Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag fick några gamla kameror av mamma idag som legat i hennes källare.
Och jag blev lite nyfiken på om någon här vet något om dom, bara mest för att det är roligt att veta.

Den en, som ser rejält gammal ut heter Kinoflex No: 36814. Vad använder man för film till en sån?
Skulle vara roligt att vet hur den funkar.

En Konica C35 Automatic.

En Olympus OM10, som ser nyast ut, med ett 50/1.8 objektiv.

Någon som vet något om dom?
Kan lägga upp bilder på dom, alla är i perfekt skick.

/Magnus

Senast ändrad:
Konica C35: En skapligt bra kompaktkamera med "gissa avståndet"-fokusering. Bra optik. Vanlig 135-film.

OM10 är en bra systemkamera med halvautomatik. Olympusoptik är oftast av hög klass. Vanlig 135-film

Kinoflex: Inte en susning... Är det en bälgkamera?

Så här ser den ut som jag är mest nyfiken på.
Vad använder man för film för att kunna fota med den?

Bilagor

• hj.jpg
    hj.jpg
    25.9 KB · Visningar: 1,484
Men kameran ovan är en sån här liten grunka som man skruvar fast på sidan, vad gör den?

/Magnus

Bilagor

• hj1.jpg
    hj1.jpg
    22.8 KB · Visningar: 961
klerk skrev:
Konica C35: En skapligt bra kompaktkamera med "gissa avståndet"-fokusering. Bra optik. Vanlig 135-film.

OM10 är en bra systemkamera med halvautomatik. Olympusoptik är oftast av hög klass. Vanlig 135-film

Kinoflex: Inte en susning... Är det en bälgkamera?

Tack för svaret.

Jag vet inte vad en bälgkamera är, så jag postade upp en bild.

/Magnus

En tvåögd spegelreflex . mäjligtvis 6x7 .
Troligen kopia på en Rollei . .

Bra grejor !
mvh Ale

Ibanez Magnus skrev:
Men kameran ovan är en sån här liten grunka som man skruvar fast på sidan, vad gör den?

/Magnus
En ljusmätare, men svårt att se hur den funkar.
Kinoflexen är en av många tvåögda spegelreflexer med Rollieflex som förlaga, tar med 98% sannolikhet 120-film. Funkar slutaren?

Jorek skrev:
En ljusmätare, men svårt att se hur den funkar.
Kinoflexen är en av många tvåögda spegelreflexer med Rollieflex som förlaga, tar med 98% sannolikhet 120-film. Funkar slutaren?

Ja, jag tror att allt funkar.
Det klickar av en bild när jag trycker av.

Finns det att köpa sån film och att få den framkallad?

/Magnus

Hmmm, har den ett lock med ett hål i över ljussensorn? Isåfall kan den funka så här:
Filmkänsligheten ställs in i DIN-grader i det lilla fönstret i den inre ringen genom att vrida den.
På de yttre ringen finns slutartiderna angivna, på den inre bländartalen.
Om locket med hål i är stängt, (om det nu finns...), vrids den yttre ringen så att den svarta triangeln/pilen sammanfaller med visaren. Kombinationer av tid/bländare kan nu avläsas där de sammanfaller, inte/yttre ringarna.
Med locket öppet (känsligare mätområde) vrids ytterringen så att den röda triangeln sammanfaller med visaren.
Skalan "CINE" med små röda siffror visar bländarvärden för filmkameror, 8/16/24/32 bilder/sekund.
Mina gissningar, jag säger inte att det verkligen är så här...

Jörgen tog orden ur munnen på mej när det gäller exponeringsmätaren.

Det enda att tillägga är väl att 21 DIN motsvarar 100 ASA. När man dubblar ASA-värdet ska DIN-värdet ökas med tre steg, dvs 200 ASA är 24 DIN, 400 ASA blir 27 DIN osv.

Dessutom kan det kanske vara klokt att kontrollera ljusmätaren så att den mäter rätt. Jämför med vad din vanliga kamera ger för exponering.

Under alla år har det byggts replikor och kopior baserade på rollei-kamerorna . Det finns jädrans många. Den här ser dock lite konstig ut vid optiken tycker jag ...

Mvh Ale

Kinoflex är en av många japanska Rollei-kopior. Den är enklare än en Rolleicord eftersom den inte har bildräkneverk, och även optiken är sämre. Men den kan nog ta hyfsade bilder ändå.

Det är från tidigt 50-tal antar jag, och tar vanlig 120-film.

Vad har den för objektiv?

Fläsk-Tarzan skrev:
Kameran ser identisk ut som min Rolleicord 6x6.
Kan det vara en kopia eller rent av samma kamera i annat namn?

En kopia. Rollei har aldrig låtit sälja sina kameror under andra namn. Däremot har de låtit märka andra kameror som "Rollei", men det är en annan historia. :)

Ibanez Magnus skrev:

Jag vet inte vad en bälgkamera är, så jag postade upp en bild.

En bälgkamera har en bälg mellan objektivet och kamerakroppen, för antingen att den ska kunna fällas ihop, eller för att fokusera.

Bilagor

• balg.jpg
    balg.jpg
    31.3 KB · Visningar: 867
Kinoflexen är väldigt lik Zeiss Ikoflex. Centralslutare och osynkroniserad frammatning av filmen. Denna typ av kameror med skorstenssökare kan man t.ex. hålla upp och ner över huvudet och fotografera i folkmassor men ändå ha koll på vad som finns i sökaren. Sökaren är ju 6x6 cm!
De brukar ge väldigt fina bilder.

Gamla kameror

Angående denna trevliga tråd så har jag för mig att det var skillnad på Rolleicord 6x6 och Rollieflex 6x6, tvåögda kameror.

Den ena ansågs bättre än den andra, kommer inte ihåg vilken, antagligen är det Rolleiflex eftersom jag själv har en Rolleicord.

När vi nu är inne på avdelning "gamla kameror" så kanske jag får passa på och efterlysa en gammal bälgkamera, gärna 6x9 i bruksskick, dvs hel bälg, fungerande slutare/bländare och i övrigt hel, kanske en Ilford? Pappa hade en Ilford som jag lånat. Tyvärr försvann den under en tågresa i slutet av 1970-talet. Någon tyckte väl att han behövde den bättre än vad jag gjorde.

Mycket bra exemplar kan eventuellt bytas mot en Minox 35GT.

/ Jan-Olof

ANNONS
Götaplatsens Foto