Annons

Hit rate / hur många bilder blir bra!?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Blev intressant läsning.

Jag relanserar de egentliga frågorna.
[...]
Har ni märkt lika stor skillnad beroende på bländartal?
[...]
Nej, inget jag lagt märke till.

Kör 70-200/2.8 inomhus
Och 100-400/4.5-5.6 utomhus.

Inomhus med större bländare och genomsnittligt kortare avstånd borde kanske ge större utmaningar avseende fokus. Men som sagt inget jag noterat som skulle ha med utrustningen att göra.
Andra spelare i förgrunden. En ribbstol i bakgrunden. Oftast sitter skärpan på något.

Tidigare körde jag med bara en punkt. Men jag fladdrar och far med kameran så jag lyckas bättre med en grupp av nio närliggande punkter.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns det några bra test på hur bra olika kameror/Objektiv hanterar AF?
Intressant fråga, något jag själv har efterfrågat bl.a till FS tester, för jag har inte sett detta rapporterad ibland den standardmässiga testdata. Några youtube tester har visat skillnad mellan olika objektiv, tex Steve Perry för Nikonobjektiv. Det är både en fråga om tid till att nå ett visst avstånd och hur precist värdet är. Har själv inte gjort några tidstester, men precision i AF har jag testat genom att fotografera en sedel och studera skärpan efter en skur av bilder och det är förvånansvärt hur stor variationen är i fokus mellan bilderna och detta på ett statiskt föremål med en väldigt kort tid som utesluter skakningsoskärpa
 
ANNONS