Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gröndassiga utskrifter trots kalibrering av allt

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Det är något lurt som jag inte kommer på ...

Har kalibrerat mina skärmar och papper med en EyeOne kalibrator. Bilderna ser ut som de ska på skärmarna, men det som kommer ur skrivaren (Epson 2100) har en grön hinna över sig.

Färghanterar i programmen (PSCS3 och LR) och inte i skrivaren (No color adjustment). Väljer profil för pappret. Har testat både en äldre profil jag gjort som fungerat, den nya som jsg gjorde idag samt en standardprofil. Alla ger ett mörkt grönt stick, fast standardprofilen drar mer åt blått.

Problemet har börjat när jag bytt från stationär Mac till bärbar MacBook.

Har kollat skrivaren och alla patroner fungerar.
Använder originalbläck.
Har testat ett annat papper, också grönstick.

Håller skrivaren på att säcka ihop?
Eller är det någon liten fånig inställning någonstans i MacBooken som jag missat?

Tacksam för alla förslag!

Stina.D skrev:
Bilderna ser ut som de ska på skärmarna, men det som kommer ur skrivaren (Epson 2100) har en grön hinna över sig.
Har du kollat att alla skrivarnålar fungerar som de ska. En Nozzlecheck brukar vara första saken jag gör när jag får sådana problem.

Stefan

Du har inte missat något litet kryss i skrivarens drivrutinsprogram om bildförbättring. Hade missat ett kryss när jag höll på med installationen av Spyder 3 Studio och Canon iP5200R. Hittade rullisten där det stod Foto och ändrade till Ingen, därefter blev resultatet perfekt. Innan detta blev bilderna väldigt röda....

Jämför med din andra dator om den möjligheten fortfarande finns.

// Maxe

Imorgon installerar jag om skrivardrivrutinen om ingen kommer med ett bättre förslag.
Men nu är det nog datorarbete för ikväll ;-)

Stina

Stina.D skrev:
Inga kryss om bildförbättring.
Har en MacBook med OSX 10.5.3.

Det finns en bug (som jag inte vet om den fortfarande påverkar 10.5.3) som gör att profiler kan bli felaktigt byggda.

Om du innan du skriver ut en profilkarta ändrar den profil som är associerad den mediatyp som du ska använda till Generic RGB (använd ColorSync-Verktyget för detta) så blir det av någon anledning bättre profiler ibland.

Jag har haft en del sådana problem med profiler jag gjort för personer som använt 10.5

Stefan

Jag har en Epson R1800, och jag installerade senaste drivrutinen till Leopard 6.12. allt blev förmörkt och man kunde inte riktigt enkelt ställa vilken profil som ska användas, jag pratade med Epson supporten, de sa att jag skule gå till baka till drivrutinen inna, den som heter 3.0a. Kanske samma sak med Epson r2100? Epson har en bra funktion, där man chattar med deras supportpersonal.

Prova att kolla om det finns en äldre drivrutin annars öppna upp en supportchat och hör med Epson själva.

/D

Har nu testat alla program, alla profiler och alla inställningar. Allt blir grönaktigt och dassigt.
Utom om jag skriver ut i svartvitt, då är det snygga gråskalor. Drivrutinen är 3.09 och det är den senaste där är för 2100 och någon äldre finns inte att ladda ner.

Har försökt kommunicera med Epson support, först valde jag supportchatten och skrev in min fråga, när jag sänt den svarade de att chatten bara är öppen på vardagar. Testade e-postsupporten som är ett webbformulär, när jag fyllt i tjugo obligatoriska fält och formulerat frågan på engelska fick jag upp en sida som berättade att det blivit något fel och att de skulle kolla detta ... morr ...

Så om någon här på fotosidan har fler förslag på hur man lär en skrivare att inte vara grön, så blir jag glad!

Darijo Berkes skrev
Jag har en Epson R1800, och jag installerade senaste drivrutinen till Leopard 6.12. allt blev förmörkt och man kunde inte riktigt enkelt ställa vilken profil som ska användas, jag pratade med Epson supporten, de sa att jag skule gå till baka till drivrutinen inna, den som heter 3.0a. Kanske samma sak med Epson r2100? Epson har en bra funktion, där man chattar med deras supportpersonal.

Har en 1800 med problem, undrar var du hittade drivrutinen 3.0 sitter med en PC.
MVH SGÖ

Stina.D skrev:
Så om någon här på fotosidan har fler förslag på hur man lär en skrivare att inte vara grön, så blir jag glad!
Men är det med en profil du gjort själv, eller är det med en profil du fått från Epson?

Stefan

Alla profiler fungerar lika illa, både egna och standard och helt utan färghantering.

Det enda som blir snyggt utskrivet är EyeOnes kalibreringskarta. Gissar att den går förbi Epsons inställningar och dumpar ut en helt rå utskrift.

Så något fel är det i Epsons programvara. Ska göra ett nytt försök med deras chatt.

Stina.D skrev:
Alla profiler fungerar lika illa, både egna och standard och helt utan färghantering.

Det enda som blir snyggt utskrivet är EyeOnes kalibreringskarta. Gissar att den går förbi Epsons inställningar och dumpar ut en helt rå utskrift.

Så något fel är det i Epsons programvara. Ska göra ett nytt försök med deras chatt.

Jag har en Epsonskrivare på Mac OSX 10.5.4 och får samma hemska resultat som du. Hudtoner blir grönblåa m.m. Det bästa resultat jag fått var när jag använde färgjusteringsreglagen i drivrutinen. Det tog nog 6-8 testutskrifter innan det blev någorlunda ok.

Stina.D skrev:

Utom om jag skriver ut i svartvitt, då är det snygga gråskalor. Drivrutinen är 3.09 och det är den senaste där är för 2100 och någon äldre finns inte att ladda ner.

När jag installerade min Epson R1800 drivrutin (nedladdad från Eposns sida) så lade den in den men den använde inte den by default utan den använde den som följer med OSX 10.5.x. kolla så det verkligen är rätt drivrutin den använder så det inte står att den använder fel och den inte färghnterar som du vill.

mvh
/D

popnow skrev:
kolla så det verkligen är rätt drivrutin den använder så det inte står att den använder fel och den inte färghnterar som du vill.
/D

Tack för tipset! Kollade och den använder version 3.09. Så det var inte det felet ...

Har chattat med Espons support utan framgång. Nästa steg är att skanna utskrifter och inställningar och skicka till Epson. Men det får bli om några dagar, för nu ska jag hämta min iPhone på posten ;-))

Stina.D skrev:
Tack för tipset! Kollade och den använder version 3.09. Så det var inte det felet ...
Har du provat med att byta till Generic RGB? Nyfiken på om det hjälper. Det gjorde det när jag byggde profiler för de som fått problem med 10.5 och Epson-skrivare.

Stefan

fick du ordning på utskrifterna eller fortfarande grönt?

märker du mest det gröna i gula partier på bilderna?

/D

ANNONS
Götaplatsens Foto