Annons

Har 7D men vill prova FF: fungerar 5dMkI?

Produkter
(logga in för att koppla)

SevenSeas

Aktiv medlem
Jag har sedan ett par år en 7D (hade innan detta en 1000d) och jag har gått runt och varit lite sugen på att pröva FF. Ser att priserna på begagnatmarknaden för 5D MkI ligger på beskedliga 3500.

Nu är frågan: kommer jag att få uppleva tjusningen med FF eller kommer jag bara störa mig på att kameran är så gammal med allt vad det innebär i jämförelse med 7D?

Jag fotograferar fortfarande med min 5D ibland även fast jag också har 3an :)

Men visst är det stor skillnad i handhavandet, det måste ja säga! 5D3 är bra mycket smidigare att hantera. Men det är ju en självklarhet som du ju redan tänkt på.

Bilderna i bra ljus är det ju inte så mycket skillnad på. När du behöver höja ISO är det dock stor skillnad.

Har varit i samma situation, jag började med en 450D och bytte sedan till 7D (främst för dess autofokus och bildserietagningshastighet).

Behövde dock en andrakamera och 5D Classic (dvs MkI) passade in på vad jag behövde. Är mycket nöjd, brukar vara den kamera som oftast tas med. Om jag vet att autofokus och bildserietagning behövs (tex biltävlingar) så tas 7D med istället såklart. Ibland båda.

De största skillnaderna du lär märka mellan 7D och 5D Classic är (förut den uppenbara bildseriehastigheten)

- displayen
Jämfört med dagens displayer så upplevs den som mycket omodern. Men å andra sidan så chimpar man mindre :) Brukar mest bli att man kollar histogrammet, resten tar man på datorn.

- auto ISO
Finns inte på 5D Classic, så man måste själv ställa in ISO. I början var det lite ovant (för en som bara haft kameror med auto ISO) men efter ett tag tänker man inte så mycket på det utan det blir en del av det normala kamerahandhavandet.

- fokus
Färre autofokuspunkter på 5D Classic. Samt man har inte möjligheterna att gruppera autofokuspunkterna som man kan göra på 7D. Vill minnas att autofokuspunkterna och dess placering och gruppering är precis samma på 5D Classic och 450D (och gissningsvis 1000D också).

Bra sammanställning! Skärmen och autofokusen skulle jag nog nästan tro är de största skillnaderna. Skärmen är inte särskilt bra alls. Hyffsat svårt att se om en bild är skarp och färgerna är väldigt dassiga.

Haha, du lärde mig just något nytt, att den saknar auto-ISO. Kikade nyss och det stämmer ju. Men där ser man hur användbart det varit för mig... :)

Har varit i samma situation, jag började med en 450D och bytte sedan till 7D (främst för dess autofokus och bildserietagningshastighet).

Behövde dock en andrakamera och 5D Classic (dvs MkI) passade in på vad jag behövde. Är mycket nöjd, brukar vara den kamera som oftast tas med. Om jag vet att autofokus och bildserietagning behövs (tex biltävlingar) så tas 7D med istället såklart. Ibland båda.

De största skillnaderna du lär märka mellan 7D och 5D Classic är (förut den uppenbara bildseriehastigheten)

- displayen
Jämfört med dagens displayer så upplevs den som mycket omodern. Men å andra sidan så chimpar man mindre :) Brukar mest bli att man kollar histogrammet, resten tar man på datorn.

- auto ISO
Finns inte på 5D Classic, så man måste själv ställa in ISO. I början var det lite ovant (för en som bara haft kameror med auto ISO) men efter ett tag tänker man inte så mycket på det utan det blir en del av det normala kamerahandhavandet.

- fokus
Färre autofokuspunkter på 5D Classic. Samt man har inte möjligheterna att gruppera autofokuspunkterna som man kan göra på 7D. Vill minnas att autofokuspunkterna och dess placering och gruppering är precis samma på 5D Classic och 450D (och gissningsvis 1000D också).

Att byta från 7D till 5D MkI känns som att byta ner sig tycker jag. Ett byte till 5D MkIII kan jag förstå (om man bortser från prislappen). Utvecklingen på kamerasidan går fort och MkI är en ganska gammal konstruktion. Jag använder oftast läge M vid fotografering och utan auto ISO bör det bli lite knöligt och tidsödande att fotografera.

Ja, att byta ut sin 7D mot en 5D MkI skulle jag inte rekommendera.

Jag uppfattade det som att TS ville köpa en 5D MkI som komplement till sin 7D.

När det gäller skapande av bilder ska man inte förvänta sig några direkt drastiska skillnader mellan 7D och 5D MkI. Det är fortfarande de traditionella metoderna som tex motiv, komposition och framförallt ljus (och efterbehandling) som bidrar med merparten till en bild man själv är nöjd med.

Jag har sedan ett par år en 7D (hade innan detta en 1000d) och jag har gått runt och varit lite sugen på att pröva FF. Ser att priserna på begagnatmarknaden för 5D MkI ligger på beskedliga 3500.

Nu är frågan: kommer jag att få uppleva tjusningen med FF eller kommer jag bara störa mig på att kameran är så gammal med allt vad det innebär i jämförelse med 7D?

