Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fungerar ljusmätninngen med manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
Sen några dagar tillbaka har jag blivit som ett litet barn som fått en påse godis på en måndag :p Köpte en LOREO lens in a cap. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15881

ljusmätningen funkar ganska bra, endast några små EV justeringar behövs. Jag blev snabbt intresserad av att köpa en lite mindre och enklare kamera än min 7D. Kikade på de minsta och billigaste och kom åt en Nikon D60. Men som ni alla vet så suger nikon :) Ljusmätningen funkade inte och jag var tvungen att slå på M-läge och ange slutartiden... lite mer sport, men inte den anledningen jag köpte kameran.

har läst på dpreview.com på nikons och canons kompatibilitet för objektiv och för många nikon kameror står det att ljusmätningnen inte funkerar på manuella objektiv eller sk non-CPU-objektiv. På canons kameror står det egentligen bara "Canon EF / EF-S lens mount". Alla manuella objektiv till canon är så klart i FD-fattning, så...

MIN FRÅGA: fungerar ljusmätningen på alla canons kameror när man använder manuella objektiv? antingen med adapter för att använda manuellt objektiv eller andra manuella objektiv med EF-fattning??

tanken var egentligen o köpa en mindre/enklare kamera för att använda LOREO:n. typ 1000D, 450D,400D, 350D... fungerar ljusmätningen på dem?

tacksam för svar!

mvh joel

kort Svar: ja. Dock om du bländar ner mycket så får du lite fel i mätningen som måste kompenseras , men detta fel är oftast klart under två steg. En 350d får du fungerande för 700 och den går bra med mf optik. Rutten sökare , men fungera att leka med.

Kan tillägga att ljusmätningen på manuella Shift/Tilt-objektiv inte fungerar så bra i tiltat eller shiftat läge.
Där får man ljusmäta i oshiftat/otiltat läge.

Ja, TS-optik lurar mätaren rejält, men det finns ju histogram även på lite äldre och enklare hus. Dock tycker jag att TS-optik vinner mycket på att köra på ett hus med liveview - är det något liveview är användbart till så är det att justera in skärpeplanet vilket är rejält svårt att göra bra i sökaren.

700? billigaste jag hittat är 1200. men de flesta ligger för 2000 nu. vart hittar jag billiga skitkameror? :p

Tja, letar man så och om de har något mindre problem så finns de för de pengarna- för att bevisa testen kan jag sälja min 350D för det med laddare och sådant - tyvärr har den då en smutsig och något feljusterad mattskiva - men kameran går att använda och allt fungerar iaf. Tyvärr så är egentligen en xxxD kamera rätt dålig för just använding med mf-optik (om man inte kör med chip) just med tanke på att sökaren är liten och allmänt dålig. Hus med en bättre sökare och helmatt mattskiva gör det MYCKET roligare att fota med MF-optik!

ANNONS
Götaplatsens Foto