Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor om objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Hej jag har en nikon d80 och är ny men hungrig inom foto,jag har nu tänkt utöka objektiv garaget, men
vad bör eller vad har man mest andvändning av, jag är sugen på något bra zoom objektiv ett vidvinkel/ficheye samt ett bra ljusstarkt allround
vad skulle ni rekomendera ?

Beträffande vidvinkel/fisheye så har jag både Nikon 10,5 mm f/2.8 fisheye och Sigmas 10-20mm och jag måste säga att fisheyen använder jag väldigt sällan medans Sigma-zoomen sitter på kameran nästan jämt.

låter väldigt allround.. Iallafall brännviden men då jag inte vet så mycket om dem enskilda objektiven..

Vi får helt enkelt vänta på nåt proffs ;)

Mrdoderhult skrev:
vad tror ni om denna uppsättning?
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM
Nikon AF 50/1,8D
Enligt ett flertal tester så verkar Tokinan vara bättre än Sigmas 10-20. Den är dessutom ljusstarkare med bl 4 genom hela zoomomfånget. Jag har själv en Nikon 12-24 och det är verkligen ett trevligt omfång. Sen verkar det som om Sigmas produkter överlag är ganska så ojämna i kvaliten, vilket känns otryggt. Jag hade själv en Sigmaglugg som strulade och många medlemmar på Fotosidan har liknande erfarenheter. Jag vill dock poängtera att det finns många nöjda Sigmaägare också, men att felrapporterna är rätt så många vad gäller just Sigma. Tokinas 12-24 har jag bara läst gott om och den får nog anses som en av de mest prisvärda objektiven idag. En bekant till mig har en sån och är mycket nöjd med sin, den är dessutom mycket välbyggd, vilket nästan alla Tokinas gluggar är. Du nämnde också Fisheye som alternativ. Jag har en sån glugg också (Nikons 10,5). En trevlig glugg som är rolig att variera sitt bildutbud med. Men i ärlighetens namn, så tycker jag att fisheye är något man skaffar när resten av arsenalen känns komplett. Du kommer få betydligt mer nytta av en vidvinkelzoom.

Köp inget fören du är helt säker på vad du behöver i ditt fotograferande, när du hållt på ett tag med kitgluggen vet du vad du saknar.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto