Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fuji S2
- Trådstartare haze
- Start datum
E-serien? Är inte det Nikons gamla manuella gluggar? De funkar nog, men jag tror inte att ljusmätningen funkar. Den baseras väl på en F80?haze skrev:
Någon som vet om e-seriens objektiv lirar på Fujis fine pix S2? Och vad är skillnaden på S1 och S2?
S2 har högre upplösning, FireWire och lite annat. S1 baseras på en F60 eller något sådant, ganska budget och ingen vidare kamera. Men S1:an beggad till rätt pris är nog bra, rent tekniskt blir det bra resultat, beroende på vad bilderna ska användas till såklart.
Eftersom Calle fetade sitt "tror" så slänger jag in en bekräftelse på hans teori. Naturligtvis har han rätt.
Kameran går att fyra av, nedbländning funkar men ljusmätningen är avstängd. Så med separat ljusmätare eller exponering efter histogrammet kan man till nöds använda manuella objektiv.
Kameran går att fyra av, nedbländning funkar men ljusmätningen är avstängd. Så med separat ljusmätare eller exponering efter histogrammet kan man till nöds använda manuella objektiv.
I ärlighetens namn klarar man sig utan mätare i många situationer eftersom jag kollar exponeringen på displayen. Det går även att ställa in D100:an så att den visar bilden automatiskt någon sekund efter varje exponering, ganska fiffigt. Jag har inte använt blixtmätaren i studion de senaste plåtningarna.jimh skrev:
Eftersom Calle fetade sitt "tror" så slänger jag in en bekräftelse på hans teori. Naturligtvis har han rätt.
En sak som inte är bra med vare sig S1 eller S2 är batterihanteringen. Olika sorter krävs för kameradelen och den digitala delen. Inga accar, och vad jag har hört suger den en hel del ström.
Kanske en S1 eller S2-ägare kan dementera eller bekräfta batteriåtgången.
mipert
Aktiv medlem
Calle S skrev:
...Det går även att ställa in D100:an så att den visar bilden automatiskt någon sekund efter varje exponering, ganska fiffigt. Jag har inte använt blixtmätaren i studion de senaste plåtningarna...
Men, har du funktionen på hela tiden eller bara för första provexponeringarna? Måste väl dra ned jobbflödet annars.
Hur är det förresten med synktid på D100?
JFK
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det är lite struligt att det är olika batterisorter men jag tycker inte att den slukar batterier.. De som går snabbast är de vanliga AA batterierna men med 1800 uppladdningsbara så räcker de evigheter mot tex Dimage 7:an...
Detta gäller S2:an ...
Hassan
Aktiv medlem
mipert skrev:
Men vem orkar bära 1800 batterier?
;- )
Jag har läst nånstans att S2 fungerar ganska bra även utan dom små batterierna. Det som inte ska fungerar är visst den inbyggda blixten och batterimätningen som kan få spel. Om man tar ur de små så fungerar inte batteriindikeringen men kameran slutar toka sig. Å andra sidan lär de små räcka ganska länge.
/ Hasse
julgus
Aktiv medlem
jimh skrev:
... använda manuella objektiv.
Ej AI kopplade gluggar accepteras ej. Se följande länk för komplett kompabilites förteckning;
http://www.motljus.com/mottech_detail.asp?TechIdNr=19&Page=0
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
julgus
Aktiv medlem
Calle S skrev:
I ärlighetens namn klarar man sig utan mätare i många situationer eftersom jag kollar exponeringen på displayen. Det går även att ställa in D100:an så att den visar bilden automatiskt någon sekund efter varje exponering, ganska fiffigt. Jag har inte använt blixtmätaren i studion de senaste plåtningarna.
En sak som inte är bra med vare sig S1 eller S2 är batterihanteringen. Olika sorter krävs för kameradelen och den digitala delen. Inga accar, och vad jag har hört suger den en hel del ström.
Hej
Batterier är ett mindre problem med S2, 1800 mAh batterier räcker länge och kameran fungerar utmärkt utan CR123a batterierna.
Jag använde endast 2 set batterier under 4 dagar och fyllde totalt 1.5 G med bilder samtliga lagrade på Microdrive + en hel del review, dock inga blixtbilder med den interna.
S2 visar bilden efter exponering om man så önskar.
Histogram funktionen rekommederas för exponeringskontroll före den inbyggda lcd skärmen.
Mvh
Johan
www.motljus.com
Det spelar ingen roll om funktionen är på hela tiden, varför skulle det dra ner jobbflödet?mipert skrev:
Men, har du funktionen på hela tiden eller bara för första provexponeringarna? Måste väl dra ned jobbflödet annars.
Hur är det förresten med synktid på D100?
Synktiden är rätt kass, 1/160 tror jag. Men i studio brukar jag köra 1/60.
I går prov-ljussatte jag en grej som ska plåtas på lördag (ska fotografera 78 PET-flaskor, kul, kul). Då är det digitala asbra; kolla resultatet direkt, slippa scanna alla 78 bilder. Eftersom ljuset är det samma på alla bilder, gör jag ett makro till första bilden och låter P-shop göra resten. Sen bränner jag en CD och alla är nöjda o glada.
WangaDang!
Sämst hitills!mipert skrev:
Men vem orkar bära 1800 batterier?
Mr.X
Aktiv medlem
Jag tycker det är utmärkt med mAh batterier, har funkat perfa för mig.. jag kör utan litiumbatterierna och då räcker en laddning för ca 300 bilder.. beroende på hur kallt det är där man plåtar dock. Det räcker väl?
Sen när det gäller att ladda dessa så har jag en laddare som kirrar detta på 45 mins, så vad är bättre:
Litium lr AA?
/Christian
Sen när det gäller att ladda dessa så har jag en laddare som kirrar detta på 45 mins, så vad är bättre:
Litium lr AA?
/Christian
mipert
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det spelar ingen roll om funktionen är på hela tiden, varför skulle det dra ner jobbflödet?
Tja, om det tar en sekund från avfyrning tills bilden poppar upp så kan det väl dra ned tempot.
Risken finns att man tittar på varje bild efter exponering och då vill modell också se.
Kanske är det också så att det inte går att fyra av nästa exponering förrän bilden dykt upp på displayen? Detta är en fråga eftersom jag inte vet.
Produktbilder är en annan sak.
mipert
Aktiv medlem
Calle S skrev:
...Eftersom ljuset är det samma på alla bilder, gör jag ett makro till första bilden och låter P-shop göra resten. Sen bränner jag en CD och alla är nöjda o glada.
WangaDang!
Fast just detta är inge nytt, så jobbar jag ofta med film. Ställ upp, testrulle, framkalla, fika, exponera alla bilder bang pang och skanna med låst skanner och action i Pshp.
Men självklart väntar jag på att våren skall komma då jag köper en Digisystemare. Då skall det bli skoj att jobba.
Fujin låter intressant.
Sniket
Aktiv medlem
vem har tuttat i folk att s2:An tar så mkt batteri?
svar om S2pro
1: jag kör ALLTID utan CR123 = vem använder den interna blixten, för det är allt du tappar!
2: på 4st 1800mah räcker det ganska lagom att fylla 1 GB microdrive och 1 st 128mb Smartmedia.
(körde exempelvis hela studiokursen i tisdags på 4 st 1800mah) Då var det MASSSOR av gluttande med lcd-skärmen...fick ungefär 200 bilder. varav ungefär 90 av dom var i raw format.
Måste göra dig besviken Calle, men jag tycker att det är bättre med Fuji´s Batterisystem varför? Jo köper du en extra batterilucka till s2:an (ca 200kr) och köra så du har 8 st 1800mah så klarar du dig längre än d100 (tror jag). Går iaf snabbt att byta batteri och håller verkligen kostnaden nere! (sedan av någon anledning, skulle något hända med ditt batteri och du inte har ett extra så kan du gå till konsum och köpa ett par batterier)!
synchtid: s2: 1/125
d100:1/180
mvh Robban
svar om S2pro
1: jag kör ALLTID utan CR123 = vem använder den interna blixten, för det är allt du tappar!
2: på 4st 1800mah räcker det ganska lagom att fylla 1 GB microdrive och 1 st 128mb Smartmedia.
(körde exempelvis hela studiokursen i tisdags på 4 st 1800mah) Då var det MASSSOR av gluttande med lcd-skärmen...fick ungefär 200 bilder. varav ungefär 90 av dom var i raw format.
Måste göra dig besviken Calle, men jag tycker att det är bättre med Fuji´s Batterisystem varför? Jo köper du en extra batterilucka till s2:an (ca 200kr) och köra så du har 8 st 1800mah så klarar du dig längre än d100 (tror jag). Går iaf snabbt att byta batteri och håller verkligen kostnaden nere! (sedan av någon anledning, skulle något hända med ditt batteri och du inte har ett extra så kan du gå till konsum och köpa ett par batterier)!
synchtid: s2: 1/125
d100:1/180
mvh Robban
Sniket
Aktiv medlem
s1 vs s2
Jag har kört med s1an i ungefär ett 1 år och s2an 4 mån.
Haze: S1pro Vs. S2pro
6 MP mot 12mp
ISO 320-1600 mot 100-1600
(s2 har en sjukt förbättring mot s1:an i höga isotal, kolla www.dpreview.com (där gjorde man jämnförelse mot d100 och d60, såg inte så skoj ut för nikon eller cannon).
På s2pro...
- Auto vitbalansen är verkligen en klass för sig själv (mycket arbete har lagts ner här!)
