Annons

Hjälp att värdera A7R + FE 50 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Hej,

Hittade ingen samlingstråd med värderingsfrågor.

Jag har en Sony A7R i fint skick, bara drygt 5000 exponeringar.
Har dock tvättat bort antireflexhinnan på displayen, som annars är helt repfri (det är också kameran i övrigt).
Kvitto och kartong förjer med, och SD-kort Sandisk Extreme 32GB. Ska också ha ett extra batteri någonstans (3e part).

Sen har jag ett Sony FE 50mm 1.8 (nypris ligger nu från 2700kr och upp nu, ser det ut som), lika sparsamt använt.
Kvitto och kartong följer med.

Vad tror ni jag kan förvänta mig?
Om jag säljer huset löst, vad kan jag få för objektivet?
Tack för hjälpen!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej,

Hittade ingen samlingstråd med värderingsfrågor.

Jag har en Sony A7R i fint skick, bara drygt 5000 exponeringar.
Har dock tvättat bort antireflexhinnan på displayen, som annars är helt repfri (det är också kameran i övrigt).
Kvitto och kartong förjer med, och SD-kort Sandisk Extreme 32GB. Ska också ha ett extra batteri någonstans (3e part).

Sen har jag ett Sony FE 50mm 1.8 (nypris ligger nu från 2700kr och upp nu, ser det ut som), lika sparsamt använt.
Kvitto och kartong följer med.

Vad tror ni jag kan förvänta mig?
Om jag säljer huset löst, vad kan jag få för objektivet?
Tack för hjälpen!
Förra året sålde Kameradoktorn två hus för ca 9000 spänn styck tror jag. Nu har det väl dippat än mer. Jag har en själv och jag säljer aldrig mina gamla kamerahus. Jag älskar fortfarande min med min lilla Sony Zeiss 35:a trots att jag har nyare grejor. Tyvärr verkar A7:eek:rna bara bli tyngre och klumpigare för varje ny generation. Det jag gillar med A7R är just att den är så pass smidig trots att den är en FF. Bildkvaliteten är fortfarande jättefin även i jämförelse med nyare Sony-hus. Det stora negativa är AF som inte alls kan jämföras med moderna husen. Gäller att hitta rätt köpare. Kanske en som fokuserar på naturfoto där AF:en inte är någon begränsning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Förra året sålde Kameradoktorn två hus för ca 9000 spänn styck tror jag. Nu har det väl dippat än mer. Jag har en själv och jag säljer aldrig mina gamla kamerahus. Jag älskar fortfarande min med min lilla Sony Zeiss 35:a trots att jag har nyare grejor. Tyvärr verkar A7:eek:rna bara bli tyngre och klumpigare för varje ny generation. Det jag gillar med A7R är just att den är så pass smidig trots att den är en FF. Bildkvaliteten är fortfarande jättefin även i jämförelse med nyare Sony-hus. Det stora negativa är AF som inte alls kan jämföras med moderna husen. Gäller att hitta rätt köpare. Kanske en som fokuserar på naturfoto där AF:en inte är någon begränsning.
Extra små kameror kan säkert vara bra för många, äldre som din A7R led väl också av sämre batteri vilket var vanligt även på dom flesta spegelfria från den tiden, A7R kom också vid en tid då dom stora tunga spegelreflex fortfarande var måttstocken för hur en kamera skulle se ut.

För många år sedan skrev Lennart Aspman en intressant iakttagelse dock som man fick fundera över, det var ungefär som så att en större kamera med ett välformat rejält grepp var så pass behagligt att hålla i så tyngden på kameran blev inte lika påtaglig, sedan kan så klart klumpigheten bli besvärlig med större objektiv som gör hela hanteringen jobbig under långa pass tex i stads miljöer när man förflyttar sig.
 

glemmy

Aktiv medlem
Tack för input!
Den är relativt smidig ja, hade en period en Canon 5D MKII med ett 24-70 f2.8 och detta var svettigt att bära med sig på långa promenader.
Mitt fotograferande sammanfaller nästan alltid med turistande, då är det skönt att kunna lägga kameran mellan stolarna eller i dörrfickan på hyrbilen, på bordet på restaurangen eller i en lätt ryggsäck.

Jag har alltid kört min A7R i "flygplansläge" och har inte lidit av dålig batteritid. Fotade och filmade på en kompis bröllop, och klarade mig med ett batteri (hade ett i reserv också). Nu var det inte mer än ett par hundra bilder och ett 10-tal filmer, men vad jag minns fanns det batteri kvar.

Nu är det tyvärr mest mobilen som används, fotograferar dottern.
Där skiner svagheten med A7R, (som påpekats tidigare), genom - AF är långsam.

Ingen som har en tanke om värde då? Har fått bud på 6000 för allt, och 4500 för huset. Hade nog hoppats på kanske 10% mer.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Lägg ut den på auktion hos Tradera så borde den gå för "rätt" pris.

För den som oroar sig för batteritider:
1. Stäng av kameran då den inte används.
2. Gör som proffsen-ta alltid med extra batteri(er).
 

Marcus__

Ny medlem
Hej,
Jag är på jakt efter ett Sony FE 50mm 1.8. Är du intresserad av att sälja det separat och var i Sverige finns objektivet?

Mvh
Marcus
 

glemmy

Aktiv medlem
Tradera är kanske bra. Men är förvå
Lägg ut den på auktion hos Tradera så borde den gå för "rätt" pris.

För den som oroar sig för batteritider:
1. Stäng av kameran då den inte används.
2. Gör som proffsen-ta alltid med extra batteri(er).
Tradera är kanske bra. Men jag är förvånad att det var så få A7R på avslutade auktioner. Ser ut som att det är en och samma som lagts upp snart 10 gånger, och aldrig nått reservationspriset. Priset har slutat på mellan 4900 och 7300 kr. Extremt stort spann om man frågar mig, så känns lite som en gamble :)

Hej,
Jag är på jakt efter ett Sony FE 50mm 1.8. Är du intresserad av att sälja det separat och var i Sverige finns objektivet?

Mvh
Marcus
Jag fyrade av ett PM till dig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Extra små kameror kan säkert vara bra för många, äldre som din A7R led väl också av sämre batteri vilket var vanligt även på dom flesta spegelfria från den tiden, A7R kom också vid en tid då dom stora tunga spegelreflex fortfarande var måttstocken för hur en kamera skulle se ut.

För många år sedan skrev Lennart Aspman en intressant iakttagelse dock som man fick fundera över, det var ungefär som så att en större kamera med ett välformat rejält grepp var så pass behagligt att hålla i så tyngden på kameran blev inte lika påtaglig, sedan kan så klart klumpigheten bli besvärlig med större objektiv som gör hela hanteringen jobbig under långa pass tex i stads miljöer när man förflyttar sig.
De gamla mindre batterierna kan säkert vara problem för vissa men de har uppriktigt sagt aldrig varit det för mig. Jag har ändå varit på ett antal safaris där det funnits mycket att plåta. Jag har även den nya typen i min A7 III men det tillför inte ett dugg för mig då inte ens de äldre utgjorde någon begränsning för mig. Jag tror faktiskt inte jag avviker på något avgörande sätt från de flesta andra.

En del gnällde även på avtryckets placering på de första A7:eek:rna och jag har aldrig fattat det heller. Så har massor av systemkameraavtryck sett ut sedan den analoga tiden. Min gamla Pentax hade det och alla gamla Leicor hade det väl också?

Däremot är det helt sant att min A7 III är en riktig klump med mitt Sony 24-105mm /4 G och inte minst med alla stora tunga ljusstarka och dyra GM som många andra använder. För de som månar om vikten finns lyckligtvis numera en hel serie Sony 1,8-objektiv som är både prisvärda och ofta riktigt bra. Inte minst 85:an är riktigt bra. Min favorit "walk around" till A7r är fortfarande Sony Zeiss 35:an och med den blir det heller sällan ett aber att A7r saknar bildstabilisering.

A7r har även en riktigt korkad designmiss som gör att den alltför ofta fastnar på 1/60 i slutartid i A-läget. Ser man bara upp med det så blir den tekniska bildkvaliteten ofta strålande. Jag kommer inte sälja mitt ex. för jag tycker verkligen den är härlig ihop med sagda 35:a. Vore jag TS så skulle jag tänka en gång till för att sälja en sådan kamera är verkligen kapitalförstöring.

A7r kan vara ett väldigt billigt alternativ idag för en den passar för och det är ju mindre bra för TS som vill sälja. Varför inte ha den kvar och satsa på en Sony Zess 35:a eller något passande Sony i 1,8-serien. Den kameran behöver ett bättre objektiv än det du har för att helt komma till sin rätt. Med ett sånt kan man även beskära fram en bildvinkel motsvarande 50mm om man vill zooma vid efterarbetet.
 
Senast ändrad:
ANNONS