Annons

G-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Min första dumma fråga :)

Jag har uppfattat G-serien som en modern kommande serie objektiv. Har jag rätt eller fel?

Vad krävs av huset för att dessa objektiv skall kunna användas fullt ut?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är ett sätt av Nikon att tjäna pengar på två sätt:
  • De sparar in några kronor genom att slippa göra det mekaniska bländarlinkaget
  • De tvingar folk att köpa nya hus
Av kameran krävs att du kan ställa in bländaren på huset. Det är väl F401, F50, F55, F60, F65, F80, F100 och F5 som klarar det. Dessa objektiv passar inte på några andra kameror.

De har inga fördelar som motiverar förändringen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Framtiden då?

Dagens digitala Nikon-hus saknar vad jag förstått bländarinställning, och klarar alltså inte objektiv i G-serien.

Kan man gissa att Nikons framtida digitalhus kommer att ha bländarinställning och att Nikons framtidskoncept således är "all inställning på huset"?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Alla digitala hus klarar G. Och man kan nog räkna kallt med att det är den melodin som är framtiden.

Ganska intressant med ett proffsmärke som inte har vare sig shiftvidvinklar eller makrobälgar eller några liknande specialtillbehör som funkar ihop med deras moderna kameror på programmet.
 

Mr.X

Aktiv medlem
G - gluggarna som finns ute nu är väl inte av någon större klass vad jag hört, men jag väntar med spänning på Nikon AF-S 70-200/2,8G VR som kommer ut i vinter.. Frågan är om dem kan hålla nere priset på den? G - objektiven får ju ett lite annorlundare skärpedjup också, enligt nikon så ska det se naturligare ut :)
 

Mr.X

Aktiv medlem
jimh skrev:
Hmm... Det där får du gärna utveckla lite.
Förklarade lite dåligt :p

Eftersom dem inte har en bländarring så ska visst allt utom fokusområdet se mer naturligt ut, frågan är vad det är? Nu när jag ser efter i mina källor så läste jag det på Cyberphoto :D
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du får gärna skicka en länk till infon, jag hittar den inte. Visst finns det sätt att påverka hur det som är oskarpt avbildas, men att ta bort bländarringen är definitivt inte ett av dem :)
 

Mr.X

Aktiv medlem
Önskar att jag kunde men den sidan har ingen specifik länk, gå in under objektiv/nikon/nikon af/objektiv zoom/t.ex Nikon AF 28-80/3,3-5,6 G

Där står detta iaf :) Jag håller med om att det låter konstigt..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Aha, de har gjort bländaröppningen rundare. Det behöver man ju inte ta bort bländarringen för.

Jag har flera gamla objektiv med jättemånga bländarlameller som har helt runda öppningar. De har garanterat manuell bländare :)
 

Mr.X

Aktiv medlem
Vet inte om jag eftrersträvar att få runda "pjuppar" i bilden där inte skärpan når, utan ser gärna att bländaren är 8-kantig som normalt =)
 

Kramer

Aktiv medlem
Har en Nikkor 70-300 4.6-5 typ G
Köpte denna enbart för att testa den. Den var inte dyr, väger knappt något.

Bilderna jag tagit med den duger gott. Nu är det ju så att om man vill ta extrema produktbilder skall man inte använda denna. Ser den mer som ett exprimentobjektiv.

Skulle ge den betyg 3 av 5
 
ANNONS