Annons

Högre upplösning på mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Graze

Aktiv medlem
Jag har en Canon 350D och har den inställd på hög och stor bildkvalite men när jag laddar upp dem i datorn så är dem bara i 72 pixlar (162cm) kan man inte ställa om så man kan ta upp dem i tex 300 pixlar. Det kan man nämligen i brorsan kamera. JAg skulle mycket hellre få en bild som är 12 cm bred och 300 pixlar en 161 cm bred och 72 pixlar men det kanske inte spelar någon roll?

Det du talar om är upplösning per längdenhet, och det förändrar inte bildens kvalitét på något sätt. Den talar bara om hur många pixlar per tum eller centimeter som motsvarar 100%. En pixel på din skärm motsvarar en pixel i bilden om skärmens upplösning är samma som bildens, och man kollar i 100% förstoring.
Upplösning per längdenhet spelar egentligen bara roll när du ska skriva ut bilden, och det är lätt ordnat i bildbehandlingsprogrammet.

köp dyr skärm

Vill du ha en upplösning på 300ppi får du köpa en skärm som klarar detta (kostar säkert 50papp om det ens finns sådana skärmar) Dina inställningar i bilden påverkar inte hur den visas på skärm.

Graze skrev:
Jag har en Canon 350D och har den inställd på hög och stor bildkvalite men när jag laddar upp dem i datorn så är dem bara i 72 pixlar (162cm) kan man inte ställa om så man kan ta upp dem i tex 300 pixlar. Det kan man nämligen i brorsan kamera. JAg skulle mycket hellre få en bild som är 12 cm bred och 300 pixlar en 161 cm bred och 72 pixlar men det kanske inte spelar någon roll?

Spelar inte minsta roll.
Det enda som har betydelse är hur många pixlar bildn är på bredd gånger höjd.
Jag har en 6Mp kamera.
Den levererar bilder som är 3008*2000 pixlar.
Det och inget annat är bildens upplösning.
Dpi kan stå intällt på 72 eller 300 eller varför inte 1 eller 1000 bilden är i alla fall 3008*2000 pixlar.
Dpi får betydelse först när man skriver ut en bild eftersom det egentligen bara är info till skrivaren hur tätt den skall placera mina 3008*2000 pixlar på papperet.

Kom ihåg att bocka utav Resample Image innan du skriver i 300dpi, annars ändras upplösningen istället för storleken på bilden, vill du sedan interpolera bilden större i 300dpi så skall bocken vara i kryssad.

kent.

Tack, det var bra att veta. Jag tar en del bilder som sedan skall tryckas som bild eller tryck i tidning och det skulle vara bra om den blev 300 dpi direkt så man slapp ändra varje bild men jag antar att jag får fortsätta med det

Om du tex använder RAW så ställer du in 300 direkt i Photoshop och sedan tillämpar den det i alla bilderna därefter

Graze skrev:
Tack, det var bra att veta. Jag tar en del bilder som sedan skall tryckas som bild eller tryck i tidning och det skulle vara bra om den blev 300 dpi direkt så man slapp ändra varje bild men jag antar att jag får fortsätta med det

Vet du exakt hur stort bilderna ska tryckas? I annat fall behöver du inte ändra till 300 dpi (PPI egentligen...). När tryckerier och tidningar vill att bilder ska levereras i 300 dpi så måste de ange en tryckstorlek också, annars är siffran helt meningslös.

upplösning = pixlar/längdenhet
storlek = pixlar x-led * pixlar y-led

Blanda inte ihop upplösning och bildstorlek. Man kan aldrig säga att 1500*1000 eller 3000*2000 är en upplösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto