Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Strutsen

Aktiv medlem
Tja,
Är i valet o kvalet att köpa ny kamera. (därav mina tidigare inlägg).

det står just nu mellan en beg. Canon F1 med lite extra gluggar eller en Dynax 7.

Någon som har erfarenhet av 7:an?

Den säljs med två olika objektiv. Ett 28-80 och ett 24-105. Om inte pengarna är avgjörande. Skall jag då välja 24-105?
Eller är den klumpigare?

Jag har en 505 idag och ett tidigare inlägg visar på att jag kan använda dessa objektiv.

Hur mycket sklijer? Är det samma objektiv jag i princip köper igen om jag väljer 28-80?

Många frågor.
Kanske kan man få svar på et par.

Tackar ödmjukast.

Om du ska välja mellan 28-80 eller 24-105 så tycker jag definitivt att du ska satsa på 24-105'an. Du kan göra mycket mer roligt med den.
Den är inte särskilt mycket större men den är tyngre, fast inte alls klumpigt. Gå till nån butik och kläm lite på prylarna.
Ett tips om du köper dynax 7'an är att köpa till vertikalgreppet.

MVH Bobo

råd

Behåll Din 505:a som reservkamera. Objektivet Du har till denna går även till 7:an. Därför mitt råd: köp 24-105 och Dynax 7. Jag är Minolta-användare sedan 10 år tillbaks och är numera frälst 7-användare.

Du kan ha vanliga R6 batterier, eller uppladningsbara batterier i den. Sen har man en uppsättning batterier i själva kameran sen en uppsättning i greppet...när batterierna i kameran är slut så finns det en liten switch för att koppla om till batterierna i greppet.
Sen ger den en schysstare balans även när kameran hålls horizontellt. Jag tycker nästan att den är ett måste för att ge rätt balans...lite synd igentlige men det är vad jag tycker.Det finns också en avtryckare och diverse knappar, rattar på greppet, men det visste du säkert.

MVH Bobo

Senast ändrad:
Vad jag kan förstå så är vertikalgreppet vid stor glädje vid tyngre kameror. Är 7:an att betrakta som tung? 505 är ju hur lätt som helst

505:an väger 350 gram och Dynax 7 väger 560 gram. Enligt mig är det ingen tung kamera, men tyngre än 505:an är den alltså.

Mvh

Thommy Johansson

Absolut Dynax 7 med 24-105. Objektivet vinjetterar lite vid 24mm och största bländare, men i övrigt väldigt skarpt.

Dynax 7 är en dröm att arbeta med, funderar nästan på att sälja mitt 700si hus och köpa en Dynax 7 till att ha som backup. Men det beror lite på om det kommer en DSLR från minolta här i slutet av månaden.

Vertikalgreppet måste man väl inte ha, men det ger bättre balans. Kameran är lite liten annars för folk med stora händer för att ligga bra i handen. Sedan är det ju en stor fördel att kunna använda laddningsbara batterier. Det blir ju samma batterier som till blixten och då kan man ha ett par uppsättningar som varvar med.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto