Annons

Ger ni bort bilder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Hej alla goa värmlänningar!
Kanske är frågan provoserande,men den är inte menad så.För några månader sedan var jag och fotograferade på flygfältet i Torsby. Det var träning inför dragracing. Efter detta så blir jag kontakt av en person som vet att jag varit där och tagit bilder.Av dom 60-talet bilder som jag tagit så tycker jag att möjligen cirka 15 kan var bra.Jag läger dom i ett format för webben och naturligtvis med copyrightloga och namn rakt över bilden. Alla bilderna kommer sedan på ett USB minne så att klubben skall kunna se på bilderna. Självklart vill jag ha betalt vilket jag också talar om.Mitt pris är lågt därför att det är en förening utan god ekonomi.Men jag vill inte ge bort bilderna.Om jag sålt dessa bilder till tidningar eller liknade skulle priset ligga på 20.000:-.Detta har Olle P talat om för mig när jag talade med honom om frågan. Detta pris har jag inte begärt av klubben.
Så tala jag med kontaktpersonen i klubben som då säger att man brukar få bilder gratis av fotografer i värmland.
Så nu är min fråga go vänner brukar ni ge bort bilder? Jag menar då inte nära vänner utan till andra ,lite av det som jag beskrivit.För mig är det helt klart att den digitala utvecklingen har öppnat sidor som inte är bra.Det finns uppenbarligen dom som bara för att synas ger bort bilder.En utveckling som måst stoppas enligt min uppfattning.

Hälsningar
Rolf
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Fast det är ju snack att "man brukar få..."
Varje fotograf väljer själv om denne vill ge bort eller sälja sina bilder.

Jag själv har inga problem att ge bort bilder, men så lever jag inte på mitt foto heller.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag själv har inga problem att ge bort bilder, men så lever jag inte på mitt foto hel

Hej!
Du skriver lite av det som är kärnpunkten och frågan:
"Jag själv har inga problem att ge bort bilder, men så lever jag inte på mitt foto heller".

Om det är så dom flesta oberoende av om dom lever eller icke av att fotografera gör så kommer man att ta "död" på fotograferingen. Att ge bort bilder är att inte tro på vad man gör. Om du anlitar någon att snickara åt dig så vill den garanterat ha betalt.Hur många andra gör något helt gratis idag. Med hand på hjärtat!

Mvh
Rolf
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Du har rätt i just den poängen såklart.

Men en viktig del i det är: jag har inga intentioner att behöva "tro" på det jag gör eftersom det enbart är en hobby som är för mitt eget bruk.

Man kan orda fram och tillbaks avseende vad som är rätt eller fel, men faktum är att många hobbyfotografer ger bort bilder eftersom det inte finns en ekonomisk aspekt på deras intresse för foto. Att ta död på fotograferingen är nog väl drastiskt uttryckt. Men det ligger mycket i det du säger.
 

millhouse

Aktiv medlem
Brukar ni ge bort bilder?

Hej alla värmläningar!
Min fråga har varit ute i cirka 14 daga och runt 90-talet har läst och en ha svarat. Detta tyder på att det bara är löst prat om att man får bilder gratis av fotografer i värmland! Det känns bra tycker jag.
Ha en riktigt bra fotohöst och vinter för all del.

[Hälsningar
Rolf[/QUOTE]
 

Ravestream

Aktiv medlem
Tycker dom att bilderna är bra så dom vill ha dom och du känner du har gjort ett bra jobb finns det inga anledningar till att ge bort dom gratis. som någon sa innan, det är konstigt att i vissa yrken räknar folk med att det ska vara gratis.
-gratis öl från polaren i baren
-gratis hjälp med datorn av kompisen som är it-tekniker
-gratis fotografering
med mera.
En sak är det ju att utbyta tjänster med vänner.

Men ingen går in & frågar på ica,siba eller systemet om man kan få gratis saker.

Ta betalt du tycker jag.
 

millhouse

Aktiv medlem
Gern bort bilder?

Tycker dom att bilderna är bra så dom vill ha dom och du känner du har gjort ett bra jobb finns det inga anledningar till att ge bort dom gratis. som någon sa innan, det är konstigt att i vissa yrken räknar folk med att det ska vara gratis.
-gratis öl från polaren i baren
-gratis hjälp med datorn av kompisen som är it-tekniker
-gratis fotografering
med mera.
En sak är det ju att utbyta tjänster med vänner.

