Ska du fota insekter bör du även ha en lite längre brännvidd för att inte skrämma iväg djuren (gäller kanske inte myror, men flygande insekter och andra lättskrämda djur har du ibland svårt att komma nära med ett 60mm Makro/micro.).
Jag har ett 105mm MicroNikkor och det känns ofta för kort för att komma riktigt nära. Jag använder teleconvertrar för att lösa det problemet, men de kan kosta en del och sökaren blir mörk och svårfokuserad (manuell fokus, såklart!) Ett alternativ för dig är att köpa dig ett par rejäla mellanringar till ditt telezoom. Sökaren kommer att bli mörk, men du kommer att kunna fota nära på ett bekvämt avstånd och det behöver inte kosta mer än någon tusenlapp extra. Du kan även pröva Close-Up-linser som skruvas på i filtergängan. De påverkar inte ljusinsläppet, så fokuseringen blir enklare, men bildkvalitén skall försämras något (nu är ju inte Sigmas 70-300 knallskarpt vid närgränsen, så viss skärpeförlust kanske inte gör så mycket...). Detta är lösningar som är snälla mot din plånbok och låter dig pröva dig fram till vad du vill ha i framtiden. Jag rekommenderar verkligen de makro/mikro-objektiv som finns på marknaden idag, men de är alla kompletterande och var och en av objektiven har ett begränsat arbetsområde. Så det gäller att veta vad man vill ha innan man köper det. Om du till exempel är helt såld på trollsländor och köper ett 60mm macro eller ett dyrare 105 mm macro och upptäcker att de flesta bilder är med ganska lite trollslända och väldigt mycket annat, så är det ju synd att ha lagt ut 5-8000 kr på detta, när du skulle sparat och investerat i ett 150mm-; 180mm- eller 200mm- macro något år senare istället. Men en sats mellanringar eller CU-linser har alla råd med och de är flexibla lösningar som tillåter dig att experimentera.
Obs! en ringblixt kan lätt ge ett lite flackt och tråkigt ljus. Några begagnade blixtar med synkkablar som monteras efter tycke och smak ger ofta ett roligare och mer flexibelt ljus (samt ett hobbyprojekt att "bygga en portabel utomhusstudio".)
Personligen använder jag flitigt följande utrustning vid närbildsfotografering:
55mm mikro (1:2) + ev. mellanringar
105 mm mikro (1:1) + 2x teleconverter och/eller mellanringar
300 mm + mellanringar (tjocka!) för småfåglar och riktigt skygga djur
18-35 mm + försättslinser (för roliga Close-up/Wide angle-bilder med småsaker och bakgrundsmiljö)
16 mm fisheye (samma som ovan)
Så teleconvertrar och mellanringar är alltid bra att ha och roliga att "leka" med! Det är inget som blir överflödigt när man köpt sig ett "riktigt" macro-objektiv.
/Peter