Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om VR till Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

joss81

Medlem
Hej!

Jag har köpt en Nikon D3000 18 - 55 VR, fick hem den idag med posten. Jag är totalt nybörjare så jag önskar lite hjälp. Jag ser på objektivet att man kan välja om man ska ha VR påslagen eller avslagen. Ska man alltid ha den påslagen eller när använder man VR? Eller sätter man på VR vid varje fototillfälle och stänger därefter av den igen?

Tack på förhand!
Mvh Jossan :)

Tack för snabbt svar. Så VR kan alltså aldrig försämra en bild, utan det är alltid positivt att ha den påslagen då, om jag förstår rätt?

Tack för snabbt svar. Så VR kan alltså aldrig försämra en bild, utan det är alltid positivt att ha den påslagen då, om jag förstår rätt?
Ja, i princip. Undantagen är när du, som sagt, har kameran på ett stativ och möjligen om du panorerar. Exakt hur just ditt objektiv funkar vid panorering vet jag inte, det skiljer lite mellan olika modeller av objektiv, men det borde framgå av din manual.

VR kan försämra din bild i vissa fall.
Det som brukar nämnast mest är att slutartiden är tillräckligt hög (kort) för att du ska kunna ta en skarp bild ändå. VR kan då istället tillföra vibrationer. Tipset man ofta ger är att stänga av VR om du tar bilder på tid kortare än 1/(brännviden x 1.5). På din kamera med objektiv på 55mm -> 1/80s eller kortare tid: .

Har i praktiken aldrig märkt något på mina bilder, så om det låter för krångligt skippa det. Det är också lätt att glömma bort att sätta på VR igen när man väl stängt av det.

Tips: Ha det alltid på förutom när kameran sitter på ett tre-bens stativ.

/Mikael

Senast ändrad:
Tipset man ofta ger är att stänga av VR om du tar bilder på tid kortare än 1/(brännviden x 1.5). På din kamera med objektiv på 55mm -> 1/80s eller kortare tid: .
Det tycker jag är ett riktigt dåligt tips. Även om slutartiden är kortare än brännvidd x 1,5 är det mycket vanligt att fotografen tillför skakningar. Det är just då VR/IS är bra att ha.

Tumregeln "brännvidd x 1,5" handlar egentligen om att man vid längre slutartider behöver både viss erfarenhet och ansträngning samt en del tur för att få skarpa bilder. Eller VR/IS.

Jag är ju nybörjade och har därför tänk att köra det mesta på auto, iallafall nu i början. Så jag vet inte riktigt vad det innebär med slutartid och brännvidd. Men om jag kör auto på i princip allt, så kan jag väl isåfall använda VR? (förutom på stativ)

Ja, absolut.

Om du har lust att lära dig lite mer kan du t ex läsa de här artiklarna på FS. Visst kan man använda "gröna rutan", men det blir nog roligare att fotografera när man förstår hur P, S och A fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto