Annons

Har CS men mina Råbilder kommer inte Upp?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Fick CS i födelsedagspresent (de hade inte råd med mer), mycket bra bildprogram, men jag kan inte ladda in mina Rawbilder från min kamera Fujipix 5000, som man skall kunna göra på Cs. Är det någon sorts inställning man skall göra, för att det skall funka?


Mats
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du hämtar in dina RAW-bilder från filläsaren. Det kan tänkas att du behöver hämta hem senaste RAW-plugin-modulen från adobe.
 

Tessi

Medlem
Jag har photoshop CS och det funkar kanonbra men... jag får inte upp mina rawfiler/tif-filer från filhanteraren och upp i raw-plugin som ska finnas i CS. Jag har provat att uppdatera pluginen även då det inte är nödvändigt. Jag har en nikon D100 och då ska det funka även i version 2.0.
Är det någon som kan ge mig svar på varför detta inte funkar. Kan det vara så att det är någon inställning någonstans som jag måste ändra?

/Tessi
 

Tessi

Medlem
Nej, jag använder inte nikons program och har inga plugins från dem i min burk. Problemet är att Adobe säger att Photoshop CS ska stödja raw från Nikon D100. Filen ligger på rätt ställe, är uppdaterad och ändå så funkar det inte.
När jag dubbelklickar på bilden i filhanteraren kommer den upp som en vanlig bild i photoshop...

/T
 

Trracer

Aktiv medlem
Tessi skrev:
Jag har photoshop CS och det funkar kanonbra men... jag får inte upp mina rawfiler/tif-filer från filhanteraren och upp i raw-plugin som ska finnas i CS. Jag har provat att uppdatera pluginen även då det inte är nödvändigt. Jag har en nikon D100 och då ska det funka även i version 2.0.
Är det någon som kan ge mig svar på varför detta inte funkar. Kan det vara så att det är någon inställning någonstans som jag måste ändra?

/Tessi
Notera att det är skillnad på TIFF och RAW (NEF i ditt fall). Om du plåtar i tiff kan du inte använda dem i CS raw-hanterare.
 

Tessi

Medlem
Menar du för Nikon då? Min kollega som kör Canon kan öppna sina tif-filer med sin rawplugin. Men å andra sidan har jag aldrig använt canonfiler själv i min burk så jag vet inte om det funkar...

/T
 

Tessi

Medlem
En fråga till...
Är det så att canon sparar sina rawfiler som tif och nikon som .nef? I så fall förklarar det ju varför jag som har nikon inte kan öppna mina tif-filer i min rawplugin?

Det var lättare med film =)

/T
 

mipert

Aktiv medlem
Det är inget konstigt att du inte kan öppna TIFF via Adobe Camera RAW.

De program som följer med kameran skall självklart kunna öppna samtliga filformat som kameran kan leverera. NEF, JPG, TIFF.

Medan Photoshops plugin gör en enda sak, öppnar RAW-filer.
De andra formaten öppnar Photoshop som vanligt.

Canons RAW heter CRW. I min Canon i alla fall.

TIFF är aldrig en råfil.
 

Trracer

Aktiv medlem
Tessi skrev:
En fråga till...
Är det så att canon sparar sina rawfiler som tif och nikon som .nef? I så fall förklarar det ju varför jag som har nikon inte kan öppna mina tif-filer i min rawplugin?

Det var lättare med film =)

/T
Fotar du med kameran och sparar i TIFF så fotar du inte RAW alls. Studera manualen och kolla hur du ställer in kameran så du fotar i RAW. Nikons RAW-filer har filändelsen NEF.
 

Tessi

Medlem
Nu tar vi och lugnar ner oss lite grann. Jag är MYCKET väl medveten om vad raw-filen heter när den kommer ur kameran och hur man ställer in kameran. Min fråga rör photoshop, inte kameran =/
Jag har aldrig använt canon och kan därför inte veta hur den funkar, men min kollega som faktiskt kan öppna tif-filer med photoshop camera raw är ju ingen trollkarl. Jag skulle bara vilja veta varför Photoshops raw-plugin öppnar hans tif-filer och inte mina. Att efterbehandla mina tif-filer är i sig inget prolem eftersom photoshop öppnar dem.
Och bespara mig gärna kommentarer om att jag ska läsa manualen för det svarar inte på frågan...

