Annons

Gör-det-själv macrostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersW82

Medlem
Jag planerar att bygga en macrostuio hemma. En enkel, billig variant. Planen är att inte behöva köpa blixt utan använda andra ljuskällor.

Är det nån som har erfarenhet av sådant bygge? Dela gärna länk till beskrivning eller bilder på studio för inspiration.

Tack
//Anders
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det enklaste jag kan tänka mig är kameran på ett litet ministativ, ev. med en makrosläde. Någon LED belysning eller blixt på stativ runt om. Något att fixera objektet med om det inte är levande, kan vara en nål som sitter fast med en krokodilklämma (finns små ministativ för detta med några klämmor). Sedan en bakgrund kan vara ett vitt eller färgat papper. Är det insekter så kan man bygga upp ett litet landskap. Det går att använda plastdunkar, där man skär ut i fronten och så kan man bygga upp ett lite landskap i dessa. Med lagom mjölkfärgade så kan man skjuta blixten igenom dunken från olika riktningar.
 

AndersW82

Medlem
Det enklaste jag kan tänka mig är kameran på ett litet ministativ, ev. med en makrosläde. Någon LED belysning eller blixt på stativ runt om. Något att fixera objektet med om det inte är levande, kan vara en nål som sitter fast med en krokodilklämma (finns små ministativ för detta med några klämmor). Sedan en bakgrund kan vara ett vitt eller färgat papper. Är det insekter så kan man bygga upp ett litet landskap. Det går att använda plastdunkar, där man skär ut i fronten och så kan man bygga upp ett lite landskap i dessa. Med lagom mjölkfärgade så kan man skjuta blixten igenom dunken från olika riktningar.
Grymt! Stort tack.
Ska börja bygga i helgen. Jag kanske återkommer med fler frågor.
 

acke

Avslutat medlemskap
I det legendariska Gör-det-själv-forumet på FS finns en gammal tråd som kanske kan inspirera. Gör-det-själv-forumet är en guldgruva för den händige. 🙂
 
Senast ändrad:
ANNONS