Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med beskärning.

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag är lite kluven på vilken beskärning som fungerar bäst på denna bilden.
Finns någon som kan hjälpa mig och förklara varför den ena känns bättre än den andra?

//M.J.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    57.6 KB · Visningar: 297
Utan att göra något ytterligare med bilderna tycker jag den vänstra är bättre. Luften på höger sida känns bättre i den.
I den högra blir armen väldigt ljus, men det går ju att fixa. Om du ska använda den tycker jag dock att du ska ha ännu mer luft på vänster sida.

/ Marcus

I den vänstra bilden lutar sig modellen in i bilden vilket är mer "korrekt" i regelboken.

Den andra lutar hon sig ut ur bilden. Kan kännas lite provocerande för vissa och endel utnyttjar detta och gör bilden lite spännande på så sätt.

Så du får avgöra utifrån vad du vill förmedla med bilden

Jag gillar den högra bättre.
Det har nog att göra med hur hon tittar med ögonen. I den högra tittar hon in i bilden, men det gör hon inte på samma sätt i den vänstra. Dessutom ser man mer av hennes *båda* axlar i den högra bilden. Jag tycker den västra bilden känns tydligt skuren.

Gillar den högra bäst. Huvudets lutning på modellen får styra. Visserligen är det precis samma lutning på huvudet i båda bilderna, men i högra bilden blir det en snygg diagonal och gör också att ögonen dominerar och framträder bättre.

I den vänstra konkurrerar den ljusa överarmen med ansiktet om uppmärksamheten, känns inte riktigt bra. I den högra är bilden beskuren på ett sådant sätt att överarmens ljusa skinn är dämpat.

Beror på...

Mitt svar blir nog olika beroende på färg hos ram/passepartout.

Mot vit bakgrund svarar jag tveklöst den vänstra bilden som är mera klassiskt regelmässig. I den högra stör jag mig på att den ljusa armen bryter bildkanten.

Men med svart (mörk) bakgrund så känns den högra beskärningen fräsch och tilltalande.

den högra men skär mer

den högra är klart bättre

om inte annat för att den har bättra balans i 3 enigheten sen syns båda armarna vilket är bra i det här fallet

kanske skära lite mer uptill så det blir mer påfallande att huvudet är där uppe och armarna är där nere

extra luft på denna bild är inget att ha - skär bort tycker jag

najs porträtt

-------------
http://stock-photo.blogspot.com

ANNONS
Götaplatsens Foto