Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GörDinEgenBok.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnurra

Aktiv medlem
Hejsan! Hoppas inte detta ses som reklam utan bara ett tips till alla fotografer här på fotosidan...

Vill bara pusha lite för sajten "Gör din egen bok" www.gordinegenbok.se. Just nu är det kanske inte helt vad vi fotoentusiaster vill ha men om många visar intresse så kan vi kanske få en snabbare utveckling av tjänsten så att man kan få sin egen fotobok precis som man har tänkt sig.

Här är en tråd där det diskuteras med en utvecklingsansvarig om vidareutveckling mm:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36687

Wow!

Suveränt alternativ till att plocka ihop ett album av separata bilder. Blir ju t o m billigare än att ta ut varje bild för sig (60 st A4-utskrifter)

Vad blir kvaliteten på bilder?

På den här sidan:
http://www.gordinegenbok.se./manual/index.jsp#100

står det:

"Skannade bilder
Du kan skanna gamla och nya pappersfoton för användning i din bok. De ska då skannas i upplösningen 250-300 dpi (dots per inch, alt ppi, pixels per inch) och sparas om JPG-fil. Ladda sedan upp dem till din bildmapp. OBS! Skanna INTE i högre upplösning än 300 dpi, det förbättrar inte slutkvaliteten - utan förlänger bara uppladdningstiden. Om du använder mallen med utfallande bild (ut till kant): Tänk på att skanna den aktuella bilden så att den håller för det utfallande formatet 200 x 267 mm (bredd x höjd).
Färger och tryck
Både omslaget och inlagan i din bok trycks i fyrfärg, så du väljer själv om dina bilder ska vara i färg eller svartvita. Vi trycker din bok med digitalteknik på Munken Lynx som är ett halvmatt papper."

Det tolkar jag som att formatet är A4, på halvmatt papper, och att upplösningen är 250dpi.
Stämmer detta?

Det som är bra är att man kan skapa en hel sida i tex photoshop och sen ladda upp den som bild på helsidelayouten. Då kan man själv välva layouten på sidorna helt fritt med sidor och text. Vad jag hoppas på nu och som tydligen jobbas med är att det ska kunna gå och ladda ner en färgprofil som man kan applicera på sina bilder för att kunna matcha med det färdiga trycket.
Vad som också diskuteras i tråden som jag nämde här ovan är möjligheten att skicka en färdig pdf må mail istellet för att jobba mot sajten med sin layout. Det hade varit riktigt bra! Framsidan är också något jag skulle vilja kunna ha en helt egen layout på men det går inte dagsläget tyvärr...

Tack Mikael!!
Hittade den här tråden med exakt samma sökning och blev väl för ivrig så jag kollade inte vidare på övriga trådar..... Oups! :)

Ska läsa igenom tråden du hänvisade till ordentligt när jag har tid (dvs inte ska jobba....)!

Återigen - TACK!
//jenny

ANNONS
Götaplatsens Foto