Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Minneskortshaveri!?

Produkter
(logga in för att koppla)

nav

Aktiv medlem
Hej! Fotade en hel igår, nu har jag ett stort problem, mitt minneskort vill inte fungera. Jag satte i det i minneskortsläsaren, efter att jag överfört några bilder och skulle överföra resten så funkade det plötsligt inte, det poppade upp ett fönster som sa att jag måste formatera minneskortet eller nåt sånt.

När jag sätter in kortet i kameran så stor det "Err CF" och att jag måste formatera minneskortet. Jag misstänker att min minneskortläsare ligger bakom detta, då en av "piggarna" som ska in i CF kortet är böjd, går att böja tillbaka om man pillar lite.

Men jag fattar inte varför kortet inte fungerar i kameran helt plötsligt, fungerade lysande igår. Jag har mycket viktiga bilder på kortet som inte får förloras, vad ska jag göra, känns väldigt frustrerande att många av mina bilder och flera timmars fotografering ej går att komma åt.

Jag använder en EOS 50D och kortet är ett Sandisk 8Gb,

Hjälp!

SanDisk

Hej. Det där är en tråkig historia och jag avundas dig inte. Om problemet har med ev böjda piggar och vad dessa i så fall kan ha gjort med kortet spekulerar jag inte i däremot kan jag tipsa om att SanDisk har ett eget "räddningsprogram" som heter RescuePRO som följer med SanDisk Extreme korten.
Här är en länk till nedladdningssidan: http://www.lc-tech.com/rescuepro/
För att aktivera programmet behöver du en kod som står på en kupong motsvarande den du kan se på nedladdningssidan. Har du ingen sådan hjälper detta nog tyvärr inte dig utan då får du söka efter något annat återskapningsprogram som t.ex Recuva (http://www.piriform.com/recuva)
Hoppas det löser sig.

Johan

Hej! Fotade en hel igår, nu har jag ett stort problem, mitt minneskort vill inte fungera. Jag satte i det i minneskortsläsaren, efter att jag överfört några bilder och skulle överföra resten så funkade det plötsligt inte, det poppade upp ett fönster som sa att jag måste formatera minneskortet eller nåt sånt.

När jag sätter in kortet i kameran så stor det "Err CF" och att jag måste formatera minneskortet. Jag misstänker att min minneskortläsare ligger bakom detta, då en av "piggarna" som ska in i CF kortet är böjd, går att böja tillbaka om man pillar lite.

Men jag fattar inte varför kortet inte fungerar i kameran helt plötsligt, fungerade lysande igår. Jag har mycket viktiga bilder på kortet som inte får förloras, vad ska jag göra, känns väldigt frustrerande att många av mina bilder och flera timmars fotografering ej går att komma åt.

Jag använder en EOS 50D och kortet är ett Sandisk 8Gb,

Hjälp!

Tror inte heller det är pinnen.

Har du gjort en sökning här i forumen? Det är inte direkt ett ovanligt problem.

Sandisk:s egna program tycker jag funkar sådär.
Om kortet inte dyker upp som en enhet så klarar inte heller programmet att hitta det (eller så har jag inte förstått hur).

Finns andra (gratis-)program som gör jobbet dock!

Sandisk:s egna program tycker jag funkar sådär.
Om kortet inte dyker upp som en enhet så klarar inte heller programmet att hitta det (eller så har jag inte förstått hur).

Finns andra (gratis-)program som gör jobbet dock!

Tror TS nu vill att du ska nämna dessa ;). Annars hjälper det ju inte.

/Stefam

Hej på er! Har formaterat kortet i kameran, så nu funkar det igen. MEN... alla bilder är borta, har försökt att återställa med "PC Inspector File Recovery" och "Recuva" utan resultat.

Slår näven i bordet!

Hej på er! Har formaterat kortet i kameran, så nu funkar det igen. MEN... alla bilder är borta, har försökt att återställa med "PC Inspector File Recovery" och "Recuva" utan resultat.

Slår näven i bordet!

Minns inte vad programmet jag använde hette men det funkade iaf! :)
Ska skriva namnet så fort jag kommer hem!

Använd INTE minneskortet om du vill försöka rädda bilderna.
Skriver du över med nya filer så är de gamla förlorade!

Hmm..... Det blev något strul när den skulle passera 10.000 exponeringar! Jag hann lägga in några bilder på datorn innan det började strula med minneskortet, nu lägger jag in bilder som jag tog efter strulet, av någon anledning så har många samma namn, alltså typ "IMG_9901" osv. (Dom bilder jag tog efter strulet med kortet har ett filnamn som visar att kameran inte gått över 10k exponeringar, fast den har ju gjort det redan)
Jag har ju kamerans filnumrering inställd på konternuelig.

Vad är det som händer?

Så här är det, jag fotade i två dagar, den 20 och 21 April. Första bilden jag tog heter IMG_8858, den tog jag med mitt 8GB minneskort. Sedan på kvällen den 20:e så skulle jag lägga över dagens bilder, från IMG_8858 till uppskattningsvis IMG_0300 (10300 exp). Nu fick jag bara upp till 9999 för helt plötsligt sade både datorn och kameran att kortet behövde formateras. Alltså så hade jag ca 300 bilder på kortet som jag inte fick tag på.

Efter att ha prövat massa återställningsprogram osv så valde jag att med kameran, formatera kortet. Därefter var det tomt och fungerade riktigt.

Sedan på morgonen, den 21:a (dag två), så använde jag mitt 4GB då jag inte litade på mitt 8GB, den första bilden jag tog med 4Gb heter IMG_8858, alltså samma som den första bilden som jag tog med mitt 8GB.

Så åter igen, vad fasen är det som har hänt?

ANNONS
Götaplatsens Foto