- Själv kamerahuset är från f60 till f80hus(nikon)
så S2an känns mycket gedigen, okej det är ingen F5:a men skulle nikon släppa in fuji där skulle dom ligga risigt till kanske =) Men till fördelen väger denlite över 700g.
Handen sitter verkligen som smäck i kameran, kändes verkligen inte lika bra på s1an!
* klarar av AFS optik som inte s1an gjorde.
* Alla uttagen har flyttas från fronten till vänster sida(tacka fan för det)
* 3 olika mätsystem, spot, matris och centrumvägd s1 hade bara centrumvägd.
- Ett stort minus är nya sättet att ställa in ISO, måste ratta
(men resten plus några till inställningar kan göras via "hotkeys" vilket är bland det bästa som fuji har på sin kamera!
Finns ett par andra kontroller som har blivit mycket bättre också...
* Sökaren har blivit mycket bättre än på s1!
* Batteridriften har ungefär halverats!
Du är rätt bökigt att pilla ut batterierna ut "batteri-släden" därför ska du helst köpa en extra släde så byter batteri på 2 sek.
* 8 bilders buffert
- dock endast 1,5 bilder per sekund. men jag behöver inte mer men om du är riktigt action fotograf kan du behöva det tror jag =)
Ja listan kan bli mkt längre men jag slutar här..
kolla min recension av kameran.
är det något mer du vill veta är det bara att fråga mvh Robban
Jag har kört med s1an i ungefär ett 1 år och s2an 4 mån.
Haze: S1pro Vs. S2pro
6 MP mot 12mp
ISO 320-1600 mot 100-1600
(s2 har en sjukt förbättring mot s1:an i höga isotal, kolla www.dpreview.com (där gjorde man jämnförelse mot d100 och d60, såg inte så skoj ut för nikon eller cannon).
På s2pro...
- Auto vitbalansen är verkligen en klass för sig själv (mycket arbete har lagts ner här!)
- Själv kamerahuset är från f60 till f80hus(nikon)
så S2an känns mycket gedigen, okej det är ingen F5:a men skulle nikon släppa in fuji där skulle dom ligga risigt till kanske =) Men till fördelen väger denlite över 700g.
Handen sitter verkligen som smäck i kameran, kändes verkligen inte lika bra på s1an!
* klarar av AFS optik som inte s1an gjorde.
* Alla uttagen har flyttas från fronten till vänster sida(tacka fan för det)
* 3 olika mätsystem, spot, matris och centrumvägd s1 hade bara centrumvägd.
- Ett stort minus är nya sättet att ställa in ISO, måste ratta
Finns ett par andra kontroller som har blivit mycket bättre också...
* Sökaren har blivit mycket bättre än på s1!
* Batteridriften har ungefär halverats!
Du är rätt bökigt att pilla ut batterierna ut "batteri-släden" därför ska du helst köpa en extra släde så byter batteri på 2 sek.
* 8 bilders buffert
- dock endast 1,5 bilder per sekund. men jag behöver inte mer men om du är riktigt action fotograf kan du behöva det tror jag =)
Ja listan kan bli mkt längre men jag slutar här..
kolla min recension av kameran.
är det något mer du vill veta är det bara att fråga mvh Robban
Det går snabbare än så. Dessutom behöver jag ju bara kolla om jag ändrar ljuset.mipert skrev:
Tja, om det tar en sekund från avfyrning tills bilden poppar upp så kan det väl dra ned tempot.
Det är ingen risk, det är en fördel, tycker jag. Vill modellen se är det väl ok?Risken finns att man tittar på varje bild efter exponering och då vill modell också se.
Jo, det går. Hastigheten begränsas av kamerans bufferminne, inte displayen.Kanske är det också så att det inte går att fyra av nästa exponering förrän bilden dykt upp på displayen? Detta är en fråga eftersom jag inte vet.
Re: vem har tuttat i folk att s2:An tar så mkt batteri?
Det går att köra vanliga batterier i D100:an med vertikalgreppet oxå. Visserligen bara fyra stycken, men D100:an är otroligt energisnål, så det ses inte som ett problem.
Besviken? Varför skulle jag bli besviken över att du tycker S2 har bättre batterisystem? Jag tillhör inte de som krigar om olika kamerasystem, är du nöjd är det kalas;-)Sniket skrev:
Det går att köra vanliga batterier i D100:an med vertikalgreppet oxå. Visserligen bara fyra stycken, men D100:an är otroligt energisnål, så det ses inte som ett problem.
Ja, precis. Är bilden väl inne i datorn är det sak samma. Men det är just scanningen som är så mördande tråkigt, speciellt om det handlar om 78 Pet-klaskor. Vi snackar ju inte söta flickor direkt....mipert skrev:
Fast just detta är inge nytt, så jobbar jag ofta med film. Ställ upp, testrulle, framkalla, fika, exponera alla bilder bang pang och skanna med låst skanner och action i Pshp.