Jag har en 60d och blev sugen på FF. Skaffade en gammal 1ds mk2, likvärdig 5d skulle jag tro. Ungefär samma årgång. Jag upplever bilderna som något extra med FF, trots att den är så mkt äldre. Handhavande, display är ju inte som en ny modell. Den största skillnaden är isot. Jag kan inte använda högre än 400, sen börjar det brusa rejält, men det visste jag innan jag köpte den. I bra ljus blir iaf bilderna fantastiska med FF och jag är helnöjd. Skulle dock inte vilja vara utan min 60d. Jag fick min wow-upplevelse med 1ds mk2.

Jag köpte en 5DII som backupkamera till min 7D och tänkte använda den för landskap, dåligt ljus mm. Wow faktorn var inte direkt överväldigande. 7D är en bra kamera som ligger långt fram i många avseenden. Steget handhavandemässigt mellan 7D och 5DII upplevde jag som väldigt litet. Visst fanns det skillnader i kvalitet, men jag tror (utan att testat 5DI) att du bara blir besviken för 5DII är ju en bättre kamera än 5DI. Kolla om du kan låna nåns kamera först innan du lägger pengar på det.

Hej

Med en 5D classic blir du inte besviken, och får definitivt FF känsla med den.

Jag kör idag en Mk3:a, hade tidigare 7D:n och senare Mk1:an men senast förra veckan köpte jag tillbaka ett bra ex med lite exponeringar bara för att jag saknade den speciella känslan i classic bilderna.

En annan grej jag upplever med just 5D:n , det är inget hokus pokus, filmfunktioner och annat tjoller - man är befriad att bara plåta med den

7D:n är ju en tekniskt okej kamera men bruset i den är inget vidare, ligger som en hinna över bilden, medans bruset i classic blir mer en textur ...svårt att förklara, mer filmisk känsla.

Hej

Med en 5D classic blir du inte besviken, och får definitivt FF känsla med den.

Jag kör idag en Mk3:a, hade tidigare 7D:n och senare Mk1:an men senast förra veckan köpte jag tillbaka ett bra ex med lite exponeringar bara för att jag saknade den speciella känslan i classic bilderna.

En annan grej jag upplever med just 5D:n , det är inget hokus pokus, filmfunktioner och annat tjoller - man är befriad att bara plåta med den

Jag håller med här. Känslan får du, men det är ingen känsla av en modern kamera du kommer få.

Bara du vet vad du köper, en gammal kamera där du inte riktigt kan förlita dig på skärmen eller massa tekniska finesser. Högt ISO över 800 är ingen höjdare. Smärtgränsen går vid 1600.
Men att fotografera med den är underbart! Bra känsla i den när det "smäller" till lite härligt vid exponeringarna!

Som tidigare skrev så är det lite av en befrielse också med avsaknaden av film, live view osv. Det blir mer att plåta, kika histogram och snabb titt på komponeringen på skärmen och sen bedömma dagens fångst först hemma vid datorn.

5D är i princip en 20D med en bra sensor, för sin tid. Så förvänta dig "modernitetsgrad" som en 20D, ungefär.

Installera Magic lantern på 5D, så kommer iaf bildvisningen upplevas snabbare. 100% view direkt och man ser var skärpan satte sig. Körde med 5D och 7D fram tills nyligen innan uppgradering till 6D. Har knappt använt 7D, varken tidigare eller nu p.g.a. FF-känslan.

Kanske värt att titta på 5D mark II istället? Har sett den gå för 5-7000 som billigast på blocket.
Jag hade en ett tag, finfin kamera med definitiv wow-känsla i bilderna för mig, blev nästan löjligt lycklig ibland.
Tröttnade mest på AF i dåligt ljus, jag köpte istället en 6D vilken fokuserar löjligt bra i beckmörktret känns det som.

Jag älskar att fota med 5D! Framför allt gillar jag alla "färgnyanserna".

Två saker att tänka på bara. Den smäller som en råttfälla när man tar kort. Mindre bra när man smyger på vilda djur eller går på konsert.

Visserligen reparerar Canon skadan kostnadsfritt men förr eller senare kan spegeln lossna. Lite snopet när det händer men det är ett känt fel.

+ 1

Kanske värt att titta på 5D mark II istället? Har sett den gå för 5-7000 som billigast på blocket.
Jag hade en ett tag, finfin kamera med definitiv wow-känsla i bilderna för mig, blev nästan löjligt lycklig ibland.
Tröttnade mest på AF i dåligt ljus, jag köpte istället en 6D vilken fokuserar löjligt bra i beckmörktret känns det som.

Sträck dig till en mkII i stället eller nöj dig med din 7D som är alldeles utmärkt. Du blir inte lyckligare med en mk I jmft med din 7D. -det krävs ett steg till - mk II.

5D ger jättefina bilder men rent kameratekniskt så blir du nog besviken jämfört med 7D.

Jag gick från 7D till 5D mk. 1 och det ångrar jag, det känns som att gå tillbaka till stenåldern. På många punker. Behåll din 7D eller satsa på en mk. II alt. 6D.

ANNONS
Götaplatsens Foto