Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garantifråga

Produkter
(logga in för att koppla)

elliot127

Medlem
Hej.
Jag har haft en kamera nu i ca 8 månader och har för det mesta använt den som fotokamera handhållet. För någon vecka sedan när jag skulle filma en sak och satte kameran på en platt yta upptäckte jag att kamerans undersida är lite kortare i ena hörnet vilket får kameran att vicka lite om den står platt och man rör den, speciellt om man ställer in fokus. Detta är inte ett jättestort problem men ändå irriterande och gör det svårare i vissa lägen att filma stabilt om jag inte har tillgång till ett stativ. Har kollat runt lite på internet och hitta en del andra som har samma problem medan andra inte har det vilket tyder på att det är ett konstruktionsfel i vissa kameror. Jag har fortfarande garanti på kameran. Är det rimligt att gå tillbaka till affären jag köpte kameran ifrån och hävda min garanti för ett sådant "litet" problem, eller hade ni bara försökt vänja er?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker inte att man ska kunna räkna med att en kamera är helt plan undertill. Det är ju många skruvar, gångjärn till batterilucka, gummiskydd för batteripack, etc. Är det inget som tillverkaren hävdar i sin specifikation så har man svårt att säga att något är fel.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Står det någonstans i specifikationerna till kameran att den har en plan undersida? Om inte så finns det väl inget att reklamera. Kollade snabbt undersidan på min A7R3 och den är inte ens designad för att vara plan.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag har fortfarande garanti på kameran. Är det rimligt att gå tillbaka till affären jag köpte kameran ifrån och hävda min garanti för ett sådant "litet" problem, eller hade ni bara försökt vänja er?
Jag tycker du skall gå tillbaka till affären, där du köpte kameran, hävda din garanti.
Klart konstruktionsfel på vissa kameror.
Jorden är rund, då måste alla kameror vara platta i botten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Är det rimligt att gå tillbaka till affären jag köpte kameran ifrån och hävda min garanti för ett sådant "litet" problem, eller hade ni bara försökt vänja er?
Ja, det är rimligt. Faktiskt rimligare än att fråga på ett forum. En seriös butik tar seriöst på ditt problem. Sedan är det inte säkert att de kan ta det som ett garantiärende ändå. Men de bör få chansen att ta hand om sin kund och dennes frågor.

PS. Min gamla goa Zeiss Ikon Contessa hade en liten mojäng på bakstycket som man drog ut om man ville ställa kameran stadigt på ett bord. Fiffigt genomtänkt. Alla släpar inte runt på ett stativ hela dagarna. Men ett bord kan ju finnas till hands ibland.
 
ANNONS