Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji Velvia 100 & Astia 100F - långa exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

jag ser att man ändrat i produktbladet mellan Velvia 50 och 100 asa ang långtidexp. Längre exp än 64 sek med den gamla Velvia rekommenderas ej men på nya Velvian står det info om exp om 8 minuter.

Den gamla Velvian fungerade dåligt vid långa exp och nu undrar jag om någon provat den nya Velvian eller Astian i detta avseende?

Någon som testat Astian jmf med nya Velvian. Astian verkar ju vara trevlig med lägra kontrast o neutrala färger (passar scanning?!).

Mvh
Johan

Johan, när du skriver Velvia 100, är det Velvia 100 eller Velvia 100F du avser? (En fråga som även gäller dom som skrivit recensioner om "Velvia 100".)
Den förstnämnda lär, enligt Fujifilm, ha samma egenskaper som "den gamla" Velvia 50 (förutom ISO-talet) medan 100F är en helt annan film. Endast Fujifilm Velvia 100F säljs i Sverige för närvarande.

Olle

Senast ändrad:
Endast Velvia 100F finns att köpa i Europa och USA. Velvia 100 finns än så länge endast i Japan.

Jag har sett testdior (med egna ögon) av Fuji Velvia 100F och Astia 100F med 1, 2, 4 och 8 minuters exponering. Imponerande! Ingen effekt alls upp till 4 minuter. Vid 8 minuter tappade filmerna kanske 1/3 steg. Inget färgstick att tala om heller.

Velvia 100F är gjord för att ge hög kontrast. Det gör den svårskannad. Astia 100F är neutral i färgerna och har låg kontrast. I t ex solsken får man detaljer i både högdagrar och skuggor där Velvia ger sotsvarta skuggpartier. Jag har inte testat men tror att Astia 100F skulle vara mycket bra som utgångsmaterial att skanna. Om man ökar färgmättnaden och höjer kontrasten med en S-kurva borde man kunna få Velvialiknande digtalbilder med bättre teckning i skuggpartierna.

Hej

tackar för svaren!

Ska prova Astian nu för att se om denna kanske passar bättre för scanning och långtids exp än "gamla" Velvian 50.

Mvh
Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto