Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ändra färgtemperaturen hos blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha förslag på lämpligt filter att sätta på blixten för att förändra färgtemperaturen hos blixten. Jag vill vid utomhusfotografering kunna anpassa färgtemperaturen hos blixten till att överensstämma med befintligt solljus.

Jag har för mej att jag har sett något om filter som går att klippa till och tejpa fast på blixten, med var hittar jag sådana?

Roine W

Lee tror jag är ett ekonomiskt alternativ för tunna filter för ljus. De flesta proffshandlare har säkert sitt husmärke och kan säkert ta hem om inte annat.

81-serien (A-C) är säkert lämplig, men jag vet inte om de billiga ljussättningsfiltrena märks på det sättet eller om det bara är kamerafilter som gör det.

Ett Cokin/Hitech är ju rätt billigt också, ca 200 kr. Då får du såga istället för att klippa, men det kan ju nästan vara bättre.

Hej .Har själv köpt en bit folie ( 81 b ) för billig peng hos YFO klippt till och haft den innanför bouncern , vill man öka effekten kan man använda flera lager "filter".

Håller me föregånde inlägg, köp en bit färgad filter hos närmaste yrkesfotobutik och tejpa på. Själv kör jag ständigt med en lite bit dagsljusfilter på min nikonblixt.
O visst kan du ha dom innanför en softbox, det är ok. En viss ljusförlust blir det.
Men fattar jag rätt så handlar detta om en blixt som inte har en inställningsbar effekt. För du kan ju få en blixt o bli varmare om du har möjlighet att sänka effekten på den. Det handlar inte om så mycket , men lite blir det!

Ilkka

1. Jag trodde att blixtljuset hade dagsljustemperatur, har det inte det?

2. Ett billigt filter är cellofanpapper som man sätter på blixten eller bouncern. Sådant köper du i bokhandeln för ca 20 kr. Testa det först!

Thomas.Bjork skrev:
1. Jag trodde att blixtljuset hade dagsljustemperatur, har det inte det?
Dagsljuset varierar ju beroende på hur solen står och hur högt man är och hur himlen ser ut. Simulering av en låg kvällssol ger ofta ganska behagliga hudtoner.

--------------------------------------------------------------------------------
BlueKent skrev:
vill man öka effekten kan man använda flera lager "filter".
--------------------------------------------------------------------------------

Hmm... Kan man verkligen det? Borde inte effekten bli densamma fast bara mindre ljus?

Jag tror att man kan göra som BlueKent skriver. Är inte tätheten skillnaden mellan olika filter i samma serie?

MVH/ Lukas

Jag har nu köpt en plastfilm hos Svensk Film och Ljusteknik AB. Den har beteckning 223 - 1/8 C.T. Orange. Den kostade 44 kr inkl moms. Det är den svagast färgade folien de hade, och det är bara att addera antal lager folie på blixten tills dess man får den färgtemperatur man vill ha. Arket var stort och räcker till många lager - på många blixtar.
Roine W

ANNONS
Götaplatsens Foto