Annons

Hjälp med filhistorik Windows 11 Rensa filer ger felmeddelande

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Mitt problem är att det går inte att rensa bort gamla filer i filhistorik.
Jag har filhistorikens filer lagrade på extern HD 8TB som börjar bli full.
Det aktuella materialet som finns lagrade på interna diskar uppgår till ca 3,5 TB.
Det finns säkert en hel del raderade filmer och foton i historiken som ska finnas där.
Men det bör gå att få tillbaks en hel del utrymme ändå.

Jag behöver städa bort ej aktuella filer från filhistoriken men får felmeddelande:

Filhistorik > Avancerade inställningar : Rensa versioner : Ta bort äldre versioner av filer och mappar: Rensa:
"Det gick inte att rensa data i Filhisotrik. Det gick inte att hitta elementet"

Någonting har gått snett. Filhistoriken är ursprungligen från Win 10 och ser annorlunda ut i Win 11.


Ev. måste jag börja om. Tömma hela HD 8TB från all sk*t och göra en ny filhistorik.
Eller finns det enklare och bättre alternativ för säkerhetskopiering av lagrad film och foto tro?
Helst skulle jag få felet avhjälpt men det blir nog knepigt är jag rädd för.

Tacksam för hjälp med detta problem.
 
Senast ändrad:

LGNLGN

Aktiv medlem
Om jag tolkar allt rätt har du miss match mellan registret i FAT (File allacation table) och det faktiska innehållet på disken. Troligen består detta av en hoper sk lost cluster. Upptagen yta av filer som inte kan allokeras. Fil registret är skadat

Tidigare kunde man köra chkdsk med växeln "f" för att fixa och ta tillbaka. Försökte just nu med min dator men det verkar som inte MS vill att man använder CMD över huvud taget. Till slut kunde jag starta kommandotolken men Access dedied till C driven.... Bara det

Men är man på denna nivå behöver man vara helt säker på vad man gör. Det borde finnas fristående program som fixar det men är man bara lite osäker ska man nog låta bli eller lämna in till de som kan
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om jag tolkar allt rätt har du miss match mellan registret i FAT ..........
[/QUOTE
Tack. Jag anar att det blir svårlöst.
Efter lite googlande och mixtrande med diverse förslag till åtgärder liknande det du provat så ger jag upp.
Jag har heller ingen lust att radera hela filhistoriken och börja om. Risken blir att allt upprepar sig.
Spegling eller synkronisering är nog inget alternativ till backup. Eftersom man då kan förlora material som har raderats av misstag. Eller att man ångrat sig efteråt när det är för sent.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Filhistoriken fungerar mycket dåligt i Win 11, med försämrade funktioner jämfört med i Win 10.
Jag raderar all filhistorik och kör backup med den externa hårddiskens LaCie (Seagate) egen programvara i stället.

Case closed.
 
Senast ändrad:
ANNONS