Har varit i samma situation, jag började med en 450D och bytte sedan till 7D (främst för dess autofokus och bildserietagningshastighet).
Behövde dock en andrakamera och 5D Classic (dvs MkI) passade in på vad jag behövde. Är mycket nöjd, brukar vara den kamera som oftast tas med. Om jag vet att autofokus och bildserietagning behövs (tex biltävlingar) så tas 7D med istället såklart. Ibland båda.
De största skillnaderna du lär märka mellan 7D och 5D Classic är (förut den uppenbara bildseriehastigheten)
- displayen
Jämfört med dagens displayer så upplevs den som mycket omodern. Men å andra sidan så chimpar man mindre

Brukar mest bli att man kollar histogrammet, resten tar man på datorn.
- auto ISO
Finns inte på 5D Classic, så man måste själv ställa in ISO. I början var det lite ovant (för en som bara haft kameror med auto ISO) men efter ett tag tänker man inte så mycket på det utan det blir en del av det normala kamerahandhavandet.
- fokus
Färre autofokuspunkter på 5D Classic. Samt man har inte möjligheterna att gruppera autofokuspunkterna som man kan göra på 7D. Vill minnas att autofokuspunkterna och dess placering och gruppering är precis samma på 5D Classic och 450D (och gissningsvis 1000D också).