Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högupplöst till lågupplöst fort.

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Går det att snabbt och enkelt ändra storleken på alla bilder som är tagna högupplöst till lågupplösta? Självklart skall de finnas kvar som högupplösta också. Känns som att det är onödigt jobb att manuellt sitta och ändra bild för bild, det blir ju en hel del bilder. Någon som vet? Fotar med nikon d80, använder PS 7...

Vad tror du om att spela in ett skript, det heter visst "action" eller något liknande i Photo Shop.

markera alla bilder du vill ändra i bridge. Gå sedan till Tools/Photoshop/Image processor

välj sedan önskad storlek och konvertera samtliga till jpg eller tiff tex.

Vad använder du för operativsystem?

Om det är Windows XP så finns det ett Powertoy, Image Resizer, som gör så att du markerar de bilder du vill förminska, högerklickar och väljer sedan till vilken storlek. Supersmidigt.

(På samma sida finns det dessutom ett Powertoy för bättre färghantering, visa raw-filer i Explorer samt en del andra intressanta småprogram.)

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Senast ändrad:
Gratis

finns även det mycket snabba och trevliga programmet EasyThumbnails.
Förutom att det jobbar snabbt kan du välja vilken renderingsalgoritm du vill ha och vart resultatet skall hamna. Det skapar även en helt ny katalog om du vill.

Klar användbart
/AnWi

Tusen tack!

Tack vare all härlig hjälp är problemet löst och ur världen. Bra att det finns sådana hjälpsamma människor för tekniknollor som jag!

carolina

Dtt jag gör är att jag har mina bilder liggande på flickr, och när man då väljer en bild kan man säga different sizen och ladda tilbaks den storlek du behöver:)

ANNONS
Götaplatsens Foto