Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 180 eller 250

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Eftersom dollarn verkar nå nya bottennivåer nästan varje dag har jag tänkt köpa ytterligare ett objektiv till min Hasselbladare. Jag har idag en CF 60/3,5 och en CF 120/4 som jag är väldigt nöjd med. Till dessa planerar jag att lägga antingen en CF 180/4 eller en CF 250/5,6 men frågan är vilket av dem.

180mm har fördelen av högre ljusstyrka men 250mm är lite längre, åas ger 180mm + 1,4x nästan exakt 250mm (men kostar nästan dubbelt så mycket). 180mm är känd för att vara rakbladsvasst skarp, hög upplösning och svår att hitta begagnad. CF 250mm är vanligare på andrahandsmarknaden och ofta lite billigare. På Photo.net skriver många att den inte alls är lika skarp ute i hörnen som andra Hasselbladsgluggar. Dock så säger många P.net-användare att 120mm Makro-Planar är kass på avstånd över ett par meter vilket jag själv inte märkt det minsta av. Kanske är jag inte tillräckligt petig för att upptäcka detta och alltså kommer jag inte märka någon sämre hörnskärpa på 250mm?

Tyvärr hittar jag ingen jämförelse mellan 180 och 250mm men jag vet att flera medlemmar här på Fotosidan har, om inte båda, så åtminstone den ena. Just nu lutar det åt 180mm pga ljusstyrka och skärpa men jag är ändå osäker; om jag nu skall till att köpa ett tele kanske jag skall ta den längre av de två?

Jag kommer främst använda objektivet för att frilägga landskapsdetaljer när detta inte är möjligt med kortare optik eller "fot-zoom". Oavsett vilken glugg jag väljer kommer den också få tjänstgöra som camping-hantel då de båda väger dryga kilot. :(

Vad säger herrar Sjögren/Nilsson/Fröderberg/Abrahamsson och ni andra som har använt dessa objektiv?

Om du vill komma åt tele-effekten i landskap så talar det ju mest för 250 mm.
Jag tvekade själv mellan 180 och 250. Valet föll till slut på 250 just pga den längre brännvidden.
Jag upplever inte att skärpan är dålig, även om jag vet (genom vad jag läst, inte av egen erfarenhet) att den inte är lika bra som 180 (som ju lär vara exceptionellt bra).

Kombinationen med 180 + 1,4x är ju inte så dum, ger större flexibilitet. Om plånboken inte säger emot så kanske det är att föredra. Men att "bara" ha tillgång till ett 180 kan nog upplevas som lite kort ibland. Speciellt blir ju steget från det 120 mm som du redan har inte så stort.

Jag har en gammal 250mm CT* och jag har inte direkt märkt att den skulle vara en sämmre glugg än övriga i Hasselblads sortimentet. Har dok inte använt CF180mm, men 150mm C som jag tycker ger lika bra teknisk kvalitet som 250mm gluggen. Dem är i och försig gammla C gluggar så det kanske inte är jämförbart CF gluggar
Är det tele-effekten det du är ute efter får jag nog hålla med Magnus att det nog är CF 250mm som passar bäst.

ANNONS
Götaplatsens Foto