Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla järn

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Låta oss tala om kameror, som omväxling :).
Riktiga kameror, av plåt och mässing. De flesta har väl sett att priserna på gamla trotjänare faller som stenar just nu. På ebay kan man köpa en Canon F1 new för omkring 2000:- till exempel.
Jag tror att det beror på att många nu får för sig att de vill uppgradera till digitalt, och inte längre behöver ha kvar sina gamla "omoderna" kameror.
Detta gör ju att man kan köpa mycket bra kvalitet till förhållandevis små pengar. När man väl insett det är det lätt att ryckas med och köpa på sig mycket mer än man behöver. Jag vet, fråga mig inte hur :)
Men, bortsett från nöjet att äga kvalitetskameror, är alla dessa pengar bortkastade eller kommer värdet stiga igen när folk kommer över den digitala "förälskelsen" och inser vilka fina "maskiner" dessa gamla mekaniska underverk egentligen är? Kanske en bättre pensionsförsäkring än fonder?
Jag tror det, vad tror ni?

Jag tror att de riktiga klassikerna och rariterna kommer att ha ett stort samlarvärde i framtiden, om de är i nyskick. Relativt fina Canon F1 kommer det nog inte att bli brist på än på ett tag, men hittar du en riktigt billigt, så ta chansen! Men risken är att priserna fortsätter falla ett bra tag till.

/Pontus

Nej gamla manuella grejor är nog allt ute.

Men En del personer kommer att kunna köpa på sig extremt högkvalitativa kamerasystem för en billig peng.
Jag tror inte att du kan tjäna på det ekonomiskt.

Jag räknar nog inte på att tjäna pengar på det heller, fast det är nog inte omöjligt på längre sikt. Jag tror att mekaniska kameror och högkvalitativa objektiv alltid kommer att ha ett värde, och under en period nu kommer de tappa mer i värde än vad som är befogat, när alla vill göra sig av med sina gamla grejor.

Om inte annat så kan man fotografera med bra utrustning för ett väldigt lågt pris.

Personligen tror jag att de som går tillbaka till film väljer mellanformat.

Det är nog mycket möjligt att det är mellanformat som kommer att gälla för de som vill fota med gamla kameror.
Men jag tror även att en hel del gamla kameror kommer att värderas för den fina mekaniken, och som kulturminnesföremål.

Kanske en bättre pensionsförsäkring än fonder?
Jag tror det, vad tror ni? [/B]

Tyvärr inte. Detta med att nya modeller "trycker ut" gamla är inget nytt, det går bara fortare idag.

Det finns oerhört många begagnade gamla trotjänare på marknaden & kostnaderna för att serva dessa är så pass höga så att beg.priserna blir låga, alla kameror oberoende kvalitet behöver nämligen service ibland.

Mig veterligt så är det inte många märken som håller ett högt andrahandsvärde idag, Leica & Hasselblad gör det men även dom har sjunkit mer under dom senaste åren.

Jag tror att man får vänta oerhört länge innan exempelvis en F1:a stiger nämnvärt i värde, & då ska den nog också vara i toppskick. Dessutom så vet jag inte hur stort intresse japanerna har av att se till att det finns reservdelar till dessa kameror, t.o.m Hasselblad börjar svikta på den punkten...

/Larsa

f 5.6 skrev:
Låta oss tala om kameror, som omväxling :).
Riktiga kameror, av plåt och mässing.
Men, bortsett från nöjet att äga kvalitetskameror, är alla dessa pengar bortkastade eller kommer värdet stiga igen när folk kommer över den digitala "förälskelsen" och inser vilka fina "maskiner" dessa gamla mekaniska underverk egentligen är? Kanske en bättre pensionsförsäkring än fonder?
Jag tror det, vad tror ni?

Jag tror att kameror är bruksföremål som är till för att användas, inte för att sättas i en dammtät plastburk i väntan på att mekaniken beckar igen och eller att de blir rariteter. Det är vad jag tror.

Utnyttja istället läget till att köpa och plåta med toppklassoptik billigt när dess ägare köpt in sig på ett digitalt underverk som inte längre stödjer den "gamla" tekniken.

jag har en Gammal Nikon FE2,,, fungerar tipptopp och utan en enda repa,, och då är kameran ändå använd konstant i minst 10år.. Undrar vad man kan få för en sån idag..

jag har kamerahuset FE2, motorgrepp mb11 (tror jag att det heter). samt ett helt gäng gamla original nikkor objektiv. plus massa andra tillbehör till den..

är de nån som har tips på vad den kan vara värd idag? eller om nåra år..

allt är som sagt i J****gt bra skick,, originalkartong samt bruksanvisningar finns för allt..

Johan, jag håller med dig i att man skall använda grejorna.
Nu kommer jag säga emot mig själv egentligen, men jag känner också som gammal tekniker en viss känsla till själva mekaniken och utförandet på en del av de gamla.
De är utformade och designade utan kompromisser till att fungera så bra som möjligt för yrkesmän och det är någat jag uppskattar. Kameran får på något sätt en själ, något man inte kan beskylla de moderna massproducerade konsumentprodukter som många kameror är idag.
Jag kanske är fjantig, men jag gillar design som är funktionell.
Det är därför jag tror att vissa av dessa kommer få ett högre värde framöver. Tyvärr kan jag inte säga vilka, då skulle jag köpa så många som möjligt :)
Jag har ett modernt digitalt underverk jag fotar med, och så klämmer jag på mina gamla emellanåt :)

Catten skrev:
är de nån som har tips på vad den kan vara värd idag? eller om nåra år..

allt är som sagt i J****gt bra skick,, originalkartong samt bruksanvisningar finns för allt..

Hoppas inte för mycket blir väl svaret. Det är också lättare att bedöma priser utifrån vad det är för optik etc. =)
Men gå in på olika begagnathandlare och titta på deras priser. Dra bort ytterligare c a 25% så har du ett riktmärke på vad du kan få för utrustningen när du säljer privat.

Är det bra utrustning som du trivs med så fortsätt att använda den istället!!

oja,, tänker inte sälja den än på 20-30 år (är helt övertygad om att den kommer att hålla)

tänkte bara att de skulle va kul att veta :)

f 5.6 skrev:
Kameran får på något sätt en själ, något man inte kan beskylla de moderna massproducerade konsumentprodukter som många kameror är idag.
Jag kanske är fjantig, men jag gillar design som är funktionell.
Det är därför jag tror att vissa av dessa kommer få ett högre värde framöver. Tyvärr kan jag inte säga vilka, då skulle jag köpa så många som möjligt :)

Absolut medhåll om detta med själ resp massproduktion..plastskal är aldrig riktigt trevligt. Det känns mera som pryl än ting.

Frågan är om just kameror är rätt objekt att satsa på och kanske framförallt överväga i vilket tidsperspektiv den eventuella värdeökningen kan komma att ske.

Jag tänker på detta mot bakgrund av att vi idag står inför en marknadssituation där viss utrustning på bara femton år tappar 90% av sitt värde trots att den är i i princip nyskick.

Catten skrev:
oja,, tänker inte sälja den än på 20-30 år (är helt övertygad om att den kommer att hålla)

Japp, tidigare än så kan du nog inte räkna med någon vinst, och knappt ens då om det inte är en ovanlig kamera eller blivande klassiker i nyskick.

Visst är den digitala revolutionen fantastisk! (Säger han som bara kör analoga hus och manuella objektiv!)

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto