Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hört från Nikon-montern...
- Trådstartare _lkerdun
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
TIFF står för Tagged Image File Format och är en ganska bred standard för bildinformation. Det finns flera typer av tiff, både komprimerande och ickekomprimerande. För att göra saken ännu lättare finns dessutom både förstörande och icke-förstörande komprimeringsalgoritmer inkluderade i standarden.
För scannade bilder är nog tiff det bästa, kanske psd-format för att kunna jobba med lager. Hur en dslr jobbar med tiff vet jag inte, det skiljer säkert mellan olika tillverkare och modeller.
För scannade bilder är nog tiff det bästa, kanske psd-format för att kunna jobba med lager. Hur en dslr jobbar med tiff vet jag inte, det skiljer säkert mellan olika tillverkare och modeller.
fhe
Aktiv medlem
Det har ju redan diskuterats i en annan tråd. Det finns inget som hindrar att man använder förstörande jpg i sina tiff-filer och då blir det absolut förstörande. Om du letar upp den andra tråden så kommer du dock att se att det handlade om att en tiff-fil saknar information (som inte går att återskapa) jämfört med en RAW-fil.@lkerdun skrev:
Är det sant att även "Tiff" är ett bild-förstörande fil-format i stil med JPEG?
Eller, för er med D-SLR, rör det sig "bara" om att RAW-infon försvinner vid omsparning i Tiff?
Själv jobbar jag med inscannade neg i Tiff.
MaxZ
Aktiv medlem
@lkerdun skrev:
Är det sant att även "Tiff" är ett bild-förstörande fil-format i stil med JPEG?
Eller, för er med D-SLR, rör det sig "bara" om att RAW-infon försvinner vid omsparning i Tiff?
Själv jobbar jag med inscannade neg i Tiff.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30601&highlight=tiff+and+f%F6rst%F6rande
_lkerdun
Aktiv medlem
Svårt att svara på rakt...
Vad jag är ute efter är att, om man sparar en ren inscannad bild i PS och sparar den i Tiff utan någon komprimering (JPG, LZW, ZIP mm), tas något bort från bilden/filen ändå då, eller behålls all visuell bild-info i filen likt BMP-filer? Vad jag hörde från Nikon-montern på SollentunaExpo i söndags var just en diskussion mellan en äldre herre och en Nikon-kille om just RAW-filer och sparande till Tiff. Jag råkade höra att Nikon-killen påpekade att "Tiff också är ett förstörande fil-format" då gubben såg mycket förvånad ut, precis som jag. Möjligen borde gubben just ha blivit förvånad men inte jag då det just rörde sig om RAW-fråga som jag då inte använder då jag får mina neg inscannade direkt till Tiff. Men man undrade ju när man lämnade montern...
Vad jag är ute efter är att, om man sparar en ren inscannad bild i PS och sparar den i Tiff utan någon komprimering (JPG, LZW, ZIP mm), tas något bort från bilden/filen ändå då, eller behålls all visuell bild-info i filen likt BMP-filer? Vad jag hörde från Nikon-montern på SollentunaExpo i söndags var just en diskussion mellan en äldre herre och en Nikon-kille om just RAW-filer och sparande till Tiff. Jag råkade höra att Nikon-killen påpekade att "Tiff också är ett förstörande fil-format" då gubben såg mycket förvånad ut, precis som jag. Möjligen borde gubben just ha blivit förvånad men inte jag då det just rörde sig om RAW-fråga som jag då inte använder då jag får mina neg inscannade direkt till Tiff. Men man undrade ju när man lämnade montern...