Annons

Framkallnings tid ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Noda

Ny medlem
Tjing , efter över 30 år tänkte jag ta upp mitt intresse för framkalla film&bilder i svartvitt, har fått ordning på det mesta o tagit färdigt rullen, och skall nu framkalla filmen, har allt men hittar/kommer inte ihåg hur lång framkallningstiden skall vara? 400 asa är rullen o Ilford Ilfosol 3 är den vätska jag har, hur lång tid skall den frammkallas ?
Tacksam för all hjälp //Anders

Jag hittade en tabell senast jag skulle framkalla film som var ganska heltäckande för olika filmfabrikat och framkallare. Kommer inte på var jag hittade den just nu.

Jag hoppas den ursprungliga frågeställaren har en uppfattning om vilken film han vill framkalla. I bladet finns flera olika filmfabrikat listade med tider för olika kombinationer av temperatur och koncentration.
Japp, men många filmer är inte listade. Hade han berättat vilken film det gällde så hade det blivit lättare att hjälpa honom.

Varför framkalla själv? Det blir miljöbrott idag om man häller ut vätskor i en brunn eller toastolen. Låt de företaget framkalla, de tar hand om vätskorna....

Varför framkalla själv? Det blir miljöbrott idag om man häller ut vätskor i en brunn eller toastolen. Låt de företaget framkalla, de tar hand om vätskorna....
Det är betydligt billigare att framkalla själv, det går snabbare, man kan styra processen själv. Det finns ingen som tvingar en att hälla ut vätskorna i vasken, det går utmärkt att hälla dem på dunk och lämna dem till återvinning ihop med originaletiketterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto