Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

perado

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har skickat bilder till Crimson och jag har kalibrerad skärm så allt är lungt. MEN det som jag inte riktigt kommit att bli vän med är exponeringen. Jag vet inte om jag gör mig förstådd men när jag gör mina svartvita bilder och skickar dem till Crimson har de blivit för mörka. Jag har väldigt svårt att jämnföra bilden på skärmen med bilden på pappret. Skärmens ljusstyrka gör mina bilder ljusare än de blir i verkligheten.

Hur gör ni? Har jag kalibrerat fel i ljusstyrka? Har jag för lite ljus i rummet jag sitter i eller vad kan vara fel? Ska man kompensera innan man skickar?

Det som är lite intressant är att när jag kör ut mina bilder på min Canon Pixma 8500 så matchar det bättre orginalet.

Jag har ett likande problem. Jag framkallade 100st bilder från crimson.se. Bilderna var sparade i sRGB. när bilderna kom så var dom mörkare än vad min skärm visar samt att den ljusterar färgerna lustigt, ex ljusblått blir mörkare blå. jag använde express inte Prefix.
jag har jämfört bilderna i datorn med 4 olika prog och alla visar en ljusare färg. testade då att ladda hem icc-frofilen från crimson och ändrade i PS, och givet så blev bilderna mörkare.
Nu till min fråga.
Ska man alltså redigera alla bilder med deras profil?
Eller skall man alltid välja prefix-framkallning och där väla en profil?
Om, vilken profil?

Bilderna jag framkallade var tagna i RAW, bearbetade i Lightroom och sedan sparade i 300dpi + sRGB + inställningen max höjd 1024, max bredd 1000. det sissta för att få ner storleken på filen/filerna.

Hoppas på att någon kunning person här på forumet kan hjälpa mig.

/Chrille

Samma här

Jag har kalibrerad skärm men har INTE använt Crimsons skrivarprofil för softproofing.

Bilderna blir för mörka. Dags att försöka få in skrivarprofilen, skulle jag tro...

ANNONS
Götaplatsens Foto