Annons

Hjälp mig få rätt storlek på utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hejsan.
Har en Canon pixma PRO 200 skrivare och använder mig av deras PRO premium matte papper i A3+ format. På dessa papper vill jag skriva ut en bild som är 30x40cm.

Hur får jag till det? Jag har exporterat bilderna i lightroom och valt där att dom ska vara 30x40cm. Men när jag sedan skriver ut bilderna så blir dom i runda slängar 28x38cm. Använder mig av Canons programvara ppl för utskrifter.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Dubbelkolla i inställningarna ppl för utskrifter att det inte är ikryssat någonstans att bilden skall skalas eller anpassas till pappersstorlek eller liknande.

Nu vet jag inte om Pro 200 skriver ut kant i kant på pappret men om inte, så kan det ställa till det, A3+ är 32,9cm x 48,3cm. Om skrivaren måste ha en kant på ex. 2,5cm på varje sida då skalas printen ned till 28cm.
 

TmF

Aktiv medlem
Dubbelkolla i inställningarna ppl för utskrifter att det inte är ikryssat någonstans att bilden skall skalas eller anpassas till pappersstorlek eller liknande.

Nu vet jag inte om Pro 200 skriver ut kant i kant på pappret men om inte, så kan det ställa till det, A3+ är 32,9cm x 48,3cm. Om skrivaren måste ha en kant på ex. 2,5cm på varje sida då skalas printen ned till 28cm.
Tack för svar. Den kan skriva ut kant till kant. Hittade en lösning vilket va att lägga till en egen ”profil” så det skriver ut 30x40 så nu funkar det. Tack så mycket.
 

snap01

Aktiv medlem
Lightroom har en utmärkt modul för utskrifter. Varför inte använda den?
Jag tror knappast lightroom drivrutin är anpassad för canons skrivare att göra kant i kant utskrifter. Jag har själv canon pro 1000 skrivaren o den skriver perfekta kant i kant utskrifter med deras egna drivrutiner.
Tex epson var inte i närheten av canons kant i kant utskrifter.
Det är bara att klicka i utskriftsmenyn så blir det klockrent med canon.
 

Bilagor

atotowi

Aktiv medlem
Jag tror knappast lightroom drivrutin är anpassad för canons skrivare att göra kant i kant utskrifter. Jag har själv canon pro 1000 skrivaren o den skriver perfekta kant i kant utskrifter med deras egna drivrutiner.
Tex epson var inte i närheten av canons kant i kant utskrifter.
Det är bara att klicka i utskriftsmenyn så blir det klockrent med canon.
Lightroom har ingen egen drivrutin för skrivare utan använder drivrutinerna i operativsystemet. Det man behöver göra är att stänga av drivrutinens färghantering och låta LR ta hand om färghanteringen.
När det gäller t ex Epson SC-P800 så kan den inte skriva ända ut till kanten eftersom Epson tyckte att det blev för grisigt i skrivaren när den skrev över kanten.
 
ANNONS