Men ingen går in & frågar på ica,siba eller systemet om man kan få gratis saker.

Ta betalt du tycker jag.
Hej Mathias!
Trevligt med någon ytterligare som vill ge synpunkter på denna fråga/tråd.Nu var det inte så att jag undrade om jag skulle ta betalt eller ej.Nej, jag har hållit på allt för länge för att det skall vara en självklarthet att man skall ha ersättning för sitt arbete och då även som fotograf.Vad jag ville få svar på är om det faktiskt finns någon som fotograferar i Värmland och ger bort bilder bara för att "komma fram i fotovärlden".Om det skulle stämma så är det att gräva ut "marken" under sig.För inte så länge sedan så var det någon som fotograferade bröllop utan att ta något för detta. Och det "ädla" anledningen var att man "ville träna sig".Om man skall arbeta som fotograf eller något annat yrke så skall man enligt mitt sätt att se det vara på en sådan nivå att man inte behöver utföra något utan ersättning.För hur d-j dålig en snickare kan vara så nog f-n skall han ha ersättning.
Men eftersom alla tycks vara eninga om att även fotografer skall ha ersättning för sitt arbete så kan vi nog sluta denna tråd.
Och som sagt en go höst på er.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Hej Mathias!
Trevligt med någon ytterligare som vill ge synpunkter på denna fråga/tråd.Nu var det inte så att jag undrade om jag skulle ta betalt eller ej.Nej, jag har hållit på allt för länge för att det skall vara en självklarthet att man skall ha ersättning för sitt arbete och då även som fotograf.Vad jag ville få svar på är om det faktiskt finns någon som fotograferar i Värmland och ger bort bilder bara för att "komma fram i fotovärlden".Om det skulle stämma så är det att gräva ut "marken" under sig.För inte så länge sedan så var det någon som fotograferade bröllop utan att ta något för detta. Och det "ädla" anledningen var att man "ville träna sig".Om man skall arbeta som fotograf eller något annat yrke så skall man enligt mitt sätt att se det vara på en sådan nivå att man inte behöver utföra något utan ersättning.För hur d-j dålig en snickare kan vara så nog f-n skall han ha ersättning.
Men eftersom alla tycks vara eninga om att även fotografer skall ha ersättning för sitt arbete så kan vi nog sluta denna tråd.
Och som sagt en go höst på er.
Ahh sry.. Kan ju vara en smaksak men tror dom flesta även då tar betalt, sen finns ju TFP (time for print) tex vid modelfoto där ingen part betalar utan alla är där för att lära sig.
Självklart kan man välja att inte ta betalt om det handlar om en utmaning man själv vill ge sig på :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Som sagt ....

Ahh sry.. Kan ju vara en smaksak men tror dom flesta även då tar betalt, sen finns ju TFP (time for print) tex vid modelfoto där ingen part betalar utan alla är där för att lära sig.
Självklart kan man välja att inte ta betalt om det handlar om en utmaning man själv vill ge sig på :)
Hej Mathias!
Som sagt, tack för dina synpunkter.Vad gäller TFP så känner jag även till det- dom tillfällen jag använder mig av modeller.Lite upplysning=jag har cirka 40 år av fotografering bakom mig.Så utan att vara oartig,jag tycker att vi avslutar denna tråden.Jag kommer att göra det.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig i mitt liv ge bort bilder till ett företag, kommun, institution som behövde dem för att själva marknadsföra sig eller tjäna pengar med hjälp av dem. Jag skulle heller aldrig i mitt liv plåta på uppdrag enligt någon kunds önskemål oavsett det är privatperson eller annan utan ersättning..

Däremot plåtar jag gärna bilder jag själv har ideér om att göra och ger då gärna bort bilder som ersättning. Ex. har jag ideér om bröllopsbilder som de flesta par inte själva väljer (typ sagostuk med mycket rekvisita) som jag gärna skulle göra ett eget projekt av (kanske utställning) och ställer någon upp på att göra dem för det ändamålet ställer jag själv gärna upp med att betala dem med fotografering och kopior från delar av deras dag.

Jag plåtar även gratis när jag själv känner för det till föreningar jag är aktiv i och som jag vill gynna. Gymnastik- och Judoklubben skulle jag ex. aldrig kräva betalt av då ideellt arbete krävs från många håll för deras överlevnad och för att det ligger i mitt intresse också att de överlever..

