Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GIMP ger brusiga s/v negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tojan

Aktiv medlem
Jag har börjat använda GIMP för att redigera mina
s/v negativ, men har märkt att de blir mycket mer korninga/brusiga än i PS Elements.
Jag scannar först i dem i Vuescan och sparar i TIFF.
Har dock inte prövat ändra inställningarna där än, kör "24bit RGB" på "Output".

Är det någon som råkat ut för något liknande?

Bifogar exempel.

Bilagor

• crop0002small.jpg
    crop0002small.jpg
    12.5 KB · Visningar: 496
Jag har upptäckt samma fenomen, men som går att lösa på ett konstigt sätt. (Om vi har samma problem:) Välj pensel med läge färg, (vet inte vad det heter i GIMP) och välj en sepia liknande färg. Måla över hela bilden och konvertera sen till svartvitt. Det funkade för mig (använde endast photoshop cs och fick problem med -100 i mättnad.) /Fabian Fogelberg

Arvid: Nej, JPEG artifakter är jag rätt säker på att det inte är.

Fabian: Tack! Tyvärr hjälpte inte det.

Måste bara tillägga att det här uppstår i GIMP i Windows, har inte alls samma när jag prövat det i Linux.

Hm... jag håller med om att det låter orimligt, eftersom du använder tiff och inte jpeg.
Men trots detta tycker jag mig se antydningar till den typiska jpeg-blockstrukturen.
Kan vuescan spara i något annat format än Tiff? Gimp kanske har problem med att läsa filerna av något anledning.

Det är samma inscannade TIFF fil som jag öppnar i programmen, ej olika scanningar.

Jörgen: Har ingen möjlighet att lägga ut den just nu.

Arvid: Vuescan klarar TIFF, JPEG och något RAW format.
Dock så går det bra i GIMP i Linux.. Inte i Windows.
Kanske det har med med TIFF formatet hurvida det är PC / MAC och komprimering?

Jag har haft ett liknande problem med svartvita scanningar. Mitt scannerprogram sparar svartvita bilder i "indexed color" mode av någon anledning. Då ser dom precis så brusiga ut, när jag konverterar till gråskalor i photoshop försvinner i princip allt brus. Skulle det kunna vara något problem med någon standard som gör att gimp och photoshop tolkar bilden olika? Testa att byta "mode" på bilden i gimp.

Kanske ett sidospår - men vad har du för inställningar i Vuescan för sv-v negativ? Jag har bara lyckats åstadkomma rysligt korniga bilder hittills...

Re: Re: GIMP ger brusiga s/v negativ?

Platypus skrev:
Kanske ett sidospår - men vad har du för inställningar i Vuescan för sv-v negativ? Jag har bara lyckats åstadkomma rysligt korniga bilder hittills...

Har väl inga speciella inställningar, kör max upplösning för min scanner, Minolta Scan Dual 2.

* 2820dpi
* B/W Media type
* Color balance: None
* Generic B/W vendor.

Försöker gör alla nivåer i PS eller Gimp.

Vad använder du för film och scanner då?

ANNONS
Götaplatsens Foto