Annons

Hjälp med kameraköp, alternaiv till Canon 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Runhammar

Ny medlem
Hej kunniga forum!

Jag behöver er experthjälp för att avgöra vilket skags kamera jag ska leta efter för min och min fjortonårige sons olika filmprojekt.

Först, sammanfattning:
Vi vill köpa en kamera att filma med, som ger en vacker och "filmisk" bildkvalitet på nivå med vår gamla Canon RDSL. Vi är beredda att köpa en Canon 5d MKII, men undrar om vi med mer kunskap skulle kunna hitta samma bildkvalitet i en lättare och mer automatiserad kamera, kanske med fördelar som vi inte ens har koll på idag.


Mer i detalj:
Vi tycker om att filma, och vi gillar bra bildkvalitet. Själv vill jag filma min renovering av min segelbåt, då det krävs både god kvalitet i närbild och lite större överblick i vidvinkel, samt timelapse och slow motion. Min son experimenterar med att filma och producera musikvideor (på amatörnivå men med ambitioner) och siktar också på att söka in till ett filmgymnasium.

Vi ägde en tid en Canon 60D som vi satte på ett gammalt manuellt pentax-objektiv på (takumar 1,4 50mm). Vi älskade den fina, varma, bildkvalitén och möjligheten att laborera med skärpedjup och exponering, som gav en fin "filmisk" kvalitet. Det var när vi såg den kvalitén och jämförde med den ganska platta och kalla "videokvalitén" som vi var vana vid från camcorders som vi började intressera oss för film på riktigt. Den kameran är nu såld då vi under en period tappade intresset, men nu har det vaknat igen. Det spontana för oss är då att omedelbart gripa efter en Canon 5d MKII, som (väl?) garanterat kommer att ge minst lika fina filmer, med rätt objektiv på. Om våra kvalitetskrav kan alltså sägas att vi gillar den filmiska, snygga, RDSL-stilen och uppskattar kvalitet, men längre än så går vi inte; vi är inte aficionados på detaljnivå som fingranskar skärpa och boké-stilar. Om det blir snyggt och "filmiskt" så är vi nöjda. Jag älskade Pentax-objektivet, men nästa gång vill jag ha autofokus! Det blev för många suddiga filmer. Gärna ett mjukt och bra autofokus som kan rulla under filmning utan att det stör. Jag vet att det där är en hel vetenskap.

Dock: Jag har en krypande känsla av att vi behöver mer information. Dels har det gått lite tid sedan sist och saker utvecklas, dels kanske vi helt enkelt vet för lite för att fatta beslut. Kanske att det finns bättre lösningar än Canon 5D MKII som är både lättare och mer intuitiva, automatiska, men ändå ger samma vackra bilder? 5D är ju en proffskamera för stillbildsfotografer, och innehåller kanske en massa teknik som vi inte behöver?

Budgetmässigt har vi tänkt oss att en 5D kostar 4000 begagnad, och kräver ett objektiv för rytterligare omkring 2000 begagnat, så upp till 6 000 är bår budget även för ett alternativ till 5D. Allra gladast blir vi förståss om vi får tipps om en billigare lösning med samma (nåja... jämförbar) filmiska kvalitet.

Ljud är ju också en fråga, då vi vet att RDSL-kameror saknar vettig upptagning och kräver separat ljudinspelning och senare synkning. Vi bortser dock från detta just nu, eftersom vi både ser framför oss att vi mest av allt kommer att filma material som får ljudet pålaggt efteråt.

Vi är medvetna om att mycket görs i efterbearbetningen, och min son håller på att lära sig Premiere Pro i snabb takt, men vi vill ha de bästa förutsättningarna från början och bästa (för oss, på vår nivå) möjliga kvalitet på filmerna när de når datorn. Vi köpte en GoPro 7 Hero nyligen, då vi trodde (kanske ett mått på vår okunskap) att den med rätt bildbearbetning skulle göra susen, men vi insåg att vi båda ställer högre krav på bildkvalité än vad den kan leverera.

Mycket tacksam för alla synpunkter

Per Runhammar
 

unoengborg

Aktiv medlem
Eftersom kameran huvudsakligen ska användas för video, är det nog bättre att satsa på något spegellöst, så att du får en vettig sökare. Dessutom lär det ge större möjligheter att leka med olika typer av gamla DSLR objektiv adaptrar.
 
ANNONS