Personligen tror jag dock inte på det där att få ger bort sina bilder. Jag har faktiskt fått intryck av att en hel del går ut och plåtar allt från VD-porträtt till bröllop gratis bara för skojs skull eller för att de känner sig hedrade för att ha blivit tillfrågade.

"Du har ju en bra kamera och är sååå duktig, kan du inte ta några bilder åt oss?"


Och jag har exempelvis ett par företag inom resebranschen som kunder sedan många år tillbaks och kan nog med ganska stor säkerhet säga att väldigt många bilder som rederier, turistbyråer o.s.v. använder i sin marknadsföring är sådana de får gratis av entusiaster. En del fotografer har dock vett att kräva åtminstone namn med vid publicering, medan andra tycks nöja sig med lyckan över att någon vill ha deras bilder..
 

Dez

Aktiv medlem
Jag ger bort bilder tex till IDEELLA föreningar som jag sympatiserar med.
Om någon på någotvis vill ha mina bilder för att slå slantar av till sin egen ficka så kostar det.
Jag är själv aktiv i en ideell förening som b.la arrangerar dragrace-tävlingar, och det skulle nog vara i princip omöjligt att få en förening som våran att betala enligt BLF:s prislista.
Helt enkelt för att pengarna inte finns.
I allra bästa fall går en dragrace-tävling med bara några tusen i förlust!
Så antingen får klubben använda bilderna gratis eller så blir de inte använda alls.
Men om du inte sympatiserar med föreningen så ska du naturligtvis inte ge bort bilderna gratis, men då får du nog betala inträde nästa gång du besöker deras evenemang..
 

millhouse

Aktiv medlem
Som sagt ....

Jag ger bort bilder tex till IDEELLA föreningar som jag sympatiserar med.
Om någon på någotvis vill ha mina bilder för att slå slantar av till sin egen ficka så kostar det.
Jag är själv aktiv i en ideell förening som b.la arrangerar dragrace-tävlingar, och det skulle nog vara i princip omöjligt att få en förening som våran att betala enligt BLF:s prislista.
Helt enkelt för att pengarna inte finns.
I allra bästa fall går en dragrace-tävling med bara några tusen i förlust!
Så antingen får klubben använda bilderna gratis eller så blir de inte använda alls.
Men om du inte sympatiserar med föreningen så ska du naturligtvis inte ge bort bilderna gratis, men då får du nog betala inträde nästa gång du besöker deras evenemang..
Hej Dez!
Att inläggen kommer nu när jag lämnat tråden... ?Du skriver som om du känner till allt i min fråga/förhållandena.Och eftersom du inte gör det så kommer här dessa.
-- Den aktuella dagen som jag fotograferade var det en öppen träning UTAN att någon behövde betala. Så du behöver inte komma med några spydigheter.
-- Det var klubben som sökte upp mig och undrare om jag tagit bilder och att dom ville "ha"/köpa bilder till sin hemsida.Detta var det som talades om per telefon.Kom ihåg att när man i nordvämland säger ha så är inte det samma som att få något gratis.
-- När jag sedan lagt ned dom på ett USB minne och jag satt ett pris så ville dom få dom utan kostnad och motiveringen är det som är ämnet för denna tråd.

Jag har all respekt för att du vill stödja en ideall förening i detta fall just en dragraceförening.Och du kanske inte gör någon ekonomisk förlust av att ge bort bilder till din förening,bilder från kanske en tävling per år. Men om alla gör lika så kommer detta att bli ett problem.För skapar en anda av att "ja, men vi fick dom här bilderna av en annan, så vi tänkte att även du kanske skulle vilja ge oss dom "
Jag är övertygad om att den aktuella arrangören av tävlingen skulle ha råd att betala vad jag begärde.Ett pris så låg från BLF:s lista.
Jag har varit på en del mototävlingar och då betalt min entré.

Tänk att få lämna denna tråd nu ...
 

Dez

Aktiv medlem
Oj då.. Så snarstucken du är.
Du frågade om vi andra brukar ge bort bilder gratis, och det svarade jag på.
Det är ett fritt land med marknadsekonomi, du och alla andra gör de affärer de önskar.
Vill inte köparen betala ditt pris behöver du inte sälja, så vad är problemet?
 
ANNONS