Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbarhet FX39?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Jag har blandat till 140cl fx39 (1+9) för att jag skulle framkalla några rullar i dagarna. Nu blir jag tvungen att åka bort någon vecka.

Någon i min omgivning gjorde mig orolig igår, och påstod att denna lagringstid kan förstöra framkallaren? Jag har vakuum-pumpat flaskan.

/Andreas

Och koncentratet dör på under halvåret om det står kvar i en halvfull "ovakumad" plastflaska...

Det står nått om färgförändringar i häftet som följer med burken, om det börjar bli gulbrunt är det nog kört...

/Anders

Vad jag har förstått så håller sig utspädd FX-39 (eller andra Patersonframkallare) inte alls. De ska blandas ut med vatten och användas snarast.

De små flaskor med Acutol och Aculux II jag använt höll inte länge när jag väl öppnat dem. Der bör nog hålla bättre om man använder antioxideringsgas typ Tetenal Protectan.

En vecka är alldeles för länge.

Sedan så blandar man inte till en massa färdig framkallare och använder efterhand när det gäller Fx39. Framkallare för det man ska framkalla blandas till direkt innan framkallningen.

Ok, dumt av mig detta. Jag hade som vanligt inte kollat i bruksanvisningen där det står klart och tydligt, man är ju en ivrig liten sate...

Jag har tidigare använt både D-76 och T-max framkallare och där inte haft några som helst problem med hållbarighet, vad jag sett i alla fall. Kanske för att jag ännu inte har ett tränat öga när det gäller att se skillnad på neg och neg, vad vat jag?

Tack för alla svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto