ändå.
Jag har aldrig i Europa sett ett garantibevis som anger att garantin endast gäller första köparen. Däremot brukar det stå att garantin endast gäller mot uppvisande av orginalkvitto som utfärdades till första köparen. Om detta orginalkvitto följer med köpet till den andra köparen så har jag inte sett någon text som anger att garantin inte längre gäller. Kan ni som påstår det citera den text från ett garantibevis som bekräftar er ståndpunkt.

Roine W

Roinew skrev:
...Kan ni som påstår det citera den text från ett garantibevis som bekräftar er ståndpunkt...

Nu är du lite fel ute. Om någon här hänvisar till en garanti så är det väl det som ska bevisas, inte att vi/jag påstår att det är fantasier.

Mao, visa att en garanti gäller även ägaren efter första köparen, annars så finns den inte.
Eller ska du komma med samma argument till säljaren?

Jeppe skrev:
..och på vilket sätt försvarar din länk din tes? ;)

"Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning."

Att du som köper i 3:e hand skyddas av den ursprungliga garantin.

/K

keckax skrev:
...Att du som köper i 3:e hand skyddas av den ursprungliga garantin...

Men hur kan du få ihop det???
Var står det att jag som köper begagnat kan åberopa garantin?

Att annan än säljaren kan utställa garanti betyder att tex Sony kan ge garanti på en produkt som säljs genom en återförsäljare.

FILM) (ulltand skrev:
Nu är du lite fel ute. Om någon här hänvisar till en garanti så är det väl det som ska bevisas, inte att vi/jag påstår att det är fantasier.

Mao, visa att en garanti gäller även ägaren efter första köparen, annars så finns den inte.
Eller ska du komma med samma argument till säljaren?
Vad då fel ute?? Jag citerar ju ett text från ett garantibevis som helt klart ger en garanti på produkten så länge man kan visa upp orginalkvitto som utfärdades till första köparen - dvs garantin gäller för andra, tredje fjärde köparen så länge orginalkvittot finns kvar. Jag vill bara förstå varifrån åsikten kommer att garantin inte skulle gälla andra köparen om orginalkvitto finns. Jag antar att ni som hävdar detta har läst det på något grantibevis och jag vill gärna att ni delar med er av den informationen.

Roine W

Vad det gäller GARANTI, som utfärdas av leverantören, kan det finnas vilka bestämmelser som helst. Det är helt upp till leverantören att definiera villkoren, och således också bestämma huruvida den ska gälla andra än den ursprungliga ägaren.

När det däremot gäller reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, gäller den bara första ägaren. Konsumentköplagen gäller när en konsument köper något av en näringsidkare, och behandlar förhållandet mellan dessa parter. Säljer en privatperson sedan produkten är inte konsumentköplagen applicerbar, då det inte rör sig om en transaktion mellan näringsidkare och konsument.

Däremot är jag osäker på huruvida den ursprungliga ägaren har rätt att reklamera varan till inköpsstället fast han har sålt den. Alltså om den ursprungliga ägaren hjälper den nya ägaren att reklamera produkten.

FILM) (ulltand skrev:
Men hur kan du få ihop det???
Var står det att jag som köper begagnat kan åberopa garantin?

Att annan än säljaren kan utställa garanti betyder att tex Sony kan ge garanti på en produkt som säljs genom en återförsäljare.

Det står, om du läser länken jag skickade, tex att du som köpare kan åberopa den ursprungliga garantin.

Scanna gärna in ett kvitto, eller köpekontrakt mellan en näringsidkare och köpare där man kan läsa att garantin upphör att gälla vid en ev ny brukare av "prylen". Eller något citat ur regelverket (konsumentköplagen/köplagen) kanske?

Om det är någon vänlig själ som hittar den liknande ordväxlingen vi hade här för nåt halvår sedan, så skicka gärna en länk.

/K

keckax skrev:
Det står, om du läser länken jag skickade, tex att du som köpare kan åberopa den ursprungliga garantin.

Scanna gärna in ett kvitto, eller köpekontrakt mellan en näringsidkare och köpare där man kan läsa att garantin upphör att gälla vid en ev ny brukare av "prylen". Eller något citat ur regelverket (konsumentköplagen/köplagen) kanske?

Om det är någon vänlig själ som hittar den liknande ordväxlingen vi hade här för nåt halvår sedan, så skicka gärna en länk.

/K

Det jag frågar efter är om någon annan, på något sätt kan visa att garantin verkligen bara gäller för köpare 1. Jag är öppen att lära mej nya saker, även om jag inte tror att det stämmer.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto