Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Rolleicord

... och det första jag gjorde när jag kom hem var att kolla om det var ......cord eller ......flex och naturligtvis var det som jag trodde, bifogar en bild.

Objektiv Schneider-Kreuznach Xenar 1:3,5/75 4811516 att ta foto genom och Heidosmat 1:3,2/75 att titta genom.

Under namnet Rolleicord finns nr 1582231, tillverkningsnummer?

Är det någon som vet hur gammal denna kamera är? Finns till och med ett motljusskydd som hänger i ett eget fodral på original kameraväska i läder.

/ Jan-Olof

Bilagor

• 5116.jpg
    5116.jpg
    28.7 KB · Visningar: 408
Rolleicord

Rätt men fel bild - här är den bilden jag avsåg från början.

Bilagor

• 5117.jpg
    5117.jpg
    21.4 KB · Visningar: 385
vackert , har en cord jag med . I nyskick :D .
Aldrig använd tror jag . Ärvd i orginalskinnväskan med just som du sa , motljuskyddet i liten skinnväska :D.
Vackra grejor det där , jag och min bror använde den i en studio nere i stan några dagar , underbart resultat . Grym optik . Tyvärr så är filmen dyr . Det knepigaste är ju att man har en förvrängning så höger är vänster och tvärtom , men när man väl vant sig med det så går det finfint.

Mvh ALe

Re: Rolleicord

JOLidman skrev:
Är det någon som vet hur gammal denna kamera är? Finns till och med ett motljusskydd som hänger i ett eget fodral på original kameraväska i läder.

Det är en Rolleicord V, tillverkad mellan 1954-57. Jag har haft en sådan ett tag. :)

Jag har en sån jag med. Tycker mycket om den, och optiken är svinskarp.
En bild tagen med Rolleicord V

Filmen är ju inte så dyr om man letar på rätt ställen (inte i den genomsnittliga lokala fotoaffären utan större ställen). Inte mer än en småbildsrulle, visserligen för 12 bilder istf 36, men det blir mindre slarvskott.

Skillnaden jag kommer ihåg mellan Rolleicord och Rolleiflex var att Rolleiflex har en vev för filmframmatningen och att den även fanns med Sonnar/2,8. Uppfällbar "extra förstoring" inne i ljusschaktet för exakt skärpeinställning. En synnerligen högkvalitativ tingest med mycket kugghjul och känslor...

klerk skrev:
Skillnaden jag kommer ihåg mellan Rolleicord och Rolleiflex var att Rolleiflex har en vev för filmframmatningen och att den även fanns med Sonnar/2,8. Uppfällbar "extra förstoring" inne i ljusschaktet för exakt skärpeinställning. En synnerligen högkvalitativ tingest med mycket kugghjul och känslor...

Du menar nog Planar 2,8. Lupp har även Rolleicord.

Annars är, som du säger, skillnaden mest att Rolleiflex har veven för filmframdragningen och som samtidigt spänner slutaren. De flesta Rolleiflexer har dessutom en mekanism som känner av när filmen börjar, och automatiskt startar räkneverket.

Sorry, visst är det Planar. Fanns även med Xenar/2,8 och Tessar/2,8. Men Planar ska vara bäst. Sonnar fanns visst på nån tele-Rollei... Börja få svårt att hålla koll på alla varianter...(gäsp)!

ANNONS
Götaplatsens Foto