Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkalla färg till svartvitt..

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultris

Aktiv medlem
Hejsan alla.
Måste bara höra vad ni säger om detta.
Min arbetskamrat var inne i en fotobutik för att köpa svartvit film. Försäljaren i butiken sa att man kan köpa vanlig färgfilm och be att få den framkallad till svartvitt. Inte filmer som kodak black and white, utan vanliga färgfilmer som kodak ultra osv.

Vad sägs om detta? Blir det verkligen bra?
Försäljaren ansåg att det är bättre att göra så än köra med svartvit film...

/Jenny *Undrande*

Jag vet att man kan göra detta med dia med tydligen ett fantastikt resultat.

Då MÅSTE man verkligen tydligt säga till om detta.

Allt enligt personal på Proffskopia i Jkpg.

Med den digitala printertekniken är detta säkert möjligt, men jag känner inte till det och det är nog inte så vanligt.

Nej Magnus

Inga bilder.

Utan jag menar negativ som man kan stoppa in i den gamla hederliga förstoringsapparaten och tydligen få ut kopior av kanonkvalité.

Erik Schalin skrev:
Nej Magnus

Inga bilder.

Utan jag menar negativ som man kan stoppa in i den gamla hederliga förstoringsapparaten och tydligen få ut kopior av kanonkvalité.

Nej det är knappast möjligt att göra färgneg till svartvitt. Men det går att kopier färgnegativ på särskilt svartvitt papper, t ex Kodak Panalure, och få kanonkvalité. Panalure har funnits åtminstone sedan 70-talet.

Synd att försäljaren inte var mer påläst.

Det finns följande möjligheter:
1. Svartvit film som framkallas i C-41
2. Kopiera färgneg på särskilt papper
3. Svart färgdia (dyrt)
4. Negativ svartvit film som man omvändningsframkallar till dia.
5. Vanlig traditionell svartvit film
6. Digital utskrift i svartvitt

Nej Magnus

Dia som framkallas speciellt för att köras i en förstoringsapparat hemma på hederlig svartvitt papper.

De gör en del sådana jobb åt fotografer.
Han sa att det ger en underbar stuns i kopian.

Variant 3, menar du Agfa Scala då?

Ok... för att återgå till min fråga igen då. Jag är inte riktigt med än, går det att få vanlig färgfilm framkallad som svartvitt. Alltså få svartvita bilder från labbet för samma pris som om det skulle va färg och med bra svärta/gråskalor???

Jag e tveksam... I såna fall skulle väl alla köra med den varianten.

Har också fått förslaget att använda färgfilm

Hej!

Jag har också fått förslaget att använda en färgfilm och sen få det framkallat svartvitt. Hur exakt detta skulle gå till vet jag dock inte.

Jag fick förslaget när jag frågade om det kanske fanns svartvit ISO800 film utav något fabrikat, jag fick då svaret att mina alternativ var att antingen pressa ISO400 eller köpa färg ISO800 och få den svartvitt framkallad.

Smultris skrev:
Ok... för att återgå till min fråga igen då. Jag är inte riktigt med än, går det att få vanlig färgfilm framkallad som svartvitt. Alltså få svartvita bilder från labbet för samma pris som om det skulle va färg och med bra svärta/gråskalor???

Jag e tveksam... I såna fall skulle väl alla köra med den varianten.

Ett alternativ som alltid funkar är att köpa Kodak och Ilfords svartvita filmer som framkallas i färgprocessen c-41. Då blir priset lika trevligt som för vanliga färgkort och resultatet brukar också bli bra.
En del labb har haft problem med lite färgstick åt magenta eller grönt eftersom bilderna görs på färgpapper. Kodaks nya filmer ska minska risken för detta.
Andra labb kör ut bilderna på svartvitt papper, men då kostar det extra. Så det gäller att se upp.

Andra alternativ som vanlig färgfilm som kan göras till svartvitt låter otroligt och om det finns så är det ovanligt.

Kan det inte vara så att labben menar att fota med färgnegativ och printa svartvitt.

Dom flesta labben använder ju digital teknik för framtagning av bilder idag, och då är det ju inte så svårt att få svartvitt.

Försäljaren pratade om vanlig negativ färgfilm. Inte de svartvita rullarna som man framkallar i C41 process.

Man skulle bara säga till att man ville ha färgneggen som svartvita bilder, det skulle kosta som färgframkallning.

det där med att kopiera svartvita bilder av färgneg själv hemma, skulle inte det gå? jag har gjort det, fast inte så mycket. har hört att vissa färger (röd?) kan ställa till det när det kopieras i sv.v. men det har jag inte sett än... kontrasen blir väl lite sämre också, men omöjligt är det ju inte att använda färgneg.

elin f skrev:
det där med att kopiera svartvita bilder av färgneg själv hemma, skulle inte det gå? jag har gjort det, fast inte så mycket. har hört att vissa färger (röd?) kan ställa till det när det kopieras i sv.v. men det har jag inte sett än... kontrasen blir väl lite sämre också, men omöjligt är det ju inte att använda färgneg.

Att kopiera färgneg hemma går bra, men tidigare har man inte kunnat få svartvita bilder från labbet från färgfilm.

Nackdelarna med att använda vanligt svartvittfotopapper till färgneg är att färgerna inte blir rätt översatta till gråskalan, men framförallt blir det kornigt och dålig kontrast.

Men det finns särskilda papper (som Kodak Panalure) som ger ett bra resultat. De kräver nästan totalt mörker eftersom det är känsligt för alla färger till skillnad mot vanligt svartvitt fotopapper.

Nog är det inte omöjligt. Jag praktiserade en vecka i Tyskland i höstas hos en proffsfotograf. Hon fotograferade uteslutande med Porta 160VC, mellanformat. Då kunde de välja mellan om de skulle förstoras i s/v eller färg.

Jenny...

...jag tycker du ska gå till det där stället och fråga försäljaren vad han menade. Annars blir det bara en massa spekulationer. Gå till källan helt enkelt...enastående effektivt kan jag lova.

/Joakim

Tack för alla olika svar... :)

Jag gick ner till Fujibutiken och frågade. Tydligen så funkar det att lämna in vanliga färgnegativ och be om svartvita kopior. Dom "stänger bara av funktionen" som ger färg, så det blir svartvitt... Däremot blir det som jag trodde... dåliga konturer, grådaskiga bilder med dålig svärta och kontrast mm.

Där ser man...

(Jag har avrått min kollega, men hon måste väl pröva sig fram hon oxå... *Ler*)

Mvh/Jenny

ANNONS
Götaplatsens Foto