Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp vitbalnce CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

sfr danne

Aktiv medlem
Hej

Jag glömde bort att ändra vit balancen ifrån glöljus, innan jag fotoade ute.
fotade en fågel som vi har på besök ibland, som vi inte vet vad det är för sort.

Men bilden är kraftigt blå.
har fixat en liknande bild förut. var bara att ändra ett skjutreglage i programet(men kommer inte ihåg vilket)

Använder Fhotoshop CS2 nu, men hittar inget liknande.
Kan någon förklara hur man gör?

mvh
Daniel

Jag har provat lite där men det är svårt att få till färg förhållanderna tycker jag . Några tips?

Börja i mellantonerna. Det går sällan att använda endast ett reglage. Om bilden är blå (som i ditt fall) behöver du sannolikt dra översta reglaget mott rött och det understa mot Gult. Sedan kan du testa att göra samma sak fast i högdagerläget.

Du kan också använda levels/Nivåer. Välj den högra pipetten och klicka på ett ställe där du vill ha vitt (om det finns), efter det väljer du den vänstra pipetten och klicka på en yta där du vill ha svart. Kan bli ganska galna resultat ibland om inte bilden har några referenser för vad som är neutralt.

Enklast och oftast bäst vore om du har tillgång till någon slags råkonverterare där du kan använda vitbalanspipetten.

ANNONS
Götaplatsens Foto