Är det någon annan canonanvändare där ute som faktiskt kan öppna sina tif i camera raw för photoshop?

/T
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kör din kompis med 1Ds eller 1Ds MkII??

Jag har bestämt för mig att det är något med Canons CRW-filer från de kamerorna, att de kan uppfattas som tif-filer.


Men faktum är, som Mikael Pertmann säger, att en tif-bild är inget som öppnas genom Camera RAW (han om någon bör veta detta, eftersom han är certifierad).

Ps. Lite ödmjukhet kommer man långt med.
 

hrojder

Aktiv medlem
mipert skrev:
Det är inget konstigt att du inte kan öppna TIFF via Adobe Camera RAW.

De program som följer med kameran skall självklart kunna öppna samtliga filformat som kameran kan leverera. NEF, JPG, TIFF.

Medan Photoshops plugin gör en enda sak, öppnar RAW-filer.
De andra formaten öppnar Photoshop som vanligt.

Canons RAW heter CRW. I min Canon i alla fall.

TIFF är aldrig en råfil.
Canon Eos 1d och 1ds rawfiler är inbakade i TIFFfiler, fast det känner Camera Raw av.
Numera så är det .CR2 som är canons Raw-format.
.CRW används på kompaktkameror typ G6 mfl och även i 10D och 300D.
Uppdatera! Det är väl inte så svårt, då ska ju allt fungera.
 

Jeppe

Aktiv medlem
I detta fallet hjälper det ju inte att uppdatera, eftersom Canons "tif-filer" inte bara är tif-filer, utan även RAW-filer. Therese försöker väl göra samma konststycke fast med en äkta tif-fil, som då inte har någon RAW-fil inbakad.
 

hrojder

Aktiv medlem
Kom även på att tidigare Nikon- och Kodakkameror ( använde TIFF för sina rawfiler, så om man springer på någon fin klump (stora tunga och dyra) från mitten av 90-talet och fotar med dem så får man ut TIFF-filer som måste raw-konverteras för att kunna användas.
 

Tessi

Medlem
=)
Jeppe: Jag anser mig vara ganska ödmjuk. Men när man ställer en fråga om photoshop och får svaret att man ska läsa manualen till sin kamera så känner man sig ganska idiotförklarad. Jag har som sagt inte problem med kameran utan med programmet... (som när man ringer supporten och de frågar om man satt i sladden i datorn)
Idag pratar alla om raw och tif men ingen verkar veta vad det egentligen innebär.
Alla säger att det inte går att öppna en tif-fil med photoshop raw. Men jag har ju sett det själv! Då från en canon (ska ta reda på vilken modell) och därav min nyfikenhet. Jag inser ju också att det är för att våra kameror fungerar olika. Det är därför jag ställer frågan, för att jag vill förstå hur det hänger ihop.

Tack Janne och Håkan som faktiskt försökte svara på min fråga. Jag känner mig mycket klokare nu ;)

Kanske skulle fotosidan ha en liten lektion om vad filnamn innebär från olika kameror.
Nu har vi två olika bud; Janne Höglund som säger att en tif kan vara en rå-fil om den kommer från "rätt" kamera, eller Mikael Pertmann som säger att den aldrig kan vara en rå-fil.

/T
 

Janne H

Aktiv medlem
Det jag sade var att vissa kamera-RAW filer ¨kallas¨ för tif.

RAW filer är enkelt sagt den obearbetade informationen från kamerans CCD/CMOS.
De enda kamerainställningar som påverkar RAW är iso inst, samt i vissa fall vitbalansen.

Tif o jpg filer är ¨omräknade¨ med de inst du gjort i din kamera eller redigeringsprogram/ RAW converter.
Eftersom Tif filerna är större än RAW och ¨bearbetade¨så finns det inga vinster att plåta i tif, vill man jobba snabbt och spara utrymme är det oftast bättre att köra jpg.
(Jag tror att det bara är Fuji s2 /s3 som idag kan plåta i tif??)
Men bäst resultat o kontroll får du givetvis med RAW...vad det nu än heter eller kallas ;-)


Med all välmening.

/Janne
 
ANNONS