Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ful text i Explorer

Produkter
(logga in för att koppla)

hansl54

Aktiv medlem
Hej

Jag har länge kört med en 19" CRT utan att ha råkat ut för strax nämnda problem.
Köpte nyss en Eizo S2411W och det är ju kalas med en stor och platt skärm. Men i Internet Explorer blir vanlig text väldigt ful, det är färger i kanterna på bokstäverna. Först trodde jag att skärmen var felinställd på något sätt men när jag såg att all text utanför Explorer är bra så blev jag väldigt undrande. Har försöt hitta några inställningar i Explorer som styr hur text visas men har gått bet.
Är det någon vänlig själ som kan ge mig ett tips?
Jag kör XP home och har ett Asus N7600 grafikkort.
ExempelBilden visar en skärmdump (200%) med Explorer till vänster och Word till höger.

Hans

Bilagor

• text_test.jpg
    text_test.jpg
    33.5 KB · Visningar: 454
Hej Hans

Om du går in i Egenskaper för bildskärm/Utseende/
Effekter så kan du sätta i en bock i: använd
följande metod för att utjämna kanterna på
skärmteckensnitt. Där väljer du Clear Type så
får du snyggare text.

Mvh Bengt

Bilagor

• clear type.jpg
    clear type.jpg
    44 KB · Visningar: 281
fast är det där inte just cleartype?

att man har antialiasing på texten.

jag skulle tipsa om att stänga av det, då blir texten skarpare i "rätt" storlekar, andra storlekar på text kan bli blurrig.

Kör du skärmen i korrekt upplösning? Det är inte som med CRT, där man kan välja vad som helst och det blir ok. Kör man andra upplösningar än den som skärmen är gjord för, får man "crayon" effekter.

Hej

Tack för tipsen.
Jag kör i rätt upplösning 1920x1200/60Hz.
Det kvittar hur jag ställer in det i egenskaper, Clear Type, Standard eller helt av, felet kvarstår ändå.
Lite lustigt är det nu när jag skriver detta svaret så är texten i svarsrutan bra men texten runt om fel.
Jag får kontakta Eizo och se om de har någon idé.

Hans

Bilagor

• text_test_02.jpg
    text_test_02.jpg
    35.3 KB · Visningar: 214
Eftersom texten ser bra ut i word så låter det inte som en upplösningsfråga. Har du kollat så att clear type är avslaget i Internet Explorer, se bifogad bild.

Kom ihåg att starta om Internet Explorer så att ändringarna slår igenom.

Mvh
Johan

Bilagor

• clear.jpg
    clear.jpg
    84 KB · Visningar: 207
Hej Johan

Där slog du huvudet på spiken. Jag klickade av clear type för html coh vips så blev det bra.
Tusen tack för hjälpen

hälsningar
Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto