Annons

Håller objektivet för fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Hej

Ett av vårens stora mål är att investera i en Canon Eod 5d.
Som det är nu så har jag ett 17-40 f4L och ett 70-300mm IS USM och jag tänkte även komplettera med ett 24-105 f4L.

Frågan är om mitt 70-300 håller kvalitetsmässigt för en fullformatskamera? Eller fungerar det bara med L-optik? (Fungerar vet jag att det gör, men fungerar det kvalitetsmässigt?)

MVH

Kristofer

frågan är nog också dessutom om 17-40 håller för fullformat...ute i kanterna lär det nog bli sisådär med kvaliteten.

Baldwin skrev:
Hej

Ett av vårens stora mål är att investera i en Canon Eod 5d.
Som det är nu så har jag ett 17-40 f4L och ett 70-300mm IS USM och jag tänkte även komplettera med ett 24-105 f4L.

Frågan är om mitt 70-300 håller kvalitetsmässigt för en fullformatskamera? Eller fungerar det bara med L-optik? (Fungerar vet jag att det gör, men fungerar det kvalitetsmässigt?)

MVH

Kristofer

Det beror helt och hållet på vad du vill fotografera, till reportage fungerar alla objektiven men vill du fota natur och arkitektur ska du nog titta efter andra gluggar då den L-optik som du räknar upp plågas av besvärande vinjettering och skärpebortfall mot hörnen. Det finns tidigare trådar i ämnet som tar upp vilken vidvinkeloptik som fungerar bäst till fullformats EOS, jag rekommenderar dig att fördjupa dig i dem innan du slår till.

lorranga skrev:
frågan är nog också dessutom om 17-40 håller för fullformat...ute i kanterna lär det nog bli sisådär med kvaliteten.
Min första tanke också. Syns bra på Canons egen promotionbild, tagen med 5D och 17-40. Men många är väldigt nöjda, något som talar för varierande kvalitet i produktionen.

70-300 IS testas t ex här: http://16-9.net/lens_tests/canon_70_300mm.html. Testaren är en kritisk person som vet vilka världens bästa objektiv är på olika brännvidder. Han ger även tips om val av optik för olika ändamål och olika plånböcker här: http://16-9.net/lens_tests/lens_faq.html.

Jag tror att jag har fått svar på min fråga!
Tack för alla svaren och tack för länkarna Niklas!

Mvh

Kristofer

ANNONS
Götaplatsens Foto