Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Fingeravtryck på sensor i spegellös kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
Jag visade min kamera (en Sony A6300) för en person som aldrig använt en systemkamera. Jag hade på huslocket, tog av det och skulle sätta på ett objektiv när personen ifråga nyfiket stoppade in fingret i kameran och snuddade sensorn. Det blev ett litet, men ändå tydligt fingeravtryck på sensorn.

Vanlig rengöring av sensorn fokuserar ju på damm och liknande, har inte sett något om hur man får bort fingeravtryck. Det är väl inte ett frekvent förekommande problem antar jag.

Någon som har erfarenhet av någon lösning av detta jag kan göra själv eller tips?
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag visade min kamera (en Sony A6300) för en person som aldrig använt en systemkamera. Jag hade på huslocket, tog av det och skulle sätta på ett objektiv när personen ifråga nyfiket stoppade in fingret i kameran och snuddade sensorn. Det blev ett litet, men ändå tydligt fingeravtryck på sensorn.

Vanlig rengöring av sensorn fokuserar ju på damm och liknande, har inte sett något om hur man får bort fingeravtryck. Det är väl inte ett frekvent förekommande problem antar jag.

Någon som har erfarenhet av någon lösning av detta jag kan göra själv eller tips?
Sök på våtrengöring och sensorswab, Det finns hur många trådar som helst om hur man rengör sådant som sitter fast typ olja från kameran, ingrott smuts och liknande. Man kan lämna in för rengöring men en sats rengöringsmedel och verktyg kostar mindre än att lämna in och räcker till flera operationer! Min favoritlösning heter Eclipse + valfria swabs men det är flera år sedan jag behövde använda det så hur marknaden ser ut idag vet jag inte. Du får googla själv. Jag vet i alla fall att nämnda rengöringsmedel fungerar bra! Kanske finns det att få tag idag, annars finns det säkert liknande. Jag följer tråden och ser vad du får för uppdaterade rekommendationer eftersom jag har en ful fläck på en av mina kameror!
 
Senast ändrad:
Jag klantade mig själv på detta sätt. Sensorn sitter verkligen ytligt och exponerad i "spegellösa" kameror vid objektivbyte.
Sensor Swab med Eclipse vätska tog lätt bort fingeravtrycket.
Vid behov använder jag Sensor Swab för sensorrengörning så jag hade lite vana. Tack och lov är det dock sällan man behöver rengöra sensorn.
Lycka till!
/Eric
 

Måns H

Aktiv medlem
[QUOTE="tamias, post: 2266373, member: 132506

Någon som har erfarenhet av någon lösning av detta jag kan göra själv eller tips?
[/QUOTE]
Jag testade det mesta och köpte sen Pentax rengöringskit. Finns bl a på Cyberphoto). Det funkade där annat gick bet. Man plockar bort joxet med en liten lagom klibbig polyuretandyna och deponerar det på ett särskilt papper. Känns tryggt. Inget kem. Tämligen enkelt att använda.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag testade det mesta och köpte sen Pentax rengöringskit. Finns bl a på Cyberphoto). Det funkade där annat gick bet. Man plockar bort joxet med en liten lagom klibbig polyuretandyna och deponerar det på ett särskilt papper. Känns tryggt. Inget kem. Tämligen enkelt att använda.
Funkar nog bra på damm och partiklar, men knappast på ett kladdigt fingeravtryck. Swab med Eclipse är nog det enda som hjälper.
 
ANNONS