Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har just installerat LightRoom2

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Min fråga är: Vad ska jag börja med att göra? Ska alla mina bilder importeras dit, eller bara de jag jobbar med för tillfället...Måste nog läsa på lite om detta.
Sen har jag tidigare kört RawShooter Essentials och där är alla mina raw-bidler justerade. Kan jag flytta med dessa inställningar samt taggar (betyg) från RS till LR?

Jag är i samma sitts. Gjorde mina första bilder igår i lightroom men det var efter en tutorial på en vis effekt som jag ville ha.

Känns lite dumt o fråga efter att ha studerat digital design i fem år men vad har lightroom för användningsområden. Manipulera bilder på diversevis är väl det självklara svaret men om nån orkar vara lite mer ingående så vore det mycket uppskattat: =)EDIT hittade denna länken som besvarade en del av mina frågor http://hizonic.typepad.com/plus_minus_noll/2007/07/varfr-lightroom.html

Hej,

jag tycker att NAPP har en rätt bra, men relativt kort överblick vad LR2 gör, och hur man på bästa sätt använder det.

Det finns ju en uppsjö av material att tillgå, men som sagt, en bra början är nog:

http://www.photoshopuser.com/lightroom2/

Tack Daniel, jag var just inne där och kommer fortsätta med deras videos. Det jag är lite orolig för är att jag "importerar" mina 500GB bilder på rätt sätt.

Tack Daniel, jag var just inne där och kommer fortsätta med deras videos. Det jag är lite orolig för är att jag "importerar" mina 500GB bilder på rätt sätt.

Se till att du har dem organiserade i en mappstruktur på hårddisken med en mapp "över" detaljmapparna, typ

C:\Bilder

C:\Bilder\2006
C:\Bilder\2007
C:\Bilder\2008

I LR så väljer du sedan importera från disk och pekar till C:\Bilder så bör du få in det på ett vettigt sätt. Fördelen med att ha en "topp-mapp" är att det underlättar väsentligt om man bestämmer sig för att flytta bilderna till en ny disk mm. Möjligen måste du i ditt fall ha ett par olika topp-mappar (500GB kanske du har utspritt på flera diskar).

Skulle du misslyckas går det ju alltid att radera databasen/skapa en ny och börja om.

Med tanke på din mängd data kanske det är smart att först göra en testmiljö med ett begränsat antal bilder som du importerar i LR så ser du hur det hela funkar. När du är klar med testande gör du en ny databas med de skarpa bilderna.

OBS! Jag har ännu bara använd LR 1.4, skall installera 2.0 snart men antar att själva filhanteringen/import fungerar lika.

Mvh
Anders

Ok, tack för hjälpen, nu drog jag igång en import av 280GB som ligger på en extern WD drive (1TB) kopplad på ESATA, återkommer med hur länge det tar.

ANNONS
Götaplatsens Foto