Annons

Gratis kurs i svartvit filmframkallning (Stockholm)

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag sitter och funderar på hur jag ska förvalta mina kunskaper i svartvit filmframkallning och om någon är intresserad av att ta del av dem. Därför tänkte jag se om jag kan utveckla en enkel kurs i ämnen framkallning av svartvit negativ film.

Tanken är att kursen är kort och är avklarad på en kväll. Kursen börjar med en teorigenomgång där jag förklarar hur filmen är uppbyggd och vad som händer i fotograferings- och framkallningsprocessen.
Därefter går jag igenom hur man praktiskt går tillväga när man framkallar film.
  • Ladda film i framkallningsdosa
  • Bereda framkallningsvätskor
  • Hur man agiterar framkallninsdosan och hur agiteringen påverkar framkallningsprocessen
  • Fix och skölj
  • Torkning

Så nu är frågan om någon är intresserad av en sådan kurs någon gång i april någonstans i Stockholm.
 

usk68

Medlem
Jag är jätteintresserad, även min man vill gå.
Bara datumet stämmer med våra almanackor.
mvh
Sofia
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
[*]Hur man agiterar framkallninsdosan och hur agiteringen påverkar framkallningsprocessen
Glöm inte ta upp "stand-development", tyvärr är det många som inte får alternativet att testa detta helt enkelt för att alla grundläggande kurser och även en del mer avancerade helt hoppar över detta. Tyvärr har det ju gått lite för mycket prestige och revirpinkeri mellan de som använder stand och de som framkallar konventionellt vilket är synd då båda framkallningssätten (och allt där emellan, det är ju inte direkt ett vattentätt skott däremellan) har sina starka och svaga punkter och bör användas med förtänksamhet.

Jag känner inte att jag har nått behov av din kurs men uppskattar initiativet och ger dte mitt fulla stöd, kunskap ska spridas!
 

starground

Ny medlem
Jag med...

Skall börja framkalla själv igen (är inte nöjd med Crimson) och skulle behöva en avrostning. Tänkte testa Diafine och senare kanske experimentera med Caffenol...
 

Bilagor

Nathaniel

Medlem
Jag är också intresserad, om det hålls utanför arbetstid. Har gått en fotokurs i gymnasiet, men skulle behöva en touch-up :)
 
ANNONS