Annons

Hjälp mig med överexponeringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry31

Aktiv medlem
denna bild är överexpenerad,det var mycket sol den dagen och flera bilder blev överexpenerad,hur ska kunna undvika det om blir ungersammaväderför hållande??
123233.jpg

hur kan jag undvika blir överexpenrad??
blev
F3.6 exponeringtid1/1000 iso320
upplösning 3001x2342

Jag tycker inte att Du hamnat så fel - håller Du igen det vita bröstet, så måste Du hantera svarta lågdagrar i stället. Ett sätt är att köra kameran manuellt, använda f/8 och lite kortare tid än kameran anger som optimalt.

Efter ytterst lite trix i PS:

Bilagor

• pippi-1.jpg
    pippi-1.jpg
    96.6 KB · Visningar: 310
Precis som Lennart säger får du problem med lågdagrarna om du vill rädda högdagrarna i ett så starkt ljus.

Jag hade sett till att exponera så att högdagrarna blivit bra exponerade.
Hade lågdagrarna då blivit för mörka, hade jag lyft fram dem i PS.

Jag brukar dock föredra mulet väder så jag slipper dessa problem =)

Kanske kan denna text jag skrev i en annan tråd hjälpa dig.

Kamerans ljusmätare är kalibrerad på så vis att den alltid strävar efter att få bilden medelgrå, alltså precis mitt mellan kolsvart och kritvitt. Precis som bullen skriver blir följden att om du fotar en helt vit yta så blir resultatet en medelgrå bild. Samma sak om du fotar en kolsvart yta, den blir precis lika grå.

För att det nu ska bli rätt måste man tänka på att kamerans dynamiska omfång, alltså inom vilket spann, från svart till vitt, det kommer att finnas någon information i bilden, ungefär motsvarar två EV-steg åt vardera håll från det medelgrå mittläget.

Fotar du nu ett motiv där t ex bakgrunden är vit så spotmäter du mot den vita bakgrunden och ställer exponeringskompensationen på +2 EV. Då blir bakgrunden kritvit, oavsett vilken färg och reflektionsvärde motivet har. Samma sak gäller åt andra hållet. Om du till exempel fotar en bil och vill att bilens däck ska bli svarta, så spotmäter du då mot däcken och ställer ex-kompensationen på -2 EV. De blir då kolsvarta. Dock, för att få täckning, utan utfrätta eller igensotade partier så bör man inte gå längre än +- 1,7 EV-steg.

Det är faktiskt ett väldigt bra sätt att ställa exponeringen när man inte har tillgång till gråkort. Spotmät t ex mot något du vill ha svart i bilden, ställ ex komp på -1,7, komponera bilden och tryck av. Gör på motsvarande sätt med vitt i bilden. Grå gatsten eller betong funkar lika bra som gråkort för neutral +-0 EV-inställning. Blir sällan fel.

Fotar du i jpg? Isf så hjälper det att sänka "kontrast" lite om du vet att målet ser ut så här... - dvs helvita fläckar och mörkt i allmänhet.

För hög kontrast i jpg i kamera "klipper" gärna svart och vitt. En mulen dag så funkar det - men direkt solljus på vit fjäderdräkt... nja.

Fåglar med vita fjädrar i direkt soljus är nästan omöjligt, drar du ner exponeringen så det vita blir bra så blir resten av bilden väldigt mörkt. Omfånget räcker helt enkelt inte till, det är bättre som redan sagts att fota i andra förhållanden, antingen med lite moln på himlen, eller sent på dagen då ljuset kommer mer från sidan och är mindre hårt. Bilderna blir bättre på många sätt om man undviker direkt sol rakt uppifrån.

om du kollar nivåre/levels så ser du att du bränt ut bilden, du kan ta bilden 0,6-1 steg mörkare utan att sota igen lågdagarna. Kolla ditt histogramm nästa gång o justera exponeringen. Har du tex cs4 så kan du öka minska exponeringen på valda delar i rawkonverteraren så en sån här bild ska inte vara några problem om den är rätt exponerad.

Tack för alla hjälp och ska läsa genom alla inlägg och titta i kamrans inställning och testa mig